هشدار کم‌آبی بدن بعد از ۶۰ سالگی

    کد خبر :1018539
کم‌آبی بدن ۶۰ سالگی

کم آبی بدن در همه سنین تأثیر می‌گذارد، اما بزرگسالان ۶۰ سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند. با افزایش سن، بدن ماهیچه‌های بیشتری را از دست می‌دهد و چربی بیشتری به دست می‌آورد. این بر توانایی در حفظ مقدار طبیعی آب بدن (TBW) تأثیر می‌گذارد.

سالمندان به دلیل کاهش توده عضلانی بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. کم آبی بدن در افراد مسن می‌تواند خطرناک باشد، به این دلیل که برخی از علائم این وضعیت با سایر بیماری‌ها همپوشانی دارد و ممکن است علت اصلی آن به اشتباه تشخیص داده شود. مثلا خشکی دهان می‌تواند به عنوان عارضه جانبی داروهای روزانه اشتباه گرفته شود. این می‌تواند منجر به تاخیر در تشخیص کم آبی در بزرگسالان مسن شود.

احساس تشنگی تنها راهی است که نشان می‌دهد بدن به آب نیاز دارد. با این حال، از آنجا که پاسخ تشنگی با افزایش سن ضعیف می‌شود، افراد مسن شاید ندانند که نیاز به نوشیدن دارند. پس ۲ نکته مهم قابل توجه است؛ اول، ایجاد عادت برای خوردن مایعات شامل آب، آبمیوه، چای، آب نارگیل، شیر، سوپ، میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه، هلو، آناناس، پرتقال و نارنگی و دوم، تاکید بر نوشیدن مایعات به افراد بالای ۶۰ سال؛ چراکه این افراد باید هر دو ساعت یکبار مایعات بنوشند.

بعد از ۶۰ سالگی احساس به تشنگی در انسان ضعیف می‌شود، در نتیجه افراد نوشیدن مایعات را تقریبا متوقف می‌کنند و این درحالی است که دهیدراته شدن شدید بر کل بدن اثر می‌گذارد. ممکن است باعث پریشانی ذهنی ناگهانی و سریع شود، روی فشار خون اثر گذارد، موجب افزایش تپش قلب، بروز آنژین صدری با درد قفسه سینه، کما و حتی مرگ شود.

خطر دهیدراته شدن بدن در زمان مسمومیت غذایی، بیماری یا گرما بیشتر است و باید مایعات بیشتری دریافت شود. این عادت فراموشی مصرف آب خوردن از ۶۰ سالگی شروع می‌شود، بدن‌شان دهیدراته می‌شود، اما احساس تشنگی ندارند؛ چون مکانیسم تشخیص نیاز به آب در بدن آنها درست کار نمی‌کند.

عملکردهای واکنشی و عملکردهای شیمیایی کمبود آب می‌تواند به تمام بدن آسیب برساند. گاهی اوقات استفراغ یا اسهال می‌تواند منجر به از دست دادن قابل توجه الکترولیت‌ها و همچنین آب شود. در این شرایط، استفاده از نوشیدنی‌هایی که حاوی الکترولیت هستند می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال می‌توان به نوشیدنی‌های ورزشی اشاره کرد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، شایع‌ترین علائم کم آبی خفیف شامل سردرد، حالت تهوع و تغییرات در ادرار (ادرار تیره و کاهش مقدار آن) می‌شود. افراد اگر آب نخورند روز به روز تحریک پذیرتر (کج خلق یا زودرنج‌تر) می‌شوند، نفس کشیدن‌شان سخت می‌شود و نشانه‌های حواس پرتی بروز می‌کند که مطمئنا نشان دهنده علائم بیماری کم آبی بدن است.

 ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید