حق امتیاز و اعتبار سازنده پروژه های ساختمانی

    کد خبر :991032

در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که در ساخت و ساز پروژه های تعاونی ساز معنی و مفهوم حق امتیاز چیست و چگونه محاسبه میشود و بطور کلی آنچه میبایست در مورد پروژه های تعاونی ساز و ارتباط بین حق امتیاز و اعتبار سازنده پروژه های ساختمانی وجود دارد را بررسی نماییم تا اگر قصد سرمایه گذاری در حوزه مسکن را دارید و با اینگونه پروژه ها برخورد نمودید بتوانید آن دسته از پروژه ها که قیمت گذاری صحیح و معقولی دارند را ارزیابی کرده و بر روی آنها سرمایه گذاری نمایید. در ادامه این مطلب برای روشن روشن موضوع با ما همراه باشید .

معنی و مفهوم حق امتیاز چیست ؟

پروژه های تعاونی ساز بدینصورت تعریف میشوند که حاصل تشکیل عده و مجمعی میباشند که از ابتدای انجام یک پروژه ساختمانی که تهیه زمین و اخذ جواز میباشد تا انتهای آن که تکمیل و تحویل واحدها است مجمعی را تشکیل داده و کل هزینه های مربوط به انجام این پروژه را سرشکن مینمایند و اعضای آن تعاونی این هزینه ها را بصورت اقساط یا بصورت یکجا در هر مرحله پرداخت مینمایند . حال بر اساس میزان مشارکت هر عضو در پروژه در نهایت آنچه ماحصل پروژه که متراژ مفید مسکونی ، تجاری و یا اداری است بر اساس سهم هر عضو در ساخت پروژه به وی واگذار میشود .

حال هر عضوی که در تعاونی وجود دارد و از ابتدای پروژه تا هر زمانی که پیشرفت داشته در این پروژه سرمایه گذاری کرده و سرمایه خود را در آن خوابانده است اگر بخواهد سهام خود را به فروش برساند و در واقع جای خود را به شخص دیگری بدهد مبلغی را به عنوان حق امتیاز از خریدار جدید دریافت مینماید . از آنجایی که شرایط ساخت و عضویت پروژه مشخص است در واقع این مبلغ سودی است که عضو قدیم از حضور در پروژه و افزایش قیمت آن دریافت مینماید . پروژه بقیه الله 5 یکی از این پروژه ها میباشد و بطور کلی هر چه مراحل پیشرفت پروژه بیشتر پیش برود این مبلغ افزایش میابد .

حق امتیاز برای ورود به پروژه

برخی از تعاونی ها نیز بر اساس اعتبار و رزومه ساخت خود اقدام به مشخص نمودن حق امتیاز برای ورود به پروژه خود مینمایند یعنی از ابتدای پذیره نویسی زمانیکه عضو گیری مینمایند مبلغی را به عنوان حق امتیاز برای ورود به پروژه و عضویت در تعاونی در نظر میگیرند . این موردی است که میبایست توسط خریدار بررسی شود زیرا عموما ممکن است تمامی تعاونی ها مبلغی را تحت این عنوان دریافت نمایند اما موضوع این است که این مبلغ واقعی بوده و ارزش داشته باشد .

برای بررسی و ارزیابی این موضوع میبایست سابقه تعاونی و پروژه های ساخته شده در آنرا نیز در نظر گرفت زیرا ممکن است یک تعاونی ادعایشب اینگونه باشد که پروژه های زیادی را ساخته و تحویل داده است و اگر شخصی بخواهد در پروژه های آن مجموعه مشارکت نماید میبایست مبلغی را بصورت حق امتیاز اولیه پرداخت نماید و دیگر در ادامه تنها هزینه های جاری ساخت میبایست توسط عضو پرداخت شود . این مورد در تعاونی های وابسته به نهاد های دولتی وجود ندارد و تعاونی های خصوصی مانند پروژه تندیس چیتگر اقدام به انجام این کار مینمایند و همانطور که اشاره نمودیم بررسی و ارزیابی این رقم میبایست بر اساس سابقه ساخت ، پشتوانه ساخت آن به همراه تعهداتی که در ساخت و مدیریت پروژه میدهد باشد .

تعاونی را ریشه یابی کنید

تعاونی های دولتی بدینصورت تشکیل میشوند که معمولا یک زمین از سوی نهاد یا سازمان به کارکنان آن سازمان برای کمک به خانه دار شدن آنها در ازای اقساط طولانی مدت ماهیانه بصورت کسر از حقوق واگذار میشود . حال اعضای تعاونی که صاحبین زمین هستند برای ساخت اقدام به پرداخت هزینه ها و یا مشارکت با یک پیمانکار برای ساخت مینمایند و بر اساس سهم سازنده و تعاونی میزان متراژ مفید مسکونی هر عضو مشخص است و اگر آن شخص بخواهد جای خود را به عضو جدید بدهد و سهم خود را بفروشد بر اساس قیمت روز منطقه و شرایط ساختی که پروژه در آن قرار دارد اقدام به قیمت گذاری و فروش مینماید .

هر چه روند انجام پروژه سریعتر و نوع مشارکت و ساخت بهتر باشد قیمت امتیاز بالاتر است و ممکن است برخی مواقع نیز پروژه بر اساس مواردی پیش بینی نشده مسکوت شود که در اینصورت قیمت امتیاز پایینتر می آید اما تجربه نشان داده که هر چه تعاونی قوی تر و قرارداد ساخت با پیمانکار بهتر باشد پروژه روند بهتری برای ساخت دارد و قیمت آن بروز تر است . اما در این بین تعاونی هایی نیز وجود دارند که بصورت خصوصی اقدام به تشکیل تعاونی و اعلام پروژه برای ساخت مینمایند که در این موارد باید سابقه ، پشتوانه و تعهدات تعاونی بررسی شود .

کلام آخر

از ابتدای انقلاب تا کنون تعاونی های مسکن نقش مهمی در خانه دار شدن مردم داشته اند و نقش آنها بر کسی پوشیده نیست اما به هر حال هر نوع سرمایه گذاری نیاز به تحقیق داشته تا بهترین نوع آن انجام شود . تجربه نشان داده که پروژه هایی که توسط سپاه ساخته میشوند سرعت بسیار بیشتری داشته و البته محدود تر نسبت به پروژه های ارتش است که از نظر تعداد بیشتر است اما روند انجام عملیات ساخت آن کند تر است . دیگر نهادهایی نیز وجود دارند که بصورت تک بلوک یا تک پروژه اقدام به ساخت مینمایند که وضعیت آنها به علت حجم پروژه میتواند بهتر باشد نسبت به پروژه هایی که بیش از 20 یا 30 بلوک را بصورت شهرکی در حال ساخت دارند و در این حالت ممکن است روند کار کمی طولانی شود اما در نهایت به ثمر میرسد اگر ریشه دولتی داشته باشد .

در این مطلب به بررسی ارتباط بین حق امتیاز و اعتبار سازنده پروژه های ساختمانی پرداختیم تا اگر قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و در ارزیابی حق امتیاز یک پروژه بر اساس پیشرفت آن و تعاونی سازنده آن پروژه ای را انتخاب نمایید که شرایط بهتر ، قیمت مناسب تر و موعد تحویل نزدیک تری داشته باشد . در مطالب دیگر به بررسی تعاونی های سازنده در تهران میپردازیم و آنها را برایتان معرفی خواهیم نمود .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید