مصرف غذاهای غنی از پتاسیم در تابستان

    کد خبر :1008295
غذا پتاسیم تابستان

خوردن میوه هایی مانند گرمک، طالبی، خربزه، موز و سیب زمینی حاوی پتاسیم هستند، در فصل گرم تابستان توصیه می شود زیرا نیاز بدن به آب را در گرما تامین می کنند.

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: جایگزین کردن آب و الکترولیت‌های مناسب و متعادل برای بدن یک اقدام مهم و ضروری در روزهای گرم سال است، مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم باعث برقراری این تعادل دما در بدن می شود.

سعید قوام زاده افزود: در فصل گرما با افزایش دما، بدن اقدام به تعریق می کند بخصوص که در خارج از منزل یا مقابل نور خورشید باشیم. در این شرایط بدن مقدار فراوانی آب، سدیم ، پتاسیم، الکترولیتها را از دست می دهد. دریافت منابع غذایی پر پتاسیم باید در برنامه غذایی قرار گیرد.

قوام زاده ادامه داد: برخی نوشیدنی ها مانند چای و قهوه ، نوشابه های گازدار و انرژی زا باید در فصل گرما کمتر مصرف شوند، این نوشیدنی ها دمای بدن را بالا می برد و همین موجب احتیاج به مکانیسم تعریق برای کاهش دما خواهند شد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مایعات خنک نیز موجب شوک دادن به سیستم ایمنی می شود، باید غذاهای حاوی پروتئین موجب تولید اوره بیشتر در بدن شده و به همین خاطر دمای بدن را افزایش می دهد و موجب دفع بیشتر آب از بدن نیز می شود.

به گفته قوام زاده ، میوه های سرشار از فیبرهای نامحلول و بویژه انواع محلول، بهتر است بیشتر استفاده شود، خوردن سالاد و سبزی خوردن، گوجه فرنگی و خیار، انبه، هندوانه و خربزه می تواند بصورت متعادل آب و الکترولیتها را به بدن برساند زیرا این خوراکی ها موجب نگهداری حجم بالایی از آب و الکترولیت ها در لوله گوارشی می شود.

الکترولیت‌ها مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم هستند. آن‌ها در بافت، خون و سایر مایعات بدن وجود دارند و برای عملکرد اعصاب و عضلات، تنظیم فشار خون و آبرسانی بسیار مهم هستند. برخی از نوشیدنی‌ها به طور طبیعی غنی از الکترولیت هستند، در حالی که برخی دیگر برای تهیه الکترولیت‌ها فرمولاسیون خاصی دارند. الکترولیت‌ها موادی با بار الکتریکی هستند. بسیاری از عملکردهای بدن به جریان الکتریکی کوچکی که الکترولیت‌ها تأمین می کنند، تکیه دارند. مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های الکترولیتی به ایجاد تعادل این الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند.

 ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید