گلایه‌های جدید مسافران اسنپ از رانندگان؛ در اوج تقاضا، سفر را لغو می‌کنند تا کرایه افزایش یابد

    کد خبر :852337
رانندگان اسنپ

هنوز چند ماهی از نارضایتی ها برای افزایش چشمگیر کرایه تاکسی های اینترنتی نگذشته که این بار صدای اعتراض مسافران اسنپ درباره سواستفاده برخی راننده ها در زمان های نزدیک به ساعت شلوغی و دو برابرشدن کرایه ها، بلند شده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اواخر خردادماه امسال و همگام با رشد نرخ کرایه اسنپ و تپسی، مسافران نسبت به این موضوع گلایه کردند که با تداوم آن، مسوولان این شرکت ها توضیحاتی درباره علت افزایش کرایه ها دادند و قیمت ها هم تا حدودی تعدیل شد اما حالا بحث سواستفاده برخی راننده ها در زمان اوج تقاضا مطرح است.

مسافران معترض به این رفتار برخی رانندگان اسنپ که با این موضوع مواجه شده اند، در این باره می گویند: گاهی در زمان های نزدیک به آغاز ساعت کاری یا تعطیلی ادارات و شرکت ها برای سفر درخواست بزنید، رانندگان اسنپ قبول نمی کنند با اینکه در نقشه تعداد زیادی راننده دیده می شود اما پس از چند دقیقه و اوج گرفتن تقاضا و افزایش کرایه ها، رانندگان اسنپ خیلی زود درخواست سفر را می پذیرند.

به گفته یکی از این مسافران که چند باری با این مشکل روبرو شده، پیش از افزایش تقاضا برای سفر، یعنی در زمان هایی که ترافیک نیست یا روان بوده و کرایه ها هم کمتر است، راننده ها حاضر به قبول درخواست نیستند.

او می گوید در برخی موارد راننده سفر را قبول کرده اما پس از 7 تا 8 دقیقه آن را لغو کرده و پس از دوبرابر شدن کرایه آن سفر را پذیرفته است.

این مسافر از دیگر تجربه اش در این باره می گوید: حتی یک بار یکی از رانندگان اسنپ کمی پیش از ساعتی که قیمت ها افزایش می یابد، سفر را قبول کرد و بااینکه براساس نقشه در یک مکان ایستاده بوده اما به من گفت که راه را اشتباه رفته و از او خواسته که سفر را لغو کند و پس از چند دقیقه و افزایش کرایه ها، دوباره همین سفر را پذیرفته است.

او اضافه می کند: گاهی برای تنبیه رانندگانی که با کرایه کم، سفر را لغو می کنند یا دروغ می گویند و چند دقیقه بعد پس از گران شدن سفر آن را قبول می کنند، زمانی که راننده به مقصد نزدیک می شود، سفر را لغو می کنم و از یک شرکت اینترنتی دیگر درخواست خودرو می کنم.

نگاهی به شرایط رانندگان اسنپ

نارضایتی به حق مسافران اسنپ از وضعیت موجود و سواستفاده برخی از راننده ها و فریب مسافران در حالی است که رانندگان اسنپ هم دغدغه های خود را دارند، به گفته آنها هزینه کمیسیون شرکت هر چند ماه یک بار افزایش می یابد و در حال حاضر میزان این کمیسیون به اندازه ای بالا رفته است که رانندگی برای آن نمی صرفد اما آنها برای تامین هزینه های زندگی مجبورند که به خواسته شرکت تن دهند.

در این میان طی یکی دو سال اخیر قیمت خودرو، لوازم یدکی و در مجموع استهلاک خودرو هم افزایش یافته است که اگر به این عوامل، بالارفتن نرخ تورم را هم اضافه کنیم، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با کرایه‌های قبلی یا کم به صرفه نیست.

رانندگان معتقدند که برایشان نمی‌صرفد که با قیمت‌های تعیین‌شده از سوی شرکت مسافر جابه‌جا کنند، زیرا شرکت بدون اینکه کار خاصی انجام دهد، سهم زیادی از درآمد آن‌ها را می‌گیرد، اگرچه این موضوع دلیلی نمی شود که رانندگان بخواهند سواستفاده کنند و به مسافر دروغ بگویند و آن ها را فریب دهند.

راهکاری برای حل مشکل

چندی پیش و با افزایش چشمگیر کرایه ها شرکت اسنپ اعلام کرد که مناسب بودن قیمت‌ها برای راننده و مسافر مهم است و راه‌حل‌ اسنپ این است که برای افزایش یا کاهش قیمت یک حد معینی تعیین شود و هزینه‌ سفر بیشتر از این محدوده بالا یا پایین نرود.

در همین زمینه مدیر تجاری اسنپ، گفت: به طور کلی قیمت تاکسی‌های اینترنتی با نسبت عرضه و تقاضا رابطه دارد اما این نکته را نباید فراموش کرد که گاهی حتی با کمتر شدن درخواست‌ها هم قیمت کاهش پیدا نمی‌کند.

فرید شهابی افزود: ممکن است در شرایطی درخواست‌ها کم شود ولی تعداد رانندگان بیشتر از میزان درخواست‌ها کاهش یابد، در چنین شرایطی قیمت‌ها بیشتر می‌شود برعکس آن هم اتفاق می افتد یعنی اگر درخواست‌ها زیاد شود اما تعداد رانندگان بیشتر از تعداد درخواست‌ها باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

به گفته او این موضوع بسیار منطقی است، زمانی که هزینه‌ سفر پایین باشد راننده‌ای درخواست را قبول نکند و درصورتی که هزینه بسیار بالا باشد، مسافر درخواست را لغو کند.

اظهارات مدیر تجاری اسنپ درباره تناسب عرضه و تقاضا پذیرفتنی است اما مشکلی که پیش آمده درباره افزایش قیمت ها در زمان اوج تقاضا نیست بلکه عملکرد غیراخلاقی و غیرحرفه ای برخی رانندگان اسنپ در این زمینه است.

سواستفاده برخی رانندگان می تواند اعتماد مسافران را به این شرکت اسنپ از بین ببرد و در آینده به افت تقاضا و به تبع آن کاهش درآمد رانندگان منجر شود و این موضوع دامن سایر رانندگان اسنپ را هم بگیرد.

بنابراین از برخی رانندگان اسنپ که اقدام به سواستفاده از مسافران می کنند و با اقدام خود در حال ضربه زدن به اعتماد کلی به همه مجموعه هستند، خواسته می شود که باعث گسترش بی اعتمادی مسافران نشوند. همچنین از مسوولان اسنپ هم درخواست می شود که با سازوکارهای نظارتی بر رفتار رانندگان آن هم در زمان اوج ترافیک و ساعت شلوغی  از ادامه روند کنونی جلوگیری کنند.

بدون شک ورود قاطعانه مدیران اسنپ به این اشکال بزرگ هم می تواند اعتماد مسافران را دوباره به این مجموعه بازگردانند و همینطور با بستن برخی مسیرهای سواستفاده برای برخی رانندگان، فضای کار سودآفرین برای رانندگان و رفاه آفرین برای مشتریان را فراهم کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید