رئیس گمرک به وزیر اقتصاد نامه نوشت

    کد خبر :525002
رئیس گمرک

مسئولان گمرک برای تزریق کالا به بازار و همچنین ترخیص کالاها از گمرکات کشور نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی نوشتند و پیشنهاداتی را درباره ترخیص خودروهای وارداتی مطرح کردند.

به گزارش  بازتاب، دپوی کالاهای اساسی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای در گمرکات کشور باعث شده تا هزینه‌ها به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا و به دنبال آن کمبود کالا افزایش یابد. درباره چرایی عدم ترخیص کالاها مسئولان دستگاه‌های اجرایی مداما توپ را در زمین بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت پاس می‌دهد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که بحث رسوب کالاها در گمرکات چقدر جدی است؟ چرا گمرک کالای صاحبان سرمایه را ترخیص نمی‌کند؟

بحث رسوب و دپوی کالاها در انبار گمرکات آنقدر جدی است که روز گذشته رییس کل گمرک ایران از دستور صریح رئیس‌جمهور برای کاهش رسوب ۸۵ هزار کانتینر کالا در گمرکات خبر داد.

پیگیری‌ها از سازمان گمرک ایران نیز حاکی از این است که مسئولان گمرک برای تزریق کالا به بازار و همچنین ترخیص کالاها از گمرکات کشور نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی نوشتند.

براساس بررسی‌های انجام شده حدود ۸۵ هزار کانتینر در انبار گمرکات کشور رسوب پیدا کرده است که اقلام واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی را شامل می‌شود.
آن طورکه گفته شده در این نامه درباره چگونگی ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک ارایه و همچنین نسبت به ترخیص خودروهای وارداتی پیشنهاداتی ارائه شده است.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت اجازه ثبت سفارش و ترخیص کالاها را نمی‌دهند؛ همچنین دلیل اینکه وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت اجازه ثبت کالا را نمی‌دهند، این است که بانک مرکزی اعلام کرده است که محل تامین ارز کالاهای وارداتی باید مشخص شود.

در این میان یکی از استدلال های بانک مرکزی نیز این است که چنانچه اجازه ثبت سفارش کالاها داده شود، ممکن است ارز حاصل از واردات این اقلام تامین نشده باشد و همین موضوع ایجاد شوک جدید ارزی را در کشور به همراه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید