چرا اوکراین باید هر چه سریعتر به جنگ با روسیه خاتمه دهد؟

    کد خبر :984477
پایان جنگ اوکراین

چه نخبگان سیاسی و چه افکار عمومی در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، به نحو قابل توجهی اشتیاق ابتدایی خود را در کمک به اوکراین را از دست داده اند و بعید نیست که شاهد کاهش سریع این کمک‌ها در آینده نزدیک باشیم.

بازتاب بیش از یک سال از آغاز جنگ اوکراین می گذرد با این حال، هنوز هم این بحرانِ به تمام معنا بین المللی، تیترِ یک بسیاری از رسانه های معتبر جهان را به خود اختصاص می دهد و تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ابعاد گوناگون این جنگ ارائه می شود.

در این راستا، یکی از نکات مهمی که در بحبوحه جنگ اوکراین به وضوح خود را نشان داده، بسیجِ گسترده رسانه‌های جریان اصلی غرب در پسِ اوکراین و حمایت از آن است. دستورکاری که البته برای روسیه به دلیل ضعف اهرم های آن در این حوزه، حامل هزینه ها و پیامدهای منفی بوده است. با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که برخلاف تصاویر و ویدئوهایی که از بازدیدهای رهبران غربی از اوکراین و یا سفر رئیس جمهور این کشور به کشورهای غربی منتشر می شود و مملو از لحظات احساسی است، واقعیاتی نیز در جنگ اوکراین وجود دارند که به ویژه کیِف نمی تواند نسبت به آن ها بی تفاوت باشد.

موضوعی که حداقل در شرایط کنونی ماهیت جدی تری را نیز به خود گرفته است و عملا ضرورت مذاکره هر چه سریع تر اوکراین با روسیه(از طریق میاجی گری های بین المللی) را به یک گزینه بهینه برای طرفِ اوکراینی تبدیل کرده است. مساله ای که به طور خاص بلوک کشورهای غربی کمتر مایل به صحبت درباره آن به نحوی آشکار هستند.

اولا، این نکته اکنون بیش از هر زمان دیگری برای اوکراین اثبات شده که در روند اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی آمریکا و اروپا به آن، اشتیاق سابق وجود ندارد. دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا، با چالش های اقتصادی عدیده ای رو به رو هستند و بیش از این نمی توانند از جیب منابع ملی و پرداختی‌های مالیات دهندگان خود، به اوکراین کمک کنند.

اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش روشن می شود که بدانیم چه نخبگان سیاسی و چه افکار عمومی در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، به نحو قابل توجهی اشتیاق ابتدایی خود را در کمک به اوکراین از دست داده‌اند و بعید نیست که شاهد کاهش سریع این کمک‌ها در آینده نزدیک باشیم. بر اساس نظرسنجی اخیر دانشگاه کویپینیاک آمریکا، در ابتدای جنگ اوکراین حدودا 10 درصد از مردم و نخبگان سیاسی آمریکا مخالف با اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین بودند و در واقع این طیف ها در موضوع مذکور، در اقلیت به سر می‌بردند و اکثریت آمریکایی ها کمک به اوکراین را یک موضوع مطلوب و درست قلمداد می کردند.

با این حال، اکنون میزان مخالفت ها با این مساله به چیزی در حدود 50 درصد رسیده است. مساله ای که عملا دولت بایدن را با فشارهای جدی در اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین رو به رو خواهد کرد و می‌تواند بر سرنوشت نهای جنگ و منافع اوکراین تاثیرگذاری به شدت منفی را داشته باشد.

وضعیت کشورهای اروپایی نیز متفاوت از آمریکا نیست و به طور خاص چالش های اقتصادی جاری در فرانسه(که به اعتراضات خشونت‌باری در این کشور ختم شده است) و یا برخی مشکلات اقتصادی و سیاسی در آلمان و انگلستان نیز موانع جدی را در مسیر تداوم اعطای کمک های جهان غرب به اوکراین ایجاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، برخی ارزیابی های ارائه شده در مورد تلفات جنگ اوکراین حاکی از این هستند که ارتش روسیه تاکنون چیزی در حدود 150 هزار نفر کشته و زخمی را در جنگ اوکراین داده است. این در حالی است که این میزان برای اوکراین چیزی در حدود 120 هزار نفر بوده است. در این میان، نکته مهم این است که باید توجه باشیم اگرچه تلفات اوکراین در جنگ با روسیه به تلفات این کشور نزدیک است، با این حال، نباید از یاد ببریم که جمعیت روسیه به مراتب بیشتر از اوکراین است.

پس از اعلام فرمان پوتین در زمینه آماده باش نیروهای ذخیره ارتش روسیه، این کشور تا حد زیادی توانسته کمبودهای خود در حوزه نیروی انسانی را جبران کند اما این وضعیت برای اوکراین لزوما صدق نمی کند. البته که سربازان ارتش های غربی نیز امکان حضور در میدان های جنگ را ندارند و اساسا جهان غرب از ترس ریسک های این مساله و برخورد مستقیم با روسیه، حاضر به انجام چنین کاری نیست.

از این رو، ارتش اوکراین با گذشت هر روز از جنگ با روسیه، بیش از پیش با مشکل کمبود نیروی انسانیِ آموزش‌دیده مواجه می‌شود. مساله ای که می تواند با فرارسیدن به ویژه فصل تابستان، چالش های جدی را برای اوکراینی ها ایجاد کند.

با در نظر گرفتن این دو نکته می توان گفت که بهینه‌ترین(و نه بهترین) گزینه برای اوکراین در شرایط کنونی این است که از طریق میانجی‌گران بین المللی، هر چه سریع تر به توافق با مسکو دست یابد. توافقی که می تواند به نسبت توافقی که در ماه های آینده منعقد شود، حامل امتیازهای به مراتب بیشتر و گسترده‌تری برای اوکراین باشد. گزاره ای که شاید مطلوب نباشد اما به شدت واقعی است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. هاشم اورنگ گفت:
    موافقم ۲

    تحلیلتان از جنگ اکراین خیلی سطحی و غیر واقعی بود. کشوری که تا دیروز فقط کلاه جنگی کمک کرده بود حالا پیشرفته ترین تانک دنیا را میفرسته اکراین. هواپیمای جنگنده تا یه هفته پیش جرات نمیکردند بفرستند الان دارن میفرستن. بازتاب نباید همچین تحلیلی را منتشر کنه به خاطر اعتبار رسانه ای.

دیدگاهتان را بنویسید