عوارض و دردسر های ارتودنسی

    کد خبر :923518

امروزه اهمیت و تأثیر ارتودنسی در درمان مشکلاتی مانند نامرتب بودن دندان ها، کج بودن فک، شلوغی دندان ها، فاصله‌ی زیاد بین دندان‌ها و سایر مشکلات مربوط به دهان بر کسی پوشیده نیست. در فرآیند ارتودنسی نیز برخی عوارض و مشکلات جزئی ممکن است به وجود بیاید که در ادامه قصد داریم تا آن‌ها را بیشتر بررسی کنیم. و همچینین یک متخصص ارتودنسی خوب معرفی کنیم.

 

عوارض ارتودنسی

ارتودنسی شامل انواع مختلفی مانند ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی ثابت و… است. ارتودنسی دندان با وجود اینکه دارای مزیت‌های درمانی بسیاری برای بیماران است اما باز هم بدون عوارض نیست و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی‌هایی در فرد بیمار شود.

برای اینکه فرآیند ارتودنسی به صورت دقیق و موفقیت‌آمیزی به انجام برسد و عوارض ارتودنسی به کمترین حد ممکن برسد نیاز است تا فرد بیمار برخی از اقدامات مورد نیاز در این باره را با دقت و جدیت انجام بدهد. برخی از این اقدام‌ها شامل نصب بریس‌های ارتودنسی در شب، رعایت کردن بهداشت دندان و دهان و همچنین تغذیه سالم و خوردن غذاهای مفید است.

با این حال عوارض ارتودنسی متحرک و معمولی شامل مواد مختلفی می‌شود. به دلیل فشار ثابتی که در طول ارتودنسی به دندان وارد می‌شود امکان دارد که دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند به همین دلیل دندان‌پزشک‌ها معمولاً قبل از آغاز فرایند درمانی سعی می‌کنند تا وضعیت بهداشتی دهان و دندان فرد بیمار را به خوبی بررسی کنند.

همچنین اگر بعد از فرآیند درمانی از دندان‌ها به خوبی مراقبت نشود ارتودنسی ممکن است باعث آسیب رسیدن به لثه‌های بیمار شود. علاوه بر این بریس‌های ارتودنسی می‌توانند باعث حساسیت دندان‌ها شوند.

مشکلات احتمالی بریس‌های ارتودنسی

برخی از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، گزارش داده‌اند زمانی که از نگهدارنده‌های ارتودنسی در شب استفاده کرده‌اند دچار ناراحتی و درد شده اند. . در برخی موارد فرآیند ارتودنسی ممکن است شامل یک تعهد و مراقبت چندین‌ ساله باشد و نیاز باشد تا فرد بیمار تا چند سال از بریس‌ها استفاده کند.

به عنوان مثال در ارتودنسی کودکان اگر کودک بیمار سابقه درمان ارتودنسی نداشته باشد امکان دارد تا نیاز باشد که دو سال از بریس ها استفاده کند. در بعضی از موارد خاص بریس‌های ارتودنسی حتی ممکن است باعث ایجاد مشکل و اختلال در غذا خوردن فرد شوند این امر به‌خصوص برای کسانی که دندان‌ها حساس‌تری نسبت به بقیه دارند بیشتر اتفاق می‌افتد.

از نگهدارنده‌های ارتودنسی به منظور نگه داشتن موقعیت دندان‌های فرد بیمار تا زمانی که به استخوان فک بچسبند استفاده می‌شود. همچنین ممکن است در صورتی که دارای سابقه‌ی بیماری مربوط به لثه باشید نتوانید از بریس‌های ارتودنسی استفاده کنید.

ایجاد کبودی و تورم

برخی دیگر از رایج‌ترین عوارض ارتودنسی شامل کبودی و خونریزی و تورم است.

علاوه بر این، بریس‌های ارتودنسی در برخی موارد ممکن است که تناسب دندان‌های فرد را بر هم بزنند. مثلاً ممکن است که آن‌ها از جای خود جا به جا شوند. اینجا به جایی بریس‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوسیده شدن دندان‌ها و فاصله بین دندان‌ها شود. با این حال در اغلب موارد به دلیل استفاده از مینی اسکرو در ارتودنسی ایمپلنت‌ها به خوبی در جای خود نگه داشته می‌شوند.

شل شدن یا شکستن براکت

از دیگر عوارض احتمالی ارتودنسی می‌توان به این مورد اشاره کرد که بریس‌ها ممکن است با گذشت زمان شل شوند. همچنین بریس‌های ارتودنسی ممکن است باعث سخت‌تر شدن مسواک زدن و تمیز کردن دندان‌ها شوند. و در مواقعی موجب آسیب دیدگی شوند که هزنیه شکستن براکت ارتودنسی به خودی خود بر کل هزنیه ی که متخصص ارتودنسی دریافت میکند می افزاید.

هزینه انجام ارتودنسی

از دیگر مشکلات احتمالی می‌توان به هزینه ارتودنسی اشاره کرد که ممکن است برای برخی از مردم گران قیمت باشد.

عوارض ارتودنسی نکردن

عوارض ارتودنسی نکردن ممکن است بسیار بیشتر از عوارض ارتودنسی کردن باشد با این حال اگر درمان ارتودنسی به صورت اصولی و درستی انجام نشود ممکن است باعث ایجاد مشکلات خاص خود شود. از جمله این مشکلات می‌توان به:

♦ ایجاد ترک در مینای دندان

♦ تراشیده شدن سطوح دندان

♦ ایجاد شکستگی در ریشه‌های دندان

♦ و…

اشاره کرد. در صورتی که فردی بعد از ارتودنسی دچار این مشکلات شد باید در سریع ترین زمان به پزشک خود مراجعه کند چون مشکلات ذکر شده می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ناراحتی‌ها و ناهنجاری‌ها دندانی بیشتر در آینده شود.

برخی از عوارض ارتودنسی نکردن

1.بریس‌های ارتودنسی می‌توانند ناراحتی‌های دیگر نیز مانند گردن درد، سر درد، درد و تنش عضلانی به وجود بیاورند.

2.همچنین استفاده از بریس‌های ارتودنسی ممکن است اعتماد به نفس بیمار را کاهش دهد و از شکل ظاهری آن رضایت نداشته باشد.

3.همچنین در صورتی که دستگاه‌های ارتودنسی تناسب نداشته باشند می‌توانند باگذشت زمان دندان‌های فرد را شل کنند. در برخی موارد بریس‌ها می‌توانند در خواب، گفتار و تنفس فرد اختلال ایجاد کنند.

4.علاوه بر موارد گفته شده، زمانی که موعد برداشته شدن بریس‌های ارتودنسی برسد و آن‌ها را بردارید، باید تلاش کنید تا با ظاهر جدید دندان‌های خود سازگار شوید چون ممکن است دندان‌های شما پس از فرآیند ارتودنسی شکل متفاوتی با قبل داشته باشند.

5.دندان قروچه نیز می‌تواند یکی از عوارض احتمالی ارتودنسی باشد. دندان قروچه امکان دارد باعث آسیب رسیدن به استخوان‌های فک شود.

6.مشکلات مفصلی گیجگاهی فکی (tmj) نیز ممکن است در فرد ارتودنسی کننده ایجاد شود. مفصل گیجگاهی فکی ناحیه‌ای است که استخوان فک پایین به جمجمه متصل می‌شود. زمان بروز این عارضه فرد دچار درد می‌شود.

7.در برخی موارد بریس‌های ارتودنسی باعث می‌شوند تا توانایی زبان در فشار دادن غذا به وسیله دهان دچار مشکل شود به همین دلیل فردی که از این بریس‌ها استفاده می‌کند باید بعد از خوردن غذا به خوبی دندان‌های خود را مسواک بزند.

بریس‌های استفاده شده در ارتودنسی بعضی اوقات ممکن است باعث تحریک شدن پوست اطراف دهان شوند و باعث شوند که پوست دچار قرمزی، تورم یا خونریزی شود. به طور معمول این علایم بعد از چند روز خود به خود رفع می‌شوند اما اگر بیش از دو هفته باقی ماندند نیاز است تا فرد بیمار به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند و دچار مشکل نشود.

جلوگیری از عوارض ارتودنسی

با وجود تمام عوارض احتمالی که ممکن است ارتودنسی برای فرد ایجاد کند اما هنوز هم فواید ارتودنسی برای فردی که دچار آسیب‌های دندانی شده است بسیار بیشتر از عوارض جزئی است که ممکن است برای او ایجاد شود. بهترین راه برای به حداقل رساندن عوارض جزئی و کوچک ارتودنسی، مراجعه به یک کلینیک ارتودنسی معتبر و شروع فرآیند درمان زیر نظر یک متخصص ارتودنسی با دانش است. شما در این صورت میتوانید یک شمای کلی از قبل و بعد ارتودنسی داشته باشید.

از جمله برجسته‌ترین متخصص‌های ارتودنسی کشور می‌توان به دکتر داوودیان اشاره کرد که سال‌های متمادی است فرآیند درمانی ارتودنسی را با موفقیت بر روی بیماران مختلف انجام داده اند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید