کاهش مصرف و هدر رفت انرژی با ساختمان سازی صحیح

    کد خبر :923512

امروزه استفاده صحیح از انرژی و کاهش مصرف انرژی خانه ها و ساختمان ها به یک اولویت تبدیل شده است. مشکلات گرمایش زمین از یک سو و از سوی دیگر بحران انرژی در جهان و هزینه های بالای انرژی، همگی دست به دست هم داده اند تا بهینه سازی مصرف انرژی به یک اجبار تبدیل شود.

در مقاله پیش رو سعی می کنیم روش های نوین ساختمان سازی که منجر به کاهش هدر رفت انرژی در ساختمان می شوند را بررسی و معرفی کنیم.

 

نمای ساختمان و تاثیر آن بر مصرف انرژی

یکی از بخش های مهم در ساختمان سازی، اجرای نمای ساختمان است. نمای ساختمان تنها زیبایی ساختمان را به دوش نمی کشد بلکه ارتباط شاکله اصلی ساختمان با محیط بیرون توسط نما صورت می گیرد. بنابر این لزوم رعایت نکات بهینه سازی انرژی در اجرای نمای ساختمان بسیار با اهمیت است.

یکی از روش های اجرای نما که می تواند میزان هدر رفت انرژی را به حداقل برساند نمای خشک است. در این روش برای اتصال المان ها به نما از قاب های آلومینیومی، پروفیل، پیچ و پرچ استفاده می‌شود.

در روش نمای خشک محدودیتی برای استفاده از متریال های مختلف برای نما وجود ندارد و شما می توانید از سرامیک پرسلانی، کرتین وال، آلومینیوم کامپوزیت و انواع کاشی ها استفاده کنید.

استفاده از سیستم نمای خشک در ساختمان ها می تواند اتلاف انرژی را به حداقل برساند. با استفاده از این سیستم، ساختمان ساز می تواند فاصله بین نما و ساختمان را با عایق مناسب پر کند و این امر موجب می شود تا انتقال حرارت از داخل ساختمان به بیرون، به حداقل برسد.

از دیگر مزایای استفاده از روش نمای خشک می‌توان به جلوگیری از عبور صوت، تعویض ساده نما در صورت بروز شکستگی، کاهش وزن سازه، عدم پرتی مصالح و …. اشاره کرد.

استفاده از پنجره های دوجداره استاندارد

استفاده از پنجره های دوجداره دیگر به یک امر رسوم بدل شده است. اما کیفیت این محصولات در بازار داخلی با یکدیگر بسیار متفاوت است. پنجره دوجداره از دو شیشه بهره می برد اما دلیل اصلی استفاده از این پنجره ها، وجود گاز  آرگون و کریپتون در بین دو شیشه است.

بسیاری از پنجره های موجود در بازار نمی توانند گاز بین دو شیشه را در مدت سال ها حفظ کنند و همین امر باعث می شود که به یک پنجره معمولی تبدیل شوند. همچنین واشر های درب و پنجره های دوجداره می توانند محل اتلاف انرژی باشند. بنابر این برند استفاده شده در مورد این پنجره ها و داشتن ضمانت نامه معتبر بسیار با اهمیت است.

نقش خانه هوشمند در افزایش بهره وری انرژی

خانه های هوشمند در مدیریت انرژی نقش بسیار موثری ایفا می کنند. اتصال اجزا با اینترنت اشیا به یکدیگر و موبایل مالک و همچنین کنترل ساده آن ها تاثیر بسیار زیادی در کنترل مصرف انرژی می گذارند.

بطور مثال اتصال سیستم گرمایش و سرمایش به سنسور های حرارتی خانه هوشمند می توانند بطور مستقیم از پرت انرژی جلوگیری کنند. کنترل دقیق دمای خانه تاثیر بسزایی در مدیریت مصرف انرژی دارد.

همچنین کنترل روشنایی در ساختمان ها نیز می تواند در این مسئله بسیار موثر باشد. تنظیم و کنترل میزان روشنایی و خاموش کردن چراغ ها توسط موبایل، در زمانی که خانه نیستید و یا تنظیم یک برنامه زمانی هوشمند برای روشنایی می تواند هدر رفت انرژی را کاهش دهد.

پرده هوشمند نیز بخش دیگری از کنترل انرژی روشنایی است. پرده های هوشمند می توانند بر اساس میزان نور محیط در زمان مناسب بطور اتوماتیک باز شوند و نیاز نور داخل خانه را با نور آفتاب تامین کنند.

سخن پایانی

اگر در زمان ساخت ساختمان ها مسئله انرژی و بهره‌وری از آن مورد توجه سازندگان باشد. می توان مصرف سرانه انرژی را در کشور کاهش داد. در این حوزه مسائل بسیار گوناگونی وجود دارد از آب گرم کن های خورشیدی گرفته که می توانند به گرم کردن آب استخر ها کمک کنند تا بکار بردن تکنیک های صحیح در اجرای نما و ساختار داخلی خانه. بنابر این تلاش ها باید برای بروز شدن اطلاعات سازندگان در این حوزه و ورود تجهیزات مورد نیاز به صنعت ساختمان سازی دو چندان شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید