شروع ثبت‌ نام کلاس اولی‌ها از امروز اول خرداد/ چند نکته درباره ثبت‌ نام

    کد خبر :812276
شروع ثبت‌ نام کلاس اولی‌ها

ثبت نام دانش آموزان اول ابتدایی از امروز، شنبه، اول خرداد ماه آغاز شد و تا پایان مرداد ادامه دارد. در سال تحصیلی آتی بر خلاف سال‌های گذشته، امکان ثبت نام الکترونیکی برای تمام پایه‌ها فراهم شده است؛ البته برای پایه اولی‌ها به دلیل سنجش سلامت، ثبت نام به دو طریق حضوری و غیرحضوری انجام می شود.

بر اساس پیش بینی معاون وزیر آموزش و پرورش، امسال حدود ۱.۵ میلیون دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ثبت نام خواهند کرد. ثبت نام اولیه پایه اول ابتدایی از یکم خرداد به صورت حضوری انجام می شود. بدیهی است بعد از مراجعه دانش آموزان به پایگاه های سنجش بدو ورود، ثبت نام قطعی خواهد شد.

سنجش سلامت، مرحله اول ثبت نام
برای سنجش سلامت چه مدارکی لازم است؟

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، همه‌ساله به‌ منظور شناسایی و مداخلات بهنگام طلایی اجرا می‌شود. بنابراین در مرحله نخست، با مراجعه والدین نوآموز به مدرسه محل ثبت نام، دریافت نوبت پایگاه سنجش صورت می‌پذیرد. بر اساس نوبت گیری انجام شده و به منظور جلوگیری از ازدحام، انتظار می رود فقط یکی از والدین همراه با فرزند خود در روز و ساعت تعیین شده به پایگاه‌های سنجش، مراجعه کنند.

مدارک لازم جهت انجام سنجش در پایگاه ها عبارت است از اصل شناسنامه دانش آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس ۳در ۴، مبلغ ۵۰ هزار تومان صرفا از طریق دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی. ارزیابی های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های پوست و مو و بیماری نیازمند مراقبت‌های ویژه در مرحله مقدماتی در پایگاه‌های اولیه سنجش انجام می‌شود. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت صورت می‌پذیرد.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، حداقل سن ثبت نام در پایه اول ابتدایی شش سال تمام و ملاک محاسبه سن، اول مهرماه است. لذا حداقل سن ثبت نام در پایه اول ابتدایی تا متولدین۱ مهر ۹۴ است.

اخذ وجه در مدارس و برگزاری آزمون ورودی ممنوع

با توجه به ماهیت داوطلبانه بودن مشارکت، اخذ وجه در مدارس دولتی ممنوع است. هرگونه مشارکت برای تامین هزینه مدارس داوطلبانه است و به هیچ وجه اجباری نیست. بنابراین دانش آموزان مدارس دولتی مجبور نیستند مبلغی برای ثبت نام بپردازند و فقط هزینه بیمه حوادث و کتاب را می پردازند. در مدارس غیردولتی نیز مطابق دستورالعمل های مربوطه شهریه مصوب اخذ می‌شود.

در دستورالعمل اجرایی ثبت نام مدارس تاکید شده است که به منظور رعایت اصول تربیتی و حفظ اعتماد به نفس کودکان، هرگونه مصاحبه و آزمون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است. علاوه بر این به استناد ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و با توجه به رایگان بودن ثبت نام و عدم اجبار در بحث مشارکت های مردمی دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب های درسی) در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش آموزی به دلایل مذکور از ثبت نام محروم شود.

جزئیات ثبت نام الکترونیکی
دریافت الکترونیکی مدارک محل سکونت برای ثبت نام

ثبت نام تمامی دانش آموزان در پایه ها و مقاطع مختلف در سامانه سیدا و از درگاه pada.medu.ir انجام می شود. در مرحله ثبت نام الکترونیکی نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان ورودی مقاطع (پایه های اول، هفتم و دهم) نکات زیر در دستورالعمل ثبت‌نام مدارس قید شده است:

اولیا باید با مراجعه به درگاه پادا اقدام به پیش ثبت نام در مدارس موردنظر خود کنند. برای این منظور به دانش آموز پنج اولویت انتخابی داده می‌شود و محدودیت جغرافیایی با در نظر گرفتن ضوابطی در سامانه کنترل می‌شود. چنانچه دانش آموز مدرسه‌ای را در خارج از محدوده یا منطقه خود انتخاب نماید، درخواست ابتدا به کارتابل مسئول ستاد ثبت نام منطقه منتقل شده و در صورت تأیید، امکان نمایش در خواست در لیست درخواست ثبت نام مدرسه قرار خواهد گرفت.

به محض تأیید ثبت نام نهایی دانش آموز در یک مدرسه، به صورت خودکار تمامی اولویت های انتخابی دیگر دانش آموز حذف خواهد شد. بدیهی است چنانچه بعد از تأیید نهایی، دانش آموز بخواهد در مدرسه دیگری ثبت نام کند، می‌بایست از طریق درگاه درخواست لغو ثبت نام در مدرسه فعلی را داده و پس از تأیید مدیر مدرسه مبدأ، نسبت به ثبت نام مجدد در مدرسه مقصد اقدام کند.

ارسال فایل های آموزشی در سطوح مختلف فرآیندهای ثبت نام و اطلاع رسانی های لازم، از طریق شبکه شاد و دیگر مکانیزم های ارتباطی صورت خواهد پذیرفت. تعریف کلمه و رمز عبور و یا بازنشانی آن برای دانش آموزان جهت استفاده در درگاه پادا از طریق سامانه سیدا و توسط مدیر مدرسه صورت می‌گیرد و لازم است توسط مکانیزم‌هایی که در سامانه پیش بینی می‌گردد و یا دیگر راه‌های امن در اختیار دانش آموزان یا اولیاء آنها قرار گیرد.

دانش آموزان و کاربران می بایست اطلاعات محل اقامتی خود از جمله کد پستی و آدرس دقیق را در سامانه پادا ثبت کنند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات مربوط به محدوده بندی جغرافیایی مدارس برای ثبت نام توضیح داده و گفته است که امسال سعی شده همانند سال گذشته محدوده بندی تعریف شود و خانواد ها به مدارس در محدوده محل سکونت خود هدایت شوند.

سال قبل مدارس مدارک را حضوری دریافت می کردند اما امسال مدارک الکترونیکی دریافت می‌شود و امیدواریم شاهد مشکلات کمتری در این زمینه باشیم. البته اگر مدرسه در محدوده، ظرفیت خالی داشته باشد ثبت نام انجام می‌شود اما اگر ظرفیت خالی نباشد ممکن است چالش هایی ایجاد شود. امیدواریم در مجموع با ثبت نام الکترونیکی چالش ها کمتر باشند.

شناسایی نوآموزانی که به پیش دبستانی نرفتند
برگزاری کلاس‌های آمادگی بهاره و تابستانه

قرار است وزارت آموزش و پرورش برای کلاس اولی‌هایی که به پیش دبستانی نرفته‌اند اقدام به برگزاری کلاس‌های آمادگی بهاره و تابستانه کند. در دستورالعمل ثبت نام مدارس تاکید شده است که مدیران مدارس، نو آموزان بدو ورود به پایه اول دبستان فاقد تجربه پیش دبستانی را شناسایی کنند تا در اسرع وقت برای مناطق و نوآموزان واجد شرایط، برنامه ریزی برگزاری کلاس‌های آمادگی بهار و تابستان ۱۴۰۰ به عمل آید.

به گزارش ایسنا، به منظور پیشگیری از تداخل برنامه آموزش‌های آمادگی پیش دبستانی تابستانی با آغاز سال تحصیلی، شایسته است به گونه ای برنامه ریزی شود تا تداوم یادگیری و کلاس های آمادگی بهار و تابستان ۱۴۰۰ و نیز پیش دبستانی ویژه آموزش و مداخله به هنگام، حداکثر در نیمه اول شهریور ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید