کامپیوتر چیست؟ تعریف کامپیوتر و مبانی آن برای مبتدیان

    کد خبر :994035

آنها به ما کمک می‌کنند تا کارهای تکراری را سریع و دقیق انجام دهیم. زیرا خستگی ناپذیر هستند و از پیچیدگی به دور.

بازتاب-آنها به ما کمک می‌کنند تا کارهای تکراری را سریع و دقیق انجام دهیم. زیرا خستگی ناپذیر هستند و از پیچیدگی به دور. رایانه‌ها قادر به پردازش داده‌ها و انجام عملیات با سرعت میلیون‌ها در ثانیه هستند. آنها می‌توانند یک کار را در مقایسه با زمانی که یک انسان برای انجام همان کار انجام می‌دهد بسیار سریع‌تر انجام دهند.

دسترسی به رایانه شخصی همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که از اطلاعات و منابع رایگان موجود در وب استفاده کنید. این به نوبه خود می‌تواند به شما در یادگیری مهارت‌های جدید و احتمالاً بهبود کیفیت و استاندارد زندگی کمک کند.

اما رایانه‌ها دقیقاً چه چیزی هستند و به طور خاص‌تر رایانه شخصی چیست؟ در این مقاله قصد داریم بیشتر با موضوع رایانه شخصی آشنا شویم.

کامپیوتر

کامپیوتر چیست؟ تعریفی برای مبتدیان

اکثر ما هر روز از کامپیوتر استفاده می‌کنیم. می‌توانید از آنها برای کار استفاده کرده زمانی که می‌خواهید یک سند word را ویرایش کنید، در یک کنفرانس ویدیویی شرکت کنید یا یک ایمیل مهم ارسال کنید.

شما همچنین از آنها برای مقاصد سرگرمی استفاده کنید مانند مرور در شبکه‌های اجتماعی یا انجام یک بازی ویدیویی. اکنون بیش از هر زمان دیگری، بسیاری از افراد برای مشاهده محتوای آموزشی و کسب مهارت‌های جدید از رایانه استفاده می‌کنند. آنها در زندگی روزمره بسیار محبوبیت داشته، اما آیا هرگز به این فکر می‌کنیم که آنها واقعا چه هستند؟ یا چگونه آنها برای انجام وظایف مختلف با سرعت بالا عمل می‌کنند؟ یا از چه قطعاتی ساخته شدند؟

رایانه ابزاری است که مقداری ورودی را می‌پذیرد و سپس می‌تواند به راحتی انواع مختلف داده‌های دریافتی را دستکاری و پردازش کند. محاسبات پیچیده را انجام داده و مقداری خروجی تولید کند. این خروجی همچنین می‌تواند برای بازیابی و استفاده بعدی ذخیره شود.

به طور خاص، رایانه یک دستگاه الکترونیکی یا دستگاهی است که از قوانین مشخص شده خاصی پیروی کرده و مجموعه‌ای استاندارد از عملکردها را تکمیل می‌کند:

  • ایجاد اطلاعات
  • گرفتن داده به عنوان ورودی از یک منبع خارجی
  • پردازش داده ها به یک چیز مفید
  • ذخیره انواع اطلاعات و دستورالعمل ها در حافظه و بازیابی آنها در صورت نیاز یا درخواست
  • تولید نوعی خروجی

وقتی می‌خواهیم تعریف کنیم رایانه چیست و چگونه کار می‌کند، اغلب از قیاس مغز انسان استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم به رایانه‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر مغزمان فکر کنیم. آنها در واقع کابل کشی بسیار بیشتری دارند و بسیار پیچیده‌تر از کامپیوترها هستند.

اما پردازش ذهنی انسان و روشی که ما اطلاعات را مدیریت می‌کنیم به نوعی شبیه به نحوه انجام آن توسط کامپیوترها است. مغز ما نیز ورودی دریافت می‌کند، اطلاعات را منتقل کرده و بر اساس ورودی‌هایی که دریافت می‌کند، خروجی دارد.

نحوه عملکرد کامپیوترها

هر کامپیوتری از سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. سخت افزار تمام قطعات فیزیکی بوده که یک کامپیوتر از آن ساخته شده و چیزی است که کامپیوتر را به یک دستگاه تبدیل می‌کند. سخت افزار اجزای فیزیکی هستند که می‌توانید آنها را لمس کنید و هم در بیرون و هم در داخل کامپیوتر قرار دارند.

این موارد همچنین قطعاتی بوده که تمام عملیات را انجام داده و دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند. نرم افزار از تمام بخش‌های دیجیتالی تشکیل شده و اجزایی که نمی‌توانید آنها را در رایانه مشاهده یا لمس کنید.

نرم افزار مجموعه‌ای از برنامه‌ها هستند که به اجزای سخت افزاری می‌گویند چه کاری انجام دهند و چگونه عمل کنند. آنها به سخت افزار دستورالعمل‌هایی را می‌دهند که برای انجام کارها باید اجرا کند.

برنامه‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها به شکل 0 و 1 (یا کد باینری) هستند. آنها دستوراتی بوده که باید به ترتیب منطقی اجرا شوند.

 

کامپیوتر

سخت افزار و نرم افزار اولیه یک کامپیوتر

برخی از قطعات سخت افزاری که می‌توانید در خارج از رایانه پیدا کنید عبارتند از:

  • کیس کامپیوتر که به عنوان تاور نیز شناخته می‌شود، حاوی قطعات سخت افزاری مهمی بوده که در داخل یک کامپیوتر یافت می‌شود. این بخش فیزیکی خارجی مدارهای داخلی و ساختارهای دیجیتال یک کامپیوتر را دربرمی‌گیرد.

دستگاه‌های خروجی مانند:

  • مانیتور که یک صفحه نمایش است و برای نمایش و خروجی اطلاعات بصری استفاده می‌شود.
  • مجموعه‌ای از بلندگوها که سیگنال‌های دیجیتال را به صدا تبدیل می‌کنند.
  • چاپگری که اطلاعات را بر روی کاغذ چاپ می‌کند.

دستگاه‌های ورودی مانند:

  • صفحه کلیدی که برای تایپ متن و کاراکتر استفاده می‌شود و اساساً برای وارد کردن هرگونه اطلاعات نوشتاری.
  • یک ماوس برای کلیک کردن، اشاره و انتخاب داده‌های مناسب.
  • یک میکروفون

برخی از مهمترین قطعات سخت افزار داخلی به شرح زیر هستند:

  • مادربرد. این برد مدار اصلی است که تمام اجزای سخت افزاری مهم را به هم متصل می‌کند.
  • CPU (مخفف واحد پردازش مرکزی). هر کامپیوتر یک CPU دارد. همچنین به عنوان یک پردازنده شناخته می‌شود و اغلب به عنوان “مغز” یک کامپیوتر به حساب می‌آید، زیرا حجم زیادی از اطلاعات را با سرعت بالا پردازش کرده و توابع حسابی و منطقی را انجام می‌دهد.
  • GPU (مخفف Graphics Processing Unit). تصاویر، گرافیک‌ها، فیلم‌ها و انواع داده‌های بصری را رندر کرده و نمایش می‌دهد.
  • RAM (مخفف Random Access Memory) یا حافظه اصلی. این یک نوع حافظه فرار و کوتاه مدت است که فقط اطلاعات را به طور موقت در زمانی که کامپیوتر با برق کار می‌کند ذخیره می‌نماید. وقتی برنامه یا فایلی را باز می‌کنید و از آن استفاده کرده، رم به کار گرفته می‌شود. وقتی برق خاموش شود، فایل‌هایی که ایجاد کرده‌اید یا به‌روزرسانی‌هایی که ساخته‌اید و ذخیره نکرده‌اید از بین می‌روند و بازیابی آن‌ها سخت است.
  • HDD (مخفف Hard Disk Drive) و SSD (مخفف Solid State Drive)، قطعات ذخیره سازی هستند و غیر فرار. این بدان معنی بود که آنها داده‌ها را به طور دائم ذخیره می‌کنند، حتی زمانی که رایانه خاموش است و منبع تغذیه وجود ندارد.
  • یک پاور. تمام قطعات برای عملکرد صحیح نیاز به برق دارند. پاور یا منبع تغذیه به نوعی از منبع متصل شده، خواه پریز برق باشد یا باتری.

برخی از مؤلفه های مهم نرم افزاری بسته‌هایی هستند که حاوی برنامه‌هایی برای پردازش کلمه و اعداد و ارائه به حساب می‌آیند مانند Microsoft Office Suite. نمونه‌های دیگر نرم‌افزار، برنامه‌های ایمیل مانند جی‌میل گوگل، مرورگرهای وب مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اپل سافاری و ابزارهای بهره‌وری/یادداشت‌برداری مانند اپلیکیشن Notion هستند.

با این حال، مهمترین نرم افزار برای رایانه‌ها، سیستم عامل است. تمام عملکردهای کامپیوتر را کنترل کرده و اجزای سخت افزاری و نرم افزاری را مدیریت می‌کند. این رابط بین نرم افزار و سخت افزار بوده و روشی که این دو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و نحوه تعامل شما با یک کامپیوتر.

محبوب ترین سیستم عامل‌هایی که امروزه معمولا استفاده می‌شوند، سیستم عامل ویندوز مایکروسافت و سیستم عامل مک اپل هستند. لینوکس نیز یک سیستم عامل بسیار محبوب در بین توسعه دهندگان شناخته می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید