هجوم میلیون‌ها ملخ مراکشی به مزارع رودبار گیلان / خسارت‌ها میلیاردی است

    کد خبر :808503
هجوم میلیون‌ها ملخ مراکشی به مزارع رودبار گیلان

هجوم ملخ‌ها به اراضی زراعی و باغی شهرستان رودبار خسارات و مشکلات زیادی برای کشاورزان و مردم منطقه ایجاد کرد.

حمله ملخ‌های مراکشی مهاجم به اراضی زراعی و باغی شهرستان رودبار، توابع جمال‌آباد و لوشان سال‌های متوالی، خسارات و مشکلات زیادی را برای کشاورزان و مردم منطقه ایجاد کرده و مبارزه با این معضل بزرگ نیازمند راهکار جدی و عزم ملی مسئولان است.

طرح مبارزه با هجوم ملخ‌ مراکشی و سم‌پاشی اراضی برای جلوگیری از آسیب ملخ‌های مهاجم توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان رودبار با حداقلی‌ترین امکانات در حال انجام است اما امکانات فعلی پاسخگوی این حجم عظیم از ملخ‌ نیست و نیازمند امکانات بیشتر است.

به گزارش تسنیم، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به محصولات زراعی و باغی شهرستان رودبار اظهار داشت: سطح محصولات زراعی و باغی در این شهرستان به حدود 30 هزار هکتار می‌رسد که 18 هزار هکتار مربوط به محصولات زراعی و 12 هزار هکتار مختص محصولات باغی است.

سروش ابراهیمی با بیان اینکه محصول زیتون از جمله محصولات شاخص شهرستان رودبار است خاطرنشان کرد: به‌جهت تنوع آب و هوایی، تنوع محصول در این شهرستان زیاد است البته رودبار را به نام زیتون می‌شناسند و فندق، زیتون، گردو و انار نیز جزو دیگر محصولات شاخص این شهرستان است.

وی تصریح کرد: متاسفانه شهرستان رودبار با هجوم ملخ مراکشی مواجه است و این آفت سالانه خسارات شدیدی به محصولات زراعی و باغی رودبار وارد می‌کند و با وجود اینکه همکاران ما نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کردند اما همچنان این آفت زندگی مردم را دچار خدشه کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار با بیان اینکه عملیات مبارزه با ملخ مراکشی سالانه از اسفند ماه آغاز و تا خرداد ماه ادامه می‌یابد خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه با این آفت سالانه در حدود 12 هزار هکتار تا 13 هزار هکتار از اراضی این شهرستان انجام می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این نوع آفت از سال 68 در شهرستان رودبار شناسایی و سطح خسارات آن روز به روز در حال افزایش است ابراز داشت: با توجه به کوهپایه‌ای بودن رودبار و داشتن مناطق صعب‌العبور لذا دسترسی به کانون‌های اصلی این آفت بسیار سخت است و مشکلاتی در زمینه مبارزه با این آفت ایجاد کرده است‌.

وی خواستار افزایش امکانات، تجهیزات جهت شناسایی، رصد و مبارزه با ملخ مراکشی شد و گفت: این آفت متاسفانه در مناطق مختلف رودبار مشاهده می‌شود و چیزی حدود 12 هزار هکتار تا 13 هزار هکتار اراضی تحت مبارزه شیمیایی قرار گرفتند البته مشکلاتی در زمینه تهیه سم، گرانی سم و استفاده از امکانات نیز وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار خاطرنشان کرد: با امکانات فعلی توانستیم این آفت را تا حدودی کنترل کنیم اما اگر سایر دستگاه‌ها، امکانات کشوری و ملی در این زمینه به یاری ما نرسد امکان خسارات به شهرستان زیاد است.

ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است لذا همکاران ما در جهت کاهش خسارت‌های باغدار و بهره‌برداران در حال تلاش هستند اما امکانات ما برای مبارزه با ملخ مراکشی محدود است و نیاز داریم که از سطح کشور و وزارتخانه به یاری ما بشتابند تا بتوانیم به نحو مطلوب با این آفت مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های مبارزه با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار در حال گشت‌زنی و مبارزه شیمیایی علیه این آفت هستند افزود: از بخش خصوصی در این زمینه کمک گرفتیم و همکاری لازم از طریق فرمانداری انجام شد و این انسجام در شهرستان وجود دارد و همچنان انتظار داریم که در جهت کنترل این آفت به یاری ما بشتابند.

مسئول اکیپ مبارزه با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تهیه ماشین‌آلات در مبارزه با ملخ مراکشی سخت بود اما قرار است دستگاه‌ها و ماشین‌آلات دیگری نیز راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم حجم وسیع‌تری را برای مبارزه پوشش دهیم.

امین طائفه با اشاره به ضرورت همکاری مردم در راستای مبارزه با این آفت گفت: در بخشی از شهرستان، مردم پای کار بودند لذا امکانات سمپاشی به آنها داده شد تا در این زمینه اقدام کنند اما همکاری‌ مردم در بعضی بخش‌ها ضعیف است از طرفی ما این توانایی را نداریم که به هر باغی ورود کنیم و معمولاً به عرصه‌های منابع طبیعی یا مکان‌هایی که ملخ از آن سمت به سمت باغات هجوم می‌برد، ورود کرده و سمپاشی می‌کنیم.

وی افزود: باغداران نسبت به تهیه سم از جهاد کشاورزی و سمپاشی اراضی خود اقدام کنند و هر جا که نیاز باشد راهنمایی‌شان می‌کنیم لذا امروز بیشتر مناطقی که در دسترس بوده را تحت پوشش قرار دادیم اما مناطقی نیز در شهرستان رودبار وجود دارد که امکان هجوم ملخ از آن مناطق به مناطق پایین دست وجود دارد.

طائفه گفت: با وجود اینکه عملیات مبارزه از حوزه‌های مشترک با قزوین انجام شده اما با ورود ملخ از آن مناطق به سمت شهرستان رودبار مواجه هستیم لذا از باغداران انتظار داریم که هوشیار باشند و وسایل‌ مبارزه را آماده کنند که اگر زمانی با این نوع حمله مواجه شدند به صورت خودجوش مبارزه کنند یا به ما اطلاع دهند که وارد مناطق شویم.

یکی دیگر از اعضای اکیپ مبارزه با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار نیز با اشاره به یک منطقه‌ زراعی که که تحت خسارت ملخ مراکشی قرار گرفته و محصول تا مرحله خوشه‌دهی در حال از بین رفتن بود اظهار داشت: در منطقه لوشان با توجه به توپوگرافی منطقه، آبیاری و بارندگی بسیار کم لذا بسیاری از کشاورزان از کشت دیم استفاده می‌کنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال زمستان ملایمی را سپری کردیم و میزان بارندگی‌ها نیز کم بوده لذا همانطور که مشاهده می‌کنید در منطقه‌ای که هم‌اکنون حضور داریم، سطح ریشه گیاه در زمین مطلوب نیست و ملخ‌های مراکشی نیز به آن هجوم آوردند و در حال نابودی مزرعه هستند.

یکی از کشاورزان پیازکار شهرستان رودبار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات خود و آسیب‌های ملخ مراکشی گفت: سال گذشته حدود 43 کیلو پیاز کاشتند و باید 200 تُن برمی‌داشتم اما 18 تن بهره‌برداری کردم؛ گرفتار شدیم، ملخ همه محصولاتمان را می‌خورد.

چگینی خاطرنشان کرد: کارمندان جهاد کشاورزی هم پوستشان کنده شده است و همگی مریض شده‌اند به حدی که برای ما سم آوردند و تحویل دادند و باید یک فکر اساسی برای موضوع شود البته کشاورز هم گرفتار و مریض شده است لذا وقتی حرف از تولید می‌زنند باید از تولید حمایت شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته از آبیاری قطره‌ای استفاده کردم و به‌عنوان کشاورز نمونه معرفی شدم اما برای ما چه کردند؛ انتظار داریم حداقل این ملخ‌ها را ریشه‌کن کنند یا کود به ما دهند انتظار دیگری نداریم.

سلامت مهری، عضو شورای روستای نمک‌آوران شهرستان رودبار نیز اظهار داشت: متاسفانه ملخ مراکشی آسیب‌های متعددی به این روستا، پیازکاران، یونجه‌کاران، زیتون‌کاران، سبزیجات و گندم وارد کرده است و در حال حاضر گندم در این روستا کشت شده که اگر از نزدیک مشاهده کنید که از بین رفته و زمین خشک است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز با اشاره به اقدامات لازم در جهت پاک‌سازی ملخ‌های مراکشی اظهار داشت: استان‌های قزوین و زنجان با هجوم ملخ‌های مراکشی روبه‌رو هستند لذا با مدیران کل مدیریت بحران استان‌های زنجان و قزوین هماهنگ شده تا به‌صورت هم‌زمان سم‌پاشی انجام شود و جلوی رشد و تکثیر ملخ‌ها گرفته شود.

امیر مرادی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه باید وارد میدان شده و از تهدید ایجادشده فرصت بسازند تصریح کرد: مشارکت هم‌زمان منابع طبیعی با جهاد کشاورزی استان در جهت پاک‌سازی مناطق از ملخ‌های مراکشی شکل گرفته است.

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ 7 اردیبهشت ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به هجوم ملخ به مزارع این شهرستان اظهار داشت: تجهیزات مربوط به این بخش در رودبار کافی نبوده و بنده نیز پیگیر اختصاص تجهیزات بیشتری بودم.

مهرداد گودرزوند خاطرنشان کرد: این رخداد هرساله در شهرستان رودبار اتفاق می‌افتد و بنده در سال گذشته نیز پیگیری‌هایی را داشته‌ام و بر همین اساس سال گذشته رئیس باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در استان حضور یافت و بحث تجهیزات مورد نیاز کشاورزی شهرستان رودبار را نیز مطرح کردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید