نقش مکمل زینک در یادگیری و حافظه

    کد خبر :1036657
زینک
مراقبت از سلامت جسم اهمیت زیادی دارد و همه دوست دارند از سلامت کافی برخوردار باشند. اما بعضی مواقع تغذیه سالم و ورزش منظم به تنهایی برای رسیدن به این هدف کافی نیست. در این موارد، مکمل‌های غذایی برای تغذیه صحیح بدن در نظر گرفته می‌شوند که یکی از آن‌ها مکمل روی یا قرص زینک است.

 روی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. یعنی التهاب را کاهش می‌دهد و در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و همچنین عملکرد سیستم ایمنی حمایت می‌کند. روی علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، بدن را قادر به ساخت پروتئین و DNA می‌کند، به بهبود زخم کمک می‌کند و در رشد و تکامل دوران کودکی نیز نقش دارد.

منابع غذایی حاوی روی

روی به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند لوبیا، گوشت و ماهی وجود دارد. همچنین به عنوان یک مکمل غذایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. به طور کلی در مورد فواید روی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

عملکرد سیستم ایمنی

بدن برای تقویت سیستم ایمنی به روی نیاز دارد. سطح پایین روی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند ذات الریه را افزایش دهد. ضمن آنکه افراد با سیستم ایمنی ضعیف نمی‌توانند سالم بمانند.

التیام زخم

روی در حفظ سلامت پوست نقش دارد. ضمن آنکه افرادی که زخم‌های طولانی‌مدت دارند، اغلب سطح روی در آن‌ها کم است. به همین دلیل، متخصصان معمولاً برای افرادی که زخم‌های مزمن دارند مکمل روی تجویز می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد روی نقش کلیدی در مراحل بهبود زخم، از ترمیم پوست گرفته تا جلوگیری از عفونت، ایفا می‌کند. ضمن آنکه در درمان زخم‌هایی که به سختی بهبود می‌یابند نیز مؤثر واقع خواهد شد.

با توجه به اینکه روی خواص آنتی اکسیدانی دارد می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. دانشمندان بر این باورند که بین استرس و بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و سندرم متابولیک ارتباط وجود دارد و می‌تواند به پیشگیری از سندرم متابولیک نیز کمک کند.

مشکلات عصبی

نتایج مطالعاتی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ممکن است بین سطوح پایین روی و علائم عصبی ارتباط وجود داشته باشد. محققان افراد مبتلا به سردرد، سوزن سوزن شدن و نوروپاتی محیطی و همچنین کمبود روی و دیگر ریزمغذی‌ها را مورد بررسی قرار دادند ومتوجه شدند بین این بیماری‌ها و کمبود روی ارتباط مستقیمی وجود دارد. با وجود این، محققان معتقدند در این خصوص هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

سرماخوردگی

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد قرص‌های روی ممکن است به کوتاه کردن دوره سرماخوردگی کمک کند، یعنی بهتر است برای کاهش نشانه‌های سرماخوردگی، افراد روزانه بیش از ۷۵ میلی گرم روی استفاده کنند. البته هنوز مطالعات کاملی در مورد استفاده از روی برای سرماخوردگی انجام نشده است و شواهد قابل اعتمادی برای آن وجود ندارد که مصرف روی بتواند مانع از بروز سرماخوردگی شود.

یادگیری و حافظه

بعضی تحقیقات نشان داده که روی ممکن است عملکرد شناختی را تقویت کند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ بر موش‌هایی که مکمل‌های روی دریافت کرده بودند نشان داده شد این موش‌ها در کار‌هایی که نیاز به تفکر و حافظه داشت عملکرد بهتری داشتند. با این حال هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه روی می‌تواند حافظه یا یادگیری را در انسان بهبود بخشد، وجود ندارد.

نحوه مصرف قرص زینک

مکمل‌های روی اگر حداقل یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شوند بیشترین تأثیر را خواهند داشت. با این حال، اگر مصرف روی باعث ناراحتی معده شود، بهتر است همراه با غذا مصرف شوند. ضمن آنکه حتماً باید در این مورد با پزشک مشورت کنید.

چه کسانی بیشتر به مصرف روی نیاز دارند؟

همه افراد برای حفظ سلامت خود نیاز به دریافت روی دارند، اما زنان باردار به دریافت مقدار بیشتری روی نسبت به افراد دیگر نیاز دارند. همچنین افرادی که فعالیت ورزشی منظم می‌کنند، بیماران مبتلا به کم خونی، دیابت یا مبتلایان به مشکلات کلیوی و کبدی، گیاهخواران و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند هم باید روی بیشتری دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید