مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۱۰
    کد خبر :994279
قیمت+جدید+برنج+ایرانی،+هندی+و+پاکستانی+اعلام+شد+++جدول+ماه+رمضان+۱۴۰۲

 براساس داده‌های انجمن برنج ایران، در سال گذشته به دلیل رها شدن مدیریت واردات از سوی وزیر جهادکشاورزی وقت دولت، یک میلیون و 700 هزار تن برنج وارد کشور شده است. همین اتفاق منجر شده است که خریداران برنج به سمت برنج وارداتی بروند.

نظریه‌ای که انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج  آن را رد می‌کند. مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران می‌گوید: اگر امروز برنج ایرانی در دست کشاورزان مانده است به دلیل این است که قیمت برنج ایرانی بالاست و حتی بخشی از طبقه متوسط نیز توان خرید آن را ندارند.

او معتقد است: دهک‌های پایین جامعه از سال 90 به سمت خرید برنج خارجی سوق پیدا کردند. روندی که با  رشد کاذب برنج ایرانی تشدید شد و باعث شده از سال گذشته حجم برنج خارجی در سبد خانوار ایرانی بیشتر شود. به طوری که طبقه متوسط نیز برنج باکیفیت خارجی تهیه می‌کنند.

کشاورز اما دلیل دیگر وضع کنونی را ناشی از قیمت‌های دستوری می‌خواند و می‌گوید: اگر فروشگاه‌ها با نرخ 85 هزار تومان یک نوع برنج را می‌خریدند، باید همان جنس را طبق دستور دولت به قیمت 65 هزار عرضه می‌فروختند و اگر این دستورالعمل را اجرا نمی‌کردند؛ جریمه می‌شدند. برای همین آنها از خرید برنج ایرانی منصرف شدند.

او می‌افزاید: از طرفی خود کشاورزان نیز تمایلی نداشتند به نرخی که فروشگاه‌ها اعلام می‌کنند. آنها به دنبال این بودند که برنج را به قیمت بالا عرضه کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، آخرین دلیل رسوب برنج ایرانی در انبارها را افزایش حجم تولید نسبت به سال قبل مطرح می‌کند و می‌گوید: ما در سال گذشته 600 هزار تن بیشتر برنج برداشت کردیم. در مقابل طبق برنامه یک میلیون و800 هزار تن برنج وارد کردیم که از این میزان 400 هزار تن آن را دولت وارد کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید