مدیرعامل سازمان آب خوزستان: تنها ۱۵ درصد مخازن سد‌های استان خوزستان آب دارند

    کد خبر :839795

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: متوسط مصارف و متوسط منابع آب دراز مدت تقریبا مشابه هستند. در خشکسالی‌ها وقتی منابع آبی کم می‌شوند و در ترسالی‌هایی که آب زیاد می‌شود، استان خوزستان در هر دو حالت از نظر تاب‌آوری دارای مشکلاتی است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مخازن سد‌های استان خوزستان آب دارند و حجم مفید آب ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است در صورتی که در سال گذشته در زمان مشابه، آب پشت سد‌ها ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بود.

فرهاد ایزدجو در جلسه شورای اداری خوزستان که امروز (۵ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، در خصوص وضعیت منابع آبی استان خوزستان، اظهار کرد: به طور متوسط حدود ۲۹ میلیارد مترمکعب آورد آب خوزستان در دراز مدت در بخش آب‌های سطحی و حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی است. سرجمع حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب وضعیت آورد منابع آبی استان خوزستان است.

وی افزود: مصارف ما در استان خوزستان بدون در نظر گرفتن نیاز‌های زیست محیطی، حدود ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است و نیاز‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها نیز حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است و جمعا ۳۲.۲ میلیارد مترمکعب مصارف آبی خوزستان است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: متوسط مصارف و متوسط منابع آب دراز مدت تقریبا مشابه هستند. در خشکسالی‌ها وقتی منابع آبی کم می‌شوند و در ترسالی‌هایی که آب زیاد می‌شود، استان خوزستان در هر دو حالت از نظر تاب‌آوری دارای مشکلاتی است.

وی افزود: اگر امسال را در نظر بگیریم، با منابع آب زیرزمینی حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب آورد آبی است که به استان خوزستان رسیده است. اگر این مقدار را با مصرف زیست محیطی مقایسه کنیم، حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب نسبت به متوسط آورد آب در دراز مدت، کمبود داریم. این کمبود را باید به مصرف‌کنندگان مختلف بدهیم که از این نظر، تاب‌آوری در استان خوزستان وجود ندارد و چالش‌هایی در حوزه محیط زیست و کشاورزی به وجود می‌آورد.

ایزدجو تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از منابع آب شرب در انتهای حوزه منابع آب سطحی است، آن‌ها نیز در سال‌هایی که آورد آب کمتر از متوسط است دچار چالش‌هایی می‌شوند که به دلیل برداشت‌های کشاورزی در بالادست است.

وی با اشاره به ظرفیت آب مخازن خوزستان، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مخازن سد‌های استان خوزستان آب دارند و حجم مفید آب ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است در صورتی که در سال گذشته در زمان مشابه، آب پشت سد‌ها ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به یکی از چالش‌های حوزه آب، گفت: چالش موجود، تامین آب مورد نیاز برای کشت پاییزه در سال جاری است که تمهیداتی در نظر گرفته شده است. حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سیمره در حوضه کرخه رهاسازی خواهد شد. در حوضه دز نیز ۵۰ میلیون مترمکعب از یکی از سد‌های لرستان رهاسازی خواهد شد.

وی افزود: در حوضه دز به دلیل کاهش شدید آب، باید حتما محصولات کشاورزی در زمستان امسال بیمه شوند و برای کشت‌هایی برنامه‌ریزی شود که نیاز آب آن‌ها دیرتر شروع می‌شود.

ایزدجو با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی ما تامین آب شرب است، گفت: در این زمینه هفت سامانه آبرسانی وجود دارد که مطالعات آن انجام شده است و اعتبار مورد نیاز آن ۴۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و شامل سامانه آبرسانی غدیر، شمال شرق، جنوب شرق، مرکزی و سایر سامانه‌ها است.

وی تصریح کرد: اگر اولویت‌بندی کنیم به گونه‌ای که بتوانیم این مشکل را برای ۱۰ سال آینده به حد قابل قبولی برسانیم، حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان متعلق به آبرسانی غدیر است. اگر بتوانیم این اولویت را تامین کنیم، تا حد خوبی تاب‌آوری استان خوزستان را افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سیلاب‌ها به دلیل ظرفیت پایین رودخانه‌ها، تاب‌آوری پایین است. برای این مورد نیز طرح‌هایی در نظر گرفته شد است. سرجمع این طرح‌ها که شامل کانال‌های انحراف سیلاب در خسرج و لایروبی در برخی نقاط است، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۳ هزار میلیارد تومان اولویت اول است.

وی افزود: در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز حدود ۲۴۶ هزار هکتار باقی مانده فاز اول و دوم این طرح است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید