قیمت نفت نزولی شد

    کد خبر :883352
قیمت نفت نزولی شد

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر ارزش قوی دلار، با کاهش روبرو شد.

معاملات نفت افت گسترده بازارهای مالی را که تحت تاثیر سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره در ماه مارس و صعود ارزش دلار روی داد، دنبال کرده و کاهش پیدا کرد. نفت به دلار قیمت گذاری می شود و قوی شدن ارزش دلار معاملات نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می کند.

بهای معاملات نفت برنت ۵۷ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۸۹ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه دو درصد صعود کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۳ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته دو درصد افزایش داشت.

ویویک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث گفت: پس از این که کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا سیگنال افزایش نرخها را مخابره کرد، دلار قوی معاملات را تحت تاثیر قرار داد.

دلار با رشد بازده اوراق خزانه صعود کرد و شاخص دلار به ۹۶.۶۰۴ واحد رسید که بالاترین حد در پنج ماه گذشته بود.

قیمتهای نفت روز چهارشنبه افزایش یافتند و نفت برنت برای نخستین بار در هفت سال اخیر در بحبوحه تنشها میان اوکراین و روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است و نگرانیها نسبت به مختل شدن تامین انرژی اروپا را برانگیخته است، به ۹۰ دلار صعود کرد.

تحلیلگر بانک کامن ولث نگرانیهای مشابه به همراه تاثیر ملایم شیوع واریانت اُمیکرون بر تقاضا و محقق نشدن اهداف افزایش تولید اوپک پلاس را عامل افزایش قیمتها عنوان کرد.

اوپک موفق نشد به هدف افزایش تولید در دسامبر برسد که منعکس کننده محدودیتهای افزایش ظرفیت تولید و تشدید کمبود عرضه در بازار جهانی همزمان با بهبود تقاضا پس از دوران پاندمی کووید ۱۹ است.

اوپک پلاس سرگرم تسهیل تدریجی کاهش تولیدی است که سال ۲۰۲۰ در اوج پاندمی کووید ۱۹ به اجرا گذاشته بود اما بسیاری از تولیدکنندگان کوچکتر قادر به افزایش تولید نبوده اند در حالی که سایرین نگران افزایش بیش از حد تولید و ایجاد اشباع عرضه بوده اند.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC در سنگاپور اظهار کرد: ادامه چالشهای عرضه و افزایش تنشها میان روسیه و اوکراین از قیمتهای نفت پشتیبانی می کنند. نفت امروز کمی کاهش قیمت داشت اما تصور می کنم تنها یک حرکت فنی بوده است.

به گزارش ایسنا، افزایش ذخایر نفت خام و بنزین در آمریکا بخشی از نگرانیها نسبت به کمبود عرضه را رفع کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت در هفته منتهی به ۲۱ ژانویه، به میزان ۲.۴ میلیون بشکه رشد کرده و به ۴۱۶.۲ میلیون بشکه رسید. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۷۲۸ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر بنزین آمریکا هفته گذشته به میزان ۱.۳ میلیون بشکه رشد کرد و به ۲۴۷.۹ میلیون بشکه رسید که بیشترین میزان از فوریه سال ۲۰۲۱ بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید