شواهدی از جابجا شدن مرزهای چاپلوسی در سازمان های دولتی/ آیا اراده ای برای مقابله با اقدامات نامتعارف در دولت جدید وجود دارد؟

    کد خبر :856943

به تازگی دو ویدئو از دو نهاد دولتی در فضای مجازی منتشر شده و دست به دست می شود که حکایتی غم انگیز از ترویج رفتار چابلوسانه در مجموعه های زیر نظر دولت دارد؛ رفتارهایی زننده که نه در شأن جامعه است و نه در شأن دولتی که داعیه مردمی بودن دارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در کلیپ های ویدئویی که به آن اشاره شد مشاهده می شود که برخی کارکنان شرکت ایران خودرو و نیز بانک ملی بدون توجه به روندهای متعارف در حال چاپلوسی از مقام های بالادستی خود هستند.

در یکی از این کلیپ ها که متعلق به بانک ملی است، کارکنان ساختمان مرکزی بانک در روز اول حضور مدیرعامل جدید، همانند نیروهای نظامی به او احترام گذاشته و خبردار می ایستند.

 اتفاقی عجیب که پیشتر در فیلم های طنز و تخیلی دیده بودیم ولی حالا در عالم واقع و در دولتی که مدعی دولت مرذمی است به وقوع پیوسته است.

 مورد عجیب در این فیلم آن است که علی رغم نامتعارف و عجیب بودن رفتار کارکنان و نیز اطلاع از ضبط ویدیویی رویداد مدیرعامل جدید و انتظامات هیچ واکنش سلبی به این ماجرا ندارند و به گونه ای رفتار می کنند که گویا این رفتار امری عادی و اساساً جزئی از برنامه های روزانه بانک است.

 مسئله ای که البته می دانیم افکار عمومی نسبت به آن واکنش سلبی داشت و این نشان می دهد که چنین رفتاری از سوی عموم مردم قابل پذیرش نیست.

 در دیگر کلیپ مورد اشاره نیز که متعلق به بازدید وزیر جدید صمت و جمعی از نمایندگان مجلس از شرکت ایران خودرو است، استقبالی عجیب از بازدیدکنندگان انجام می شود.

 در این بازدید یکی از کارکنان که به اشتباه ذوق هنری دارد به روایت سریال طنز شب های برره (از خود شعر در و کرده) و شعری در مدح شرکت ایران خودرو می خواند که البته پر از اشکال فنی و ادبی است و وزن و قافیه صحیحی ندارد.

 شوربختانه اینجا نیز مدیران ارشد ایران خودرو، وزیر جدید صمت و نمایندگان مجلس نه تنها از این رفتار زننده ناراحت نمی شوند و نسبت به آن واکنشی نشان نمی دهند، بلکه خوشحال هم می شوند و به این رویداد می خندند!

 اگرچه هر دوی این کلیپ ها در روزهای اخیر به صورت مکرر در شبکه های مجازی دست به دست شد و تعجب همگان را برانگیخت، ولی این واکنش های مردمی عکس العملی درخور از مدیران و متولیان این دو مجموعه و نیز نهادهای بالادستی را به همراه نداشت.

 گویی که این روندها و اقدامات به نوعی در سازمان های دولتی عادی و مرسوم است و حالا تازه عموم مردم از آن باخبر شده اند که البته چندان هم مهم نیست!

 هر چه که هست به نظر می رسد اینگونه رفتارها که سرشار از چاپلوسی است و در آن بویی از شایستگی و توانمندی دیده نمی شود در حال شایع شدن است و از آنسو نیز اراده ای برای مقابله با آن وجود ندارد.

با این وجود باید دید این دو کلیپ در ادامه با کلیپ های جدید به روز خواهد شد و افکار عمومی را بیش از این غافلگیر می کند و یا به همین دو کلیپ محدود خواهد شد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید