جزئیات دریافت ارز مسافرتی زائران حج ۱۴۰۲

    کد خبر :996739
جزئیات دریافت ارز مسافرتی زائران حج ۱۴۰۲

سهمیه ارز همراه زائران حج ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

شرایط دریافت ارز همراه زائران حج 1402 تاحدودی نسبت به ارز خدماتی راحت‌تر است و مثلا هیچ شرط سنی برای دریافت آن وجود ندارد. از همه مهمتر این که قیمت دلار برای حجاج براساس نرخ اعلام شده از سوی بازار متشکل ارزی محاسبه می‌شود که الان نسبت به بازار آزاد تقریبا 20 درصد کمتر است. البته شرایط دریافت ارز برای حجاج به‌شکلی است که به آن‌ها اول حواله ارزی می‌دهند و نهایتا پای پرواز امکان تبدیل حواله به اسکناس وجود دارد.

قیمت دلار برای حجاج چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت دلار برای حجاج با نرخ بازار متشکل ارزی محاسبه می‌شود و نسبت به بازار آزاد کمتر است. فعلا قیمت دلار در سامانه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران حدود 42 هزار و 400 تومان است و در هفته‌های اخیر این رقم نوسان محدودی داشته. به‌این ترتیب زائران خانه خدا می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به بازار آزاد سهمیه 500 دلاری که امسال سقف دریافت ارز حجاج اعلام شده را خریداری کنند. به‌این ترتیب هر متقاضی که خواستار خریداری تمامی این سهمیه است، باید چیزی نزدیک 21 میلیون و 200 هزار تومان بپردازد.

امسال با پیشنهاد دولت و موافقت بانک مرکزی چنین سهمیه‌ای به‌اسم ارز همراه زائران تخصیص داده شده است.

شرایط دریافت ارز همراه زائران حج چگونه است؟

شرایط دریافت ارز همراه زائران حج 1402 در بخشنامه جدید بانک ملی اعلام شده است.

نکته اول این است که برخلاف ارز خدماتی، هیچ شرط سنی برای فروش ارز به زائران وجود ندارد و حتی کوچکترین زائر امسال که گفته می‌شود 11 سال سن دارد، می‌تواند برای خرید ارز همراه زائران اقدام کند.

نکته دوم این است که سهمیه 500 دلاری، سقف اعلام شده از سوی بانک ملی برای فروش ارز به زائران است و متقاضی می‌تواند درخواست کمتری داشته باشد. کارمزد فروش ارز همراه زائران خانه خدا امسال با نرخ سه در هزار محاسبه می‌شود و البته این کارمزد را با نرخ ریالی محاسبه و دریافت می‌کنند. متقاضی دریافت ارز همراه زائران باید اول راهی شعب ارزی بانک ملی شود و در قدم بعدی مدارکی مثل عضویت در کاروان و معرفی‌نامه و الباقی مدارک مثل پاسپورت را به بانک ارائه بدهد.

از اینجا به‌ بعد شعبه‌های بانک ملی وظیفه دارند، پس از دریافت کارت ملی و احراز هویت و نهایتا ثبت اطلاعات زائر در سامانه مخصوص، برای فروش ارز با نرخ بازار متشکل ارزی اقدام کنند. نکته مهم دقیقا همینجاست. شعبه‌های بانک ملی قرار نیست هیچ اسکناسی تحویل بدهند، چون به زائران حواله ارزی داده می‌شود و خود زائر موقع سفر و اصطلاحا پای پرواز حواله را از طریق شعبه حاضر در فرودگاه به اسکناس تبدیل می‌کند.

همه‌چیز درباره ارز همراه زائران حج 1402

ارز همراه زائران حج امسال درمقایسه با 1401 تقریبا دوبرابر شده است. امسال درحالی به هر زائر خانه خدا حداکثر 500 دلار ارز همراه فروخته می‌شود که پارسال این سهمیه نهایتا 200 یورو بوده است. نکته مهم بعدی این است که فروش ارز همراه زائران حج 1402 امسال به بانک ملی محول شده و سایر بانک‌ها چیزی به‌اسم فروش ارز به زائران خانه خدا ندارند.

از طرفی سهمیه ارز همراه زائران حج 1402 با سهمیه ارز مسافرتی هوایی تفاوت دارد و زائران می‌توانند مثل همه مسافرانی که به شکل هوایی از ایران خارج می‌شوند، روی دریافت 500 یورو دیگر به‌عنوان ارز مسافرتی حساب باز کنند.
بانک ملی گفته امکان فروش ارز مسافرتی هوایی و زیارتی حج تمتع را به‌زودی از طریق پیامرسان بله فراهم می‌کند و به‌محض آماده شدن بستر لازم، شرایط را اعلام می‌کند.

منبع: اقتصاد 24

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید