جریان عجیب ضدسپاه در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نهادهای دولتی تاجیک

    کد خبر :527245
نهادهای دولتی تاجیک

در حالی که در سطح کلان، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دولتی تاجیک موضع خاصی در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگرفته‌اند، وب‌سایت‌های نهادهای دولتی این کشور در سطح خرد به صورت سازماندهی شده حملات شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه صورت داده‌اند.

پس از شدت‌گیری اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا که منجر به یکجانبه تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردید، کشورهای مختلف واکنش‌های متفاوتی نسبت به این موضوع ابراز کرده و بعضا انتقادات تند و تیزی نسبت به دولت دونالد ترامپ وارد کردند. بخش قابل توجهی از کشورهای، به ویژه همسایگان جمهوری اسلامی در این زمینه یا سکوت پیشه کرده و یا به انتقاد از اقدامات یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن پرداختند. در تاجیکستان، جمهوری فارسی‌زبان آسیای مرکزی نیز چنین به نظر می‌رسید. مقامات رسمی تاجیک و رسانه‌های دولتی بزرگ این کشور نظیر خبرگزاری خاور، موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال این اقدام آمریکایی‌ها گرفتند. با این حال، بررسی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دولتی گویای مساله دیگری است.

به گزارش تسنیم، درحالی که رسانه‌های دولتی و رسمی تاجیک بعضا از پوشش رسانه‌ای این خبر نیز چشم‌پوشی کرده بودند، وب‌سایت‌های نهادهای دولتی این کشور نظیر ولایات، ناحیه‌ها و حتی برخی دانشگاه‌ها مواضع تندی علیه سپاه گرفتند. در پایگاه اطلاع‌رسانی «مقامات اجرائی حاکمیتی دولتی شهر خجند» با انتشار مطلبی تحت عنوان «پشتیبان حزب تروریستی و افراط‌گرای نهضت اسلامی- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمان تروریستی اعلام شد» ضمن ارائه ادعاهایی بی‌اساس و بدون سند مبنی بر حمایت سپاه پاسداران از حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، به حمایت از تروریستی اعلام شدن سپاه می‌پردازد. این وب‌سایت در خبری دیگر به نقل از بی‌بی‌سی، خبر تصمیم آمریکایی‌ها را منتشر می‌کند.

وب‌سایت «مقامات اجرائی محلی حاکمیتی دولتی شهر خاروغ» نیز مطلب دیگری به زبان تاجیکی عینا با همان تیتر و متن نمایندگی خجند منتشر کرده و اتهامات بی‌اساسی را نسبت به کشورمان مطرح می‌کند. نکته قابل توجه دیگر انتشار خبر تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی آمریکا به سه زبان تاجیکی، انگلیسی و روسی در وب‌سایت «ناحیه کوهستانی مسچاح» است. این وب‌سایت دولتی تاجیک هیچ مطلب دیگری را تاکنون به سه زبان منتشر نکرده است و حتی شاید نتوان مطلب دیگری به زبان انگلیسی در این وب‌سایت پیدا کرد. وب‌سایت نهاد دولتی شهر «کانی‌بادام» نیز در مطلبی مشابه، این خبر را اعلام کرده و اتهامات دیگری را علیه سپاه و جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.

علاوه بر این موارد وب‌سایت‌های دیگر شاخه‌های نهادهای دولتی تاجیک نظیر «سامانه رسمی مقامات اجرایی حاکمیتی دولتی ناحیه شهرستان» در مطلبی تحت عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- سازمانی تروریستی»، وب‌سایت‌های «مقامات اجرایی حاکمیتی دولتی شهر گلستان» و «مقامات اجرایی حاکمیتی دولتی ناحیه ورزاب» در مطلبی مشابه تحت عنوان «پشتیبان حزب تروریستی و افراط‌گرای نهضت اسلامی- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمان تروریستی اعلام شد» و وب‌سایت‌های «مقامات اجرایی حاکمیتی دولتی ناحیه یاون» و «مقامات اجرایی حاکمیتی دولتی ناحیه ختلان» در مطلبی تحت عنوان «آمریکا نیرنگ تازه ایران را گشود» به جریان‌سازی عجیب خود علیه سپاه پرداختند.

علاوه بر این نهادهای دولتی، مورد عجیب دیگر این جریان‌سازی، موضع‌گیری تند دانشگاه‌ها و مراکز علمی تاجیکستان علیه سپاه بود. در این راستا وب‌سایت «دانشگاه دولتی مالیه و اقتصاد تاجیکستان» همان مقاله تکراری «پشتیبان حزب تروریستی و افراط‌گرای نهضت اسلامی- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمان تروریستی اعلام شد» را منتشر کرده است. وب‌سایت «دانشگاه ملی تاجیکستان» نیز در چهار مطلب به زبان‌های تاجیکی، ازبکی، روسی و انگلیسی خبر تروریستی شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی ایالات متحده آمریکا را پوشش داده است. در مقاله انگلیسی این دانشگاه نیز مجددا اتهامات مربوط به حزب نهضت اسلامی مطرح شده است. وب‌سایت «دانشگاه دولتی آموزگاری صدرالدین عینی تاجیکستان» نیز در مطلب دیگری به بازنشر اخبار تروریستی اعلام شدن سپاه پرداخته است. دانشگاه دولتی کولاب نیز با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «وای بر ایران» مجددا اتهامات گسترده‌ای را علیه کشورمان مطرح نموده است. وب‌سایت‌های «دانشگاه دولتی باباجان قیوم‌اف خجند» و «دانشگاه دولتی حقوق، بیزنس و سیاست تاجیکستان» نیز در مطالب تندی دیگر، اتهامات بی‌اساسی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران منتشر کرده‌اند.

البته شمار نهادهای دولتی تاجیک که دست به چنین اقدامی زده‌اند بسیار بیشتر از این موارد است که ذکر نام آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد. در این راستا دو نکته اساسی وجود دارد که می‌بایست در قالب سوال از سیاستمداران تاجیک پرسیده شود.

نخست، بسیاری از این نهادها یک مقاله ترجمه شده، حتی بدون تغییر نام نویسنده و تیتر را منتشر کرده‌اند. در موارد دیگر نیز محتوا و ادبیات مطالب منتشر شده مشابه است که این امر، شائبه سازماندهی شده بودن این اقدام را قوت می‌بخشد. به راستی چه اشخاص و جریان‌هایی وراء این اقدامات ضدایرانی در تاجیکستان قرار دارند؟

دوم، دولت تاجیکستان اگر خواهان موضع‌گیری در این زمینه بود، در راستای اصول آزادی تصمیم‌گیری دولت‌ها به راحتی می‌توانست از سوی رسانه‌های رسمی همچون روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها چنین اقدامی را صورت بدهد. لکن، در حالی که در سطح کلان موضع‌گیری خاصی از سوی این کشور صورت نگرفته است، آیا موضع‌گیری در سطوح خرد نشان‌گر واگرایی در بدنه اجرایی این کشور است یا یک تاکتیک رسانه‌ای محسوب می‌شود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید