تلسکوپ جیمز وب ناسا منبع کربن قمر مشتری را پیدا کرد

    کد خبر :1022731
تلسکوپ جیمز وب

قبل از اینکه فضاپیمای گالیله دو دهه پیش نابود شود، چندین ماده شیمیایی از جمله دی اکسید کربن را روی سطح قمر مشتری موسوم به اروپا را شناسایی کرد. اکنون، چند مطالعه با استفاده از مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) نشان می‌دهد که دی اکسید کربن روی سطح اروپا از اقیانوس پنهان شده در زیر پوسته یخی آن آمده است.

بازتاب- علاوه بر این، محققان به این نتیجه رسیدند که منشأ آن بسیار جدید بوده، حداقل از نظر زمین شناسی. مشاهدات انجام شده با استفاده از ابزار طیف نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) تلسکوپ به دانشمندان نشان داد که دی اکسید کربن در اروپا، در منطقه‌ای به نام Tara Regio یا “زمین آشوب” فراوان است. در تصاویر، Tara Regio را به عنوان ناحیه زرد رنگ در سمت چپ مرکز ماه خواهید دید.

 

تلسکوپ جیمز وب

 

امیلی مارتین، زمین شناس سیاره‌ای در موزه ملی هوا و فضا، به ساینتیفیک امریکن گفت که دانشمندان بر این باورند سطح یخ تارا ریجیو زمانی که هوا در یک نقطه به اندازه کافی گرم شد، شکست. این باعث شد که آب از اقیانوس زیرسطحی بالا بیاید، تا زمانی که دوباره سرد شد و یک منطقه آب یخی ایجاد کرد. شایان ذکر بوده مشاهدات قبلی هابل از این منطقه نشان می‌دهد که نمک خوراکی نیز در آن وجود دارد، بنابراین نشان می‌دهد آب شور در واقع می‌توانست تا سطح ماه بالا بیاید.

اگر دی اکسید کربن اروپا واقعاً به جای شهاب سنگ‌ها یا منابع دیگر از اقیانوس آن می‌آید، شباهت زیادی بین سیاره ما و ماه ایجاد می‌کند. اروپا یکی از اجرام منظومه شمسی است که به دلیل داشتن شرایط بالقوه برای پشتیبانی از حیات تحت رصد است. در آوریل امسال، آژانس فضایی اروپا کاوشگر قمرهای یخی مشتری یا JUICE را به فضا پرتاب کرد تا مشاهدات دقیقی از قمرهای اقیانوس‌دار گانیمد، کالیستو و اروپا انجام دهد. در همین حال، فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا که بر روی پتانسیل حیات در اقیانوس ماه تمرکز خواهد کرد، قرار است در سال آینده پرواز کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید