تاثیر جنگ خاور میانه بر اقتصاد کشور

    کد خبر :1030374
جنگ خاور میانه

نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از اعداد فعلی است و نقدینگی همچنان رو به رشد است. این در حالی است که رخدادها و تنش‌های هفته گذشته در منطقه، قیمت دلار را به شکل هیجانی بالا برد.

قیمت دلار امروز با افزایش محدود، در همان کانال ۵۱ هزار تومان نوسان داشت. امروز دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار معامله شد.

در روزهای گذشته معامله‌گران بازار ارز پیوسته به اخبار مربوط به درگیری حماس و اسرائیل توجه داشتند. در حالی که همچنان برخی سیگنال‌ها، حکایت از دخالت نیابتی ایران در رخدادهای منطقه دارد، اما به اعتقاد عده‌ای از معامله‌گران، آنچه خواست بازارساز است در بازار ارز رخ می‌دهد.

در هفته‌های اخیر بسیاری از فعالان بازار ارز با احتیاط خرید و فروش می‌کنند؛ با این وجود برخی فعالان این بازار امید دارند با خاتمه جنگ خاورمیانه،‌ دلار حتی کانال ۵۰ هزار تومانی را نیز از دست بدهد. برخی معامله‌گران معتقدند دلار اخبار مربوط به جنگ خاورمیانه را پیشخور کرده است و شدت و ضعف این رویداد، اثرات کوتاه‌مدت و مقطعی بر قیمت دلار می‌گذارد.

معامله‌گران بازار ارز تاکید دارند خوشبینی بازار آزاد نسبت به رویدادهای سیاسی از بین رفته است. در روز جاری برخلاف دو روز گذشته که معامله‌گران در فاز احتیاطی قرار داشتند و بازار بیشتر فروشنده بود تا خریدار، امروز خریدار زیاد بود و فروشنده کم.

در همین راستا عبدالله مشکانی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اثر هیجانی اخبار جنگ منطقه بر بازار ارز، گفت: «نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از اعداد فعلی است و نقدینگی همچنان رو به رشد است. این در حالی است که رخدادها و تنش‌های هفته گذشته در منطقه، قیمت دلار را به شکل هیجانی بالا برد اما تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نداشت.»

وی با تاکید بر تداوم نوسان محدود در بازار ارز همانند هفته‌های اخیر گفت: «باید توجه داشت با تغییرات دو سه هزار تومانی قیمت، بازار روند نمی‌گیرد. شاید بازارساز توانایی این را داشته باشد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه، به بازار جهت دهد؛ اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

شکست سقف قبلی برای دلار بعید است

این کارشناس اقتصادی به تاثیر سیاست خبردرمانی سیاست‌‌گذار بر بازار ارز اشاره کرد و افزود: «فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند و با توجه به اینکه دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است، روندهای بعدی را تعیین می‌کند.»

وی اضافه کرد: «در حال حاضر قیمت بخشی از کالاها با نرخ دلار گران‌تر از بازار معامله می‌شوند. بنابراین، در بازار حباب قیمتی وجود دارد. شکل‌گیری روند در بازار ارز مستلزم شکسته شدن سقف قبلی است. اینکه قیمت این اسکناس روند جدیدی آغاز کند و سقف قبلی را بشکند، فعلا بعید است.»

مشکانی پیش از این نیز ارزش ذاتی دلار را کریدور هفتم عنوان کرده و گفته بود: «معمولا یک تا دو سال طول می‌کشد که نقدینگی اثر خود را بر قیمت دلار بگذارد. به همین دلیل با پیک قیمتی که گذرانده‌ایم، زود است که شاهد پیک دوم و رشد شارپی قیمت دلار باشیم. در اقتصاد ایران کوتاهترین فاصله‌ میان دو پیک قیمتی حدودا دو ساله است و اکنون حدود ۹ ماه از آخرین سقفی که دلار زده می‌گذرد.»

تحریم‌های جدید در راه است؟

بر اساس آخرین گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران به چین در ماه جاری میلادی رکورد زد و به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ رقمی که ایران را به دومین واردکننده نفت به چین تبدیل کرده و با اختلافی چشمگیر عربستان را پشت سر گذاشته است.

این موضوع حساسیت مجلس نمایندگان  آمریکا را در پی داشت. تا جایی‌ که مایک لالر، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس، در این باره گفت: «یک طرح برای پاسخگو کردن چین در قبال خریداری نفت از ایران به مجلس ارائه شده است. این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تصویب و اکنون در انتظار بررسی در مجلس نمایندگان است.»

گفتنی است شدیدترین حالت بازدارندگی برای اقدامات اقتصادی ایران، تحریم است. تحریم،‌ موضوعی است که تحلیلگران اقتصادی معتقدند آدرس غلط دادن به اقتصاد کشور است. آنها می‌گویند تحریم‌ها بر شرایط فعلی کشور تاثیر گذاشته اما نه آنقدر که روی آن تاکید می‌شود.

آنها ریشه مشکلات اقتصادی کشور را سیاست‌های غلط پولی، رشد بی‌رویه نقدینگی و سیاست‌‌های غلط در حوزه بانک‌ها و کسری بودجه وحشتناکی عنوان می‌کنند که پیوسته افزایشی است. بنابراین به نظر می‌رسد اگر تحریم‌های جدیدی نیز وضع شود، اثر آن بر اقتصاد ایران، به ویژه بازار ارز افزایشی کم‌دوام و کوتاه‌مدت است.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دلار تهران افزایش داشت. در بازار هرات، دلار با رشد ۶۰۰ تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز رشدی همانند دلار هرات داشت و با همان رقم ۵۱ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با افزایش ۱۱۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید