بیت کوین در اندونزی حرام اعلام شد

    کد خبر :861724

شورای ملی علمای اندونزی که مسئولیت اجرای احکام شرعی در این کشور را بر عهده دارد به تازگی اعلام کرده که ارزهای دیجیتالی به دلیل قمار، بی‌ثباتی و زیان‌های ناشی از آن حرام است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_البته باید گفت که این فتوا به عنوان قانون محسوب نشده و قانون‌گذاران این کشور هنوز معامله رمزارزها را ممنوع نکرده‌اند. اما این حرکت احتمالاً بر نحوه برخورد مردم در استفاده از پول‌های دیجیتالی در بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان تاثیرگذار خواهد بود. ناگفته نماند که اندونزی با جمعیتی حدود ۲۳۷ میلیون نفر چیزی حدود ۱۳ درصد از مسلمانان جهان را در خود جای‌داده است.

اما در سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی اندونزی ارزهای دیجیتال را به عنوان وجه غیر قانونی برای پرداخت در نظر گرفت. اما در ابتدای سال ۲۰۱۹ معامله بیت‌کوین و سایر پول‌های دیجیتالی را به‌عنوان کالا قانونی کرد.

حدود چند ماه قبل اداره نظارت بر معامله‌ها در اندونزی اعلام کرد که حدود ۴.۴۵ میلیون سرمایه‌گذار اندونزیایی در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارند که در ۱۳ پلتفرم مجاز معامله‌ ارزهای دیجیتال رمزارز چیزی حدود ۲۲۹ رمزارز مختلف را معامله می‌کنند. بدین ترتیب شمار حاضرین در بازار رمزارزها حدود دو میلیون نفر از سرمایه‌گذاران بازار بورس اندونزی بیشتر است.

پیش از این هم دبیر انجمن ارزهای دیجیتال اندونزی گفته که توجه چشمگیر به پول‌های دیجیتالی به دلیلی سهولت روند معامله و سرعت انجام تراکنش‌های مالی رو به فزونی است. علاوه بر این بازار رمزارز ۲۴ ساعته فعال است و به این دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران جوان رمزارزها را به دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند.

بیت کوین از زمان تولد خود تاکنون با چالش‌های قانونی مختلفی روبه‌رو بوده اما به دلیل عدم تمرکز زیرساخت‌های آن در مقابل ممنوعیت‌ها مصون مانده است.

درحالی‌که برخی کشورها به دلیل نگرانی از تقلب و تهدید علیه نهادهای سنتی مالی، موضعی سختگیرانه در قبال رمزارز دارند، بعضی دیگر از آن به دلیل توانایی‌اش به‌عنوان سپری در مقابل تورم پولی، تغییر کامل نحوه خدمات تراکنشی و کاهش اتکا به دلار آمریکا به‌عنوان ذخیره ارزی، استقبال کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید