امتیاز جدیدی که ترکیه به عربستان داد و کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ قربانی کردن عدالت در پرونده قتل خاشقجی

    کد خبر :897470

ترکیه تحقیقات در خصوص قتل جمال خاشقجی را به عربستان انتقال داده است. این اقدام با اعتراضات گسترده در خصوص قربانی شدن عدالت روبه‌رو شده است. آیا این اقدام الزاما به بهبود روابط آنکارا و ریاض منجر خواهد شد؟

«بازتاب»؛ در پی درخواست دادستانی ترکیه برای تعلیق پرونده قتل «جمال خاشقجی» و انتقال آن به عربستان و موافقت وزیر دادگستری با این درخواست، موجی از اعتراضات به تصمیم آنکارا ایجاد شده است.

«عبدالباری عطوان»، سردبیر «رأی الیوم» بر این باور است که موافقت ترکیه با انتقال این پرونده جنجالی به عربستان، با هدف بهبود روابط دو کشور و در ازای لغو ممنوعیت غیررسمی ورود کالاهای ترکیه به عربستان انجام شده است.

به عقیده این تحلیل‌گر مسائل جهان عرب، این اقدام دولت ترکیه، با توجه به امتیازات زیادی که آنکارا به قاهره در خصوص کاهش حمایت از اخوان المسلمین مصر داده است، دور از ذهن نبود.

او که انتقال پرونده قتل خاشقجی را «بیعت اردوغان با محمد بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان و خادم حرمین شرفین» نامیده است، با اشاره به سفر اخیر «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌جمهور اسرائیل به آنکارا، به احتمال اعمال محدودیت به رهبران حماس و حتی خروج آن‌ها از خاک ترکیه اشاره می‌کند.

به گزارش «دویچه وله»، «اگنس کالامار»، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به تصمیم دادستان ترکیه گفته است «امروز برای کسانی که سه سال در کمپین دستیابی به عدالت برای قتل جمال خاشقجی صرف کردند، روز سیاهی است».

او با اشاره به عدم همکاری دستگاه قضایی عربستان با تحقیقات ترکیه در سال‌های اخیر، انتظار تحقق عدالت توسط نظام قضایی سعودی را فاقد موضوعیت دانسته است.

تحلیل‌گران بر این باور هستند که این اقدام در راستای سیاست‌های ترکیه در ماه‌های اخیر برای بهبود روابط خود با کشورهای عرب منطقه و اسرائیل انجام شده است.

هر چند کارنامه اردوغان پُر از اتخاذ مواضع تهاجمی و جنجالی و تغییر یکباره آن‌ها است، به نظر می‌رسد اقدام اخیر ترکیه در راستای تلاش‌های آنکارا برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور از طریق بهبود روابط با کشورهای عرب خلیج فارس باشد.

نکته این است که اگر عقب‌نشینی ترکیه از ادعاهای سه ساله خود در خصوص «قربانی نشدن عدالت به پای سیاست» در ریاض به عنوان پیام ضعف آنکارا تفسیر شود، احتمالا با درخواست‌های بیش‌تر سعودی‌ها از ترکیه در خصوص موضوعات منطقه‌ای همراه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید