جدیدترین اخبار
14 مهر 1400 ساعت 09:49 پزشکی و سلامت کد خبر :850782
برای چاپ کلیک کنید

۴ هشدار برای مصرف بیش از حد میوه‌ها

۴ هشدار برای مصرف بیش از حد میوه‌ها

میوه یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است، میان‌وعده‌ای مناسب و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری است. این حقایق اگرچه صحت دارد اما به گفته کارشناسان تغذیه، زیاده‌روی در مصرف همین گزینه سالم هم خالی از خطر نیست.

در اینجا ۴ نشانه‌ای که به شما هشدار می‌دهد روزانه بیش از اندازه نیازتان میوه دریافت می‌کنید، معرفی شده است:

احساس نفخ مداوم:

میوه یک ماشه برای ابتلا به نفخ است. میوه‌ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متاسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم موثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سوء جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می برند. عدم جذب فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش‌های التهابی در بدن نیز همراه است.

ابتلا به اسهال یا وخیم شدن علائم سندرم آی بی اس:

سوء جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه‌ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

افزایش وزن:

حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، غذاهای فراوری‌شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می‌تواند برای از دست دادن وزن، مشکل‌آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه‌ها هم رعایت شود.

احساس ضعف و گرسنگی:

فروکتوز نه‌تنها جلوی گرسنگی را نمی‌گیرد بلکه برعکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنی‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کردند اعلام کردند، وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌خورد احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوییت بیشتر می‌شود. متخصصان می‌گویند، گرچه فروکتوز قند میوه‌ است اما به هرحال قند ساده تلقی می‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. گرچه این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌شود اما برای حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.

ایرنا

روی خط خبر

  • دستور حذف آثار مهدی یراحی از سایت‌های داخلی!
  • موافقت رهبرانقلاب با استعفای آیت الله جنتی
  • اطلاعیه ناجا در پی انهدام “باند تروریستی” در خوزستان
  • کاهش ۴ هزار و ۱۸۳ واحدی شاخص کل
  • ژاپن تمامی مرزهای خود را بست
  • وزارت بهداشت: تعداد زنان مبتلا به ایدز افزایش پیدا کرده است
  • گمرک: گم شدن ۶۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات کره
  • سویه اُمیکرون قطعا در آمریکا وجود دارد
  • انتخاب اسباب بازی دخترانه و پسرانه به سبک باغبانی کودک مریان
  • از کجا بفهمیم سکه تقلبی نیست؟
  • یکی از اعضای شورای شهر کرج بازداشت شد
  • توقیف تریلی حامل محموله قاچاق میلیاردی در تهران
  • اجرای طرح نظارت بر کالاهای اساسی از امروز
  • خطیب‌زاده: هیچ گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با هیات آمریکایی در وین نخواهیم داشت
  • نماینده تهران تماشاگر دیدار رئال مادرید و سویا در اسپانیا /عکس
  • نحوه انتخاب بهترین آموزشگاه های زبان در ایران
  • اعمال پروتکل‌های جدید بهداشتی در سفرهای هوایی
  • برقراری مستمری از کار افتادگی «غیرحضوری» شد/ شرایط
  • عراق: خط انتقال برق از ایران کاملا قطع است
  • تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین چه کسانی هستند؟
  • نرخ رسمی ۱۷ ارز افزایش یافت
  • لفاظی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی علیه ایران
  • این جاذبه های گردشگری، ایستگاه قطار هستند! /عکس
  • کشمش سیاه، یک میان وعده مفید
  • نشانه‌ها و علائم کمبود کلسیم در بدن /اینفوگرافیک
  • باقری: با اراده و تدارک قوی برای لغو تحریم‌ها وارد مذاکرات شده ایم
  • کاهش 30 درصدی حجم آب در مخازن سدهای کشور
  • تیم ملی هندبال زنان عازم اسپانیا می شود
  • امضای قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان
  • واکنش دستیار وزیر خارجه به برخی از حواشی در مورد تعداد اعضای تیم مذاکراتی