انتشار کلیپهای مبتذل، حرکتی برای کاهش اعتبار آموزش و پرورش است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به سوالاتی پیرامون انتصابات اخیر در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و پخش کلیپهای موسیقی نامناسب و مبتذل در مدارس پاسخ داد.
حجت الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری با اصحاب رسانه، به حواشی رخ داده پیرامون انتصابات اخیر در سازمان پژوهش و نامه ۵۰ صاحبنظر به رئیس جمهور و در واکنش به این انتصابها گفت: جمعی از دوستان نامه به رئیس جمهور نوشتند و نظر خود را مطرح کردند؛ شاید اگر شناخت دقیق از افراد منصوب شده داشتند نامه نمی نوشتند. به هر حال تصوراتی شکل گرفت.
وی افزود: چند نفر هم بانی کار بودند و مابقی تایید کردند. رزومه کسانی که منصوب شدند مشخص است و در سایت سازمان بارگذاری شده است. هر انتصابی که صورت گیرد عدهای موافق و عدهای مخالف هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه در سازمان به روی افراد مختلف باز است گفت: چند تن از این صاحب نظران را که نامه نوشتند را میشناسم و با آنها ارتباط دارم. آماده ایم با این دوستان جلسه بگذاریم. سازمان پژوهش، سازمان دربستهای نیست و باید پاسخگو باشیم، زیرا کار مهم و حساسی را در سطح ملی انجام می دهیم. اگر نقطه نظراتی وجود دارد استفاده و از پیشنهادها استقبال می کنیم.
ذوعلم ادامه داد: هیچ گلایهای از این دوستان ندارم، آنها نظرشان را مطرح کردند و امید است انتصاب های بعدی نیز در راستای ارتقای تیم مدیریتی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه متخصصان علوم مختلف از جمله علم مدیریت در ابعاد مختلف باید بکار گرفته شود گفت: باید بگونهای درست و بایسته این مسیر را دنبال کنیم. درباره سازمان پژوهش، صاحب نظران بیش از آنکه به افراد توجه کنند به مسیر و رویکردها و اهداف باید توجه کنند که همان اجرای برنامه درسی ملی است.
وی ادامه داد: هشدار رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با فرهنگیان که حکیمانه و راهگشا بود این بود که نباید همه کارها را برای یک بازه زمانی ۱۲ ساله بگذاریم. توجه بیشتر به شعارهای انقلاب و اهداف متعالی تربیت در کتب درسی جزو کارهای میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت است که باید انجام دهیم. از آنها که دلسوز نظام تربیتیاند میخواهیم با توجه به آرایش جنگی دشمن در عرصههای فرهنگی، به ما کمک کنند که برنامه ها بهتر انجام شوند.
ذوعلم درباره سوابق دو معاون منصوب شده اخیر سازمان پژوهش گفت: در معاونت تالیف دوره طولانی کسی شاغل نبود و بعد هم یکی دیگر از دوستان ما آمد. سعی ما بر این بوده یک قدم جلو برویم. آقای محمدی بیش از ۵۰ اثر آموزشی تالیف کرده و تالیف کتب درسی در حوزه علمیه خواهران را برعهده داشته است.
وی درباره پررنگ بودن تعهد نسبت به تخصص در این انتصاب عنوان کرد: دوستانی هم که قبلا در این سمت بودهاند متعهد بودهاند ولی به هر حال در جایگاههای مختلف افرادی می روند و میآیند و این طبیعت سازمان اداری است. شاید اطلاعات منتقدان کافی نبوده است. امیدواریم کارمان را انجام دهیم و از این حواشی کناره گیری کنیم زیرا کمکی به پیشرفت کار نخواهد کرد.
ذوعلم درباره سیاست زدگی در سازمان و سیاسی بودن دو انتصاب اخیر اظهار کرد: اینکه انتصابها سیاسی بوده است یعنی چه؟ دوستانی که نامه نوشتند باید توضیح دهند.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره حواشی رخ داده پیرامون انتشار کلیپهای مبتذل موسیقی و رقص در مدارس نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اینکه اتفاقی ناخواسته در عرصه محدود رخ داده و تحریف میشود جای تامل است. در برخی کلیپها فضا، فضای مدرسه نبوده و اینکه بازنشر میشود حرکت حساب شدهای برای کاهش اعتبار و مرجعیت آموزش و پرورش و ایجاد نگرانی در اولیاست که تصور کنند فرزندشان به چنین موقعیتهای مبتذلی دعوت میشود.
وی افزود: بدنه دانش آموزی ما بدنه سالم، مومن و انقلابی است. به مناسبت چهل سالگی انقلاب نمایشگاه دستاوردهای انقلاب برگزار شد و در همین ماه مبارک ائتلاف دانش آموزی برگزار میشود. حجم فراوانی از فعالیت های درست با چارچوب نشاط مند وجود دارد اما اینکه از آن سوی مرز چنین اتفاقی رخ دهد و نقطه کوچکی را تعمیم می دهد و بزرگ نمایی میکند، مشخص است چه هدفی دنبال میشود.
ذوعلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر کم کاری و شانه خالی کردن آموزش و پرورش از زیر بار این موضوع گفت: ما متولی اجرای کامل برنامه درسی ملی با نگاه جامع هستیم. تلاش میکنیم نشاط را توسعه دهیم. پویایی و سرزنده بودن و اثربخش بودن و مشارکت در محیط پیرامونی مولفههای نشاط آمیز بودن آموزش در مدارس بوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه در هر جامعهای نسل نوجوان و جوان متاثر از مجموعه عواملی هستند گفت: برآیند این تاثیرات به تربیت فرزندان ما شکل می دهند. اینکه ۴۰ سال است تلاش میکنیم و هنوز دانش آموزان ما در حدی که ترسیم میکنیم نیستند درست است، زیرا حد متعالی تربیت را مدنظر داریم. در همه جوامع و کشورها هم اینگونه نیست که همه دانش آموزانشان طبق اهداف آنها تربیت شوند. امروز برخی آموزهها و رفتارها در خارج از مدرسه شکل می گیرد و محیط مدرسه را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.
ذوعلم ادامه داد: همانگونه که تشکلهای فعال، حرکتهای رسانهای مثبت، کتابها و ناشران درست و کاربلد، تبلیغات دینی دارند و در جهت درستی کار میکنند، یک هجوم فرهنگی برنامهریزی شده نیز از آن سو قطعا وجود دارد. کاری که باید انجام دهیم توانمند کردن آن جبهه درست و صحیح است.
ذوعلم درباره نقش و عملکرد معلمان در این زمینه تاکید کرد: تا وقتی معلم و دبیر همراه با آموزش و پرورش نباشند این اتفاق رخ نمیدهد اما هرآنچه رخ داده نشان دهنده همراهی جامعه فرهنگیان و معلمان است و نگاه کلی که وجود دارد و آن توجه به هویت ملی، اسلامی و ایرانی است اما در حدود و مصادیق ممکن است اختلاف نظر هایی وجود داشته باشد که باید با تعامل فکری و گفت وگو بتدریج آن را حل کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: نمیخواهم از زیر بار این سوال شانه خالی کنم، یک نقشی هم کتاب درسی دارد، اما قبول داریم که همه کار نیست.
وی با اشاره به اصلاح و بازآرایی در سازمان پژوهش برای اجرای برنامه درسی و سند تحولی در سطح مدرسه گفت: کار آسانی نیست اما با همفکری و تلاش مجموعههای دلسوز میتواند بهتر باشد.
وی درباره مرجعیت کتب درسی نیز گفت: کتاب درسی یک متن معتبر و راهنما و مرجع است، اما در زمینههای فکری و فرهنگی برآیندی از فعالیتها مطرح است مثلا در طرح بوم دوساعت از آموزش در اختیار مدیر مدرسه است که نباید از اهداف و جهت گیری ملی سند بالادستی خارج و دور شود، ولی فعال شدن خلاقیت مدارس هم مطرح است.
ذوعلم ادامه داد: در معدود مدارسی همین مسئله جریان دارد. نباید فضاسازی های موجود را تعمیم دهیم. اغلب معلمان و دانش آموزان ما در مسیر درستی قدم برمیدارند. تلاش های خوبی در حال انجام است و البته باید کار بیشتری صورت گیرد.