بیکاری 350هزارنفر در بخش قطعهسازی تا پایان سال
یک فعال قطعهسازی با اشاره به بخشنامهای که بهتازگی به قطعهسازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبتسفارشهایی که بار آنها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعهسازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبتسفارش اقدام کنند.
خبر بر تعلیق دوباره ثبتسفارش قطعهسازان روز گذشته درحالی منتشر شد که مشکلات فعالان این بخش در حوزه تامین ارز، مواداولیه، پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز و ترخیص قطعات از گمرک هنوز به قوت خود باقی است. در این رابطه یک فعال قطعهسازی با اشاره به بخشنامهای که بهتازگی به قطعهسازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبتسفارشهایی که بار آنها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعهسازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبتسفارش اقدام کنند.
تفسیر منتشرشده از بخشنامه تایید نمیشود
این اخبار درحالی منتشر شده است که دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران در گفتوگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه این اخبار صرفا تفسیرهای غیرمستند است، تاکید کرد: «این بخشنامه بهتازگی ابلاغشده و بندهای آن هنوز بهطور دقیق موردبررسی قرار نگرفته است. درواقع دو کد ثبتسفارش در این بخشنامه وجود دارد که لزوما مربوط به قطعهسازان نیست و اصناف دیگر را نیز شامل میشود. به این ترتیب نمیتوان تفسیری را که از بخشنامه منتشرشده، تایید کرد.»
کاهش 40درصدی ظرفیت تولید خودرو
مازیار بیگلو با اشاره مشکلات قطعهسازان با ترخیص گمرک و پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز، اظهار کرد: «این مشکلات همچنان وجود دارد. متاسفانه درحالحاضر قطعهسازان همچنان ناچار هستند برای ترخیص مواداولیه و قطعات باقیمانده در گمرک، مابهالتفاوت نرخ ارز 4200تومانی و ارز بازار ثانویه را بپردازند.» به گفته وی، مسئولیت ایجاد این مشکلات متوجه گمرک نیست. بلکه در این زمینه قانون مشکل دارد که برای تغییر شرایط، نیاز به اصلاح و تغییر قانون است. بیگلو درخصوص تاثیر این روند بر کاهش قابلتوجه ظرفیت تولید قطعهسازان، تصریح کرد: «تولید روزانه خودروسازان درحالحاضر بهطور میانگین 1600 تا 1700دستگاه خودرو رسیده است. درحالی که پیش از این، تولید خودروسازان بیشاز 2800دستگاه خودرو در روز بود. بر این اساس میتوان گفت ظرفیت تولید در این بخش حدود 40درصد کاهش یافته است.» وی با اشاره به اینکه بهطور قطع مهمترین دلیل این مساله، موانع ایجادشده در مسیر تولید قطعهسازان است، افزود: «مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید از گمرکات ترخیص نمیشود و به همین دلیل قطعهسازان نمیتوانند نیاز خطوط تولید را بهطور کامل تامین کنند.»
افزایش موج بیکاری تا پایان سال
درحالی که در ششماهه نخست سالجاری آمار بیکاری در قطعهسازی افزایش چشمگیری داشت، حالا گفته میشود با پایان یافتن شهریورماه و اتمام قراردادهای سه و شش ماهه، حجم قابلتوجهی از قراردادها تمدید نشدهاند که این عامل به افزایش بیشتر بیکاری در این منجر شده است. دبیر انجمن قطعهسازان ایران در این رابطه با بیان اینکه در ششماهه دوم امسال با موج جدید و شدید بیکاری مواجه خواهیم بود، تاکید کرد: «پیشبینی میشود تا پایان سال تعداد افراد بیکارشده در قطعهسازی حداقل به 350هزار نفر افزایش خواهد یافت.» مازیار بیگلو در پایان تاکید کرد: «متاسفانه ما از ماههای ابتدایی امسال در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده بودیم که اگر این روند متوقف نشود، غیر از زیان غیرقابلجبرانی که در صنعت و اقتصاد کشور بر جای خواهد گذاشت، میتواند به ایجاد آسیبهای جدی اجتماعی و فرهنگی نیز منجر شود.»