جریمه شدن گوگل بخاطر نقض قوانین کپی رایت

    کد خبر :827399

فرانسه روز سه شنبه شرکت گوگل را به دلیل قصور در مذاکره با حسن نیت با رسانه‌ها درمورد استفاده از محتوای مطالب شان طبق قوانین کپی رایت اتحادیه اروپا، ۵۰۰ میلیون یورو (۵۹۳ میلیون دلار) جریمه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایزابلا دو سیلوا رئیس مرکز ملی رقابت فرانسه به خبرنگاران گفت که این بزرگترین جریمه‌ای است که تاکنون از سوی این نهاد به دلیل کوتاهی یک شرکت از پایبندی به مقررات آن وضع شده است.

مرکز ملی رقابت فرانسه با صدور حکمی به این غول اینترنتی آمریکایی (گوگل) دستور داد به ناشران رسانه‌ای پیشنهاد جبران خسارت بابت استفاده از محتوای دارای حق کپی رایت دهد یا خطر پرداخت خسارت مضاعف ۹۰۰ هزار یورو در روز را پذیرا باشد.

سخنگوی گوگل ضمن ابراز تاسف از این تصمیم گفت: ما در طول دوره مذاکره، با حسن نیت اقدام کرده ایم و این جریمه منعکس کننده اقدامات انجام شده و واقعیت استفاده از محتوای خبری در پلتفرم ما نیست.

وی افزود: این تصمیم عمدتا در مورد مذاکراتی است که از ماه می‌تا سپتامبر ۲۰۲۰ (اردیبهشت تا شهریور ۹۹) برگزار شده است. از آن زمان به بعد، ما با ناشران و خبرگزاری‌ها برای دستیابی به زمینه‌های مشترک همکاری کرده ایم.

این نزاع قانونی طولانی مدت بر ادعایی متمرکز است مبنی بر اینکه گوگل، مقالات، عکس‌ها و ویدئو‌های رسانه‌ای را به هنگام نمایش نتایج جستجو بدون جبران خسارت در اختیار کاربران قرار داده است.

آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹)، مرکز ملی رقابت فرانسه به گوگل دستور داد با رسانه‌ها با حسن نیت مذاکره کند پس از آنکه این شرکت از پیروی از قانون جدید اتحادیه اروپا در زمینه حق چاپ دیجیتال خودداری کرده بود.

این قانون موسوم به «حقوق همسایگی» با هدف تضمین خسارت به ناشران خبری اعمال شده است زمانی که عملکردشان در وب سایت ها، موتور‌های جستجو و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود.

اما چندی پیش، ناشران خبری از جمله خبرگزاری فرانسه شکایتی تنظیم کردند مبنی بر اینکه گوگل از پرداخت مبلغ خسارت در ازای نمایش محتوای مطالب این ناشران در جستجو‌های وب خودداری کرده است.

این غول جستجوگر مدعی است که میلیون‌ها کاربر را به کلیک روی سایت‌های رسانه‌ای ترغیب می‌کند و همچنین سرمایه گذاری بالایی در حمایت از گروه‌های رسانه‌ای به روش‌های دیگر از جمله بودجه اضطراری در بحران کووید – ۱۹ انجام داده است.

گوگل ماه نوامبر (آبان ۹۹) اعلام کرد که چند توافقنامه در زمینه پرداخت حق کپی رایت با روزنامه‌ها و مجله‌های فرانسوی از جمله لوموند و فیگارو منعقد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید