۱۰ میوه‌ خوشمزه و دارویی برای کنترل دیابت

    کد خبر :1053787
میوه‌ کنترل دیابت

اگرچه عوامل مختلف مانند وزن بدن، فعالیت بدنی، استرس و ژنتیک در تنظیم قند خون نقش دارند، اما پیروی از رژیم غذایی سالم هم برای کنترل دیابت مهم است. در حالی که بعضی از غذاها از جمله تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش قند خون می‌شوند، خوراکی‌هایی هم وجود دارند که به کنترل قند خون و جلوگیری از عوارض دیابت کمک می‌کنند.

در این مطلب در مورد قویترین پایین آورنده قند خون صحبت کرده و بهترین خوراکی‌ها برای بیماران دیابتی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. گیلاس

گیلاس کمترین شاخص گلیسمی را در بین میوه‌ها دارد، به طوری که شاخص گلیسمی آن حدود ۲۲ است. به‌علاوه، به‌دلیل داشتن آنتوسیانین باعث افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود و به کاهش قند خون کمک می‌کند. همچنین حاوی پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است که هر ۲ از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند. یک لیوان گیلاس حاوی ۲۲/۱ گرم کربوهیدرات، ۲/۹ گرم فیبر و ۸۶/۹ کالری انرژی است.

۲. گریپ‌فروت

درمان قند خون، در پاسخ به این سوال که چه میوه هایی قند خون را پایین می اورد می‌توان به گریپ‌فروت اشاره کرد. این میوه که GI پایینی دارد از منابع خوب ویتامین C، ویتامین A، فولات (ویتامین B9) و کلسیم به شما ر می‌رود. در نصف یک عدد گریپ‌فروت ۱۰/۷ گرم کربوهیدرات و ۴۳/۷ کالری انرژی وجود دارد.

اگر از استاتین‌ها مانند آتورواستاتین (داروی کاهش‌دهنده‌ی چربی خون) استفاده می‌کنید، در مورد خوردن گریپ‌فروت با پزشک خود مشورت کنید، چون ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

۳. زردآلو

درمان قند خون، زردآلو منبع خوب پتاسیم، فسفر، کلسیم، مس، ویتامین‌های گروه‌ی B و ویتامین‌های C، A و E است. در یک عدد (۳۵ گرم) زردآلو ۳/۹ گرم کربوهیدرات، ۰/۷ گرم فیبر و ۱۶/۸ کالری انرژی یافت می‌شود. زردآلوی خشک میوه‌ای با GI متوسط است که نسبت به میوه‌ی تازه کربوهیدرات بیشتری وارد بدن می‌کند. یک عدد زردآلوی خشک ۴/۴ گرم کربوهیدرات، ۰/۵۱ گرم فیبر و ۱۶/۹ کالری انرژی دارد.

۴. گلابی

وقتی در این مورد صحبت می‌کنیم که چه چیزهایی قند را پایین میاورد باید گلابی را هم در فهرست میوه‌های مفید برای بیماران دیابتی قرار دهیم، چون فیبر بالا و GI پایین دارد. یک عدد گلابی متوسط ۲۷/۱ گرم کربوهیدرات، ۵/۵۲ گرم فیبر و ۱۰۱ کالری انرژی برای بدن فراهم می‌کند. به‌علاوه، از منابع خوب ویتامین‌های گروه‌ی B، ویتامین C و ویتامین K محسوب می‌شود.

۵. سیب

درمان قند خون، سیب هم مانند اکثر میوه‌ها منبع خوب فیبر است و در عین حال GI پایینی دارد. به همین دلیل، هم به حفظ باکتری‌های سالم روده کمک می‌کند و هم برای رژیم بیماران دیابتی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.

ارزش غذایی سیب به نوع آن بستگی دارد، اما به‌طور کلی در یک عدد سیب متوسط ۲۵/۱ گرم کربوهیدرات، ۴/۸ گرم فیبر و ۹۴/۶ کالری انرژی یافت می‌شود. علاوه بر این، می‌توان از سیب به‌عنوان منبع خوب پتاسیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه‌ی B و طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها نام برد.

۶. پرتقال

GI پرتقال پایین است، از این‌رو بیماران دیابتی می‌توانند این میوه‌ی پرخاصیت را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانند. ذکر این نکته ضروری است که تاثیر آب پرتقال روی قند خون در مقایسه با پرتقال کامل بیشتر است. بنابراین اگر نگران سطح قند خون خود هستید، بهتر است از مصرف آب پرتقال و سایر آبمیوه‌ها خودداری کنید.

در یک عدد پرتقال با وزن ۱۵۴ گرم ۸۷ میلی‌گرم ویتامین سی، ۱۸/۲ گرم کربوهیدرات، ۳/۴ گرم فیبر و ۷۷ کالری انرژی وجود دارد. از سایر مواد مغذی موجود در این میوه می‌توان به کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A و طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.

۷. آلو

درمان قند خون، اگر می‌پرسید قند خون را چگونه پایین بیاوریم، در پاسخ باید بگوییم که می‌توانید از آلو استفاده کنید. یک عدد آلوی تازه با وزن ۶۶ گرم ۷/۵ گرم کربوهیدرات، ۰/۹ گرم فیبر و ۳۰/۴ کالری انرژی دارد. همچنین می‌تواند بخشی از نیاز بدن به ویتامین A، ویتامین C و ویتامین‌های گروه‌ی B را تامین کند.

آلوی خشک در مقایسه با آلوی تازه کربوهیدرات بیشتر و GI بالاتری دارد. به همین دلیل، بیماران دیابتی باید بااحتیاط از آن استفاده کنند. در یک عدد آلوی خشک بدون هسته با وزن ۹/۵ گرم ۶/۱ گرم کربوهیدرات، ۰/۶ گرم فیبر و ۲۲/۸ کالری انرژی یافت می‌شود.

۸. انگور

انگور GI پایینی دارد و حاوی طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پروآنتوسیانیدین، آنتوسیانین، فلاونول و اسیدهای فنولیک است. شواهد نشان می‌دهد که این مواد مغذی به کنترل التهاب، تنظیم باکتری‌های روده و پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کنند. شما با مصرف نصف لیوان (۷۵ گرم) انگور ۱۳/۶ گرم کربوهیدرات، ۰/۷ گرم فیبر و ۵۱/۸ کالری انرژی دریافت می‌کنید.

درمان قند خون، کشمش که همان انگور خشک‌شده است GI متوسط دارد. در ۴۳ گرم کشمش ۳۴/۱ گرم کربوهیدرات، ۱/۹ گرم فیبر، ۱۲۹ کالری انرژی و مقداری کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم یافت می‌شود. کشمش یک میان وعده‌ی سالم است، اما به‌دلیل کربوهیدرات و کالری بالایی که دارد بهتر است بیماران دیابتی بااحتیاط از آن استفاده کنند.

۹. توت‌فرنگی

توت‌ها از جمله توت‌فرنگی GI پایینی دارند و به همین دلیل برای کنترل قند خون گزینه‌ی خوبی به شمار می‌روند. توت‌فرنگی همچنین منبع خوب فیبر، ویتامین C، بتا-کاروتن و آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است. نصف لیوان (۷۵ گرم) توت‌فرنگی ۱۱/۴ گرم کربوهیدرات، ۲/۷ گرم فیبر و ۵۲/۵ کالری انرژی در اختیار بدن قرار می‌دهد.

۱۰. هلو

درمان قند خون، هلو هم از میوه‌هایی است که مصرف آن در حد اعتدال می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. این میوه پرخاصیت غنی از ویتامین‌های A ،K و C است و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. در یک عدد (۱۵۰ گرم) هلو ۱۵/۲ گرم کربوهیدرات، ۲/۳ گرم فیبر و ۶۹ کالری انرژی یافت می‌شود.

چشمک

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید