یک توصیه ساده برای عمر طولانی‌تر

    کد خبر :1042992
یک توصیه ساده برای عمر طولانی‌تر

یک متخصص قلب و عروق، گفت: فردی که بیشتر غذا‌های کم چرب، کم نمک، میوه و سبزیجات مصرف می‌کند در مقابل فردی که بیشتر متمایل به مصرف فست فود و غذا‌های آماده است، کمتر در معرض ابتلاء به پرفشاری خون است.

یک متخصص قلب و عروق، از فشارخون بالا به عنوان اصلی‌ترین عامل بیماری‌های قلبی یاد کرد و به افراد بالای ۴۰ سال توصیه کرد فشارخون خود را به طور مرتب اندازه گیری کنند.

محمود محمدزاده شبستری، با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا، گفت: فشارخون بالا، مصرف سیگار، دیابت، افزایش وزن، بی تحرکی و استرس از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی با بیان اینکه ابتلاء به فشارخون بالا ممکن است ارثی باشد، افزود: ۹۵ درصد علت ابتلاء به فشارخون بالا، بی دلیل و بی علامت است. شرایط سنی و فیزیولوژی بدن در اثر بالا رفتن سن و همچنین کم تحرکی هم می‌تواند زمینه ساز ابتلاء به فشارخون بالا در تعداد زیادی از افراد باشد که در جوامع مختلف، متفاوت است.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در مناطقی که رژیم غذایی غالب، دریایی و گیاهخواری است، درصد بروز فشارخون بالا در افراد بیشتر از ۵۰ سال، کمتر و در مناطقی که غذای غالب، فست فود و پُر چرب و پُر نمک است، ابتلاء به این بیماری، زودتر و بیشتر رخ می‌دهد.

شبستری با تاکید بر اهمیت سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلاء به فشارخون بالا، یادآور شد: فردی که بیشتر غذا‌های کم چرب، کم نمک، میوه و سبزیجات مصرف می‌کند در مقابل فردی که بیشتر متمایل به مصرف فست فود و غذا‌های آماده است، کمتر در معرض ابتلاء به پرفشاری خون است.

وی تصریح کرد: حدود ۵ درصد از عوامل زمینه ساز فشارخون بالا مانند تنگی شرایین کلیه، استفاده از هورمون در بانوان و یا برخی دارو‌های تسکینی در آقایان قابل برطرف شدن هستند، اما پرفشاری خون هیچ گاه قابل درمان نیست، بلکه قابلیت کنترل دارد.

شبستری با اشاره به عدم اطلاع و آگاهی بسیاری از افراد از بیماری پرفشاری خون خود، خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد مبتلا به فشارخون بالا هستند که دارو مصرف می‌کردند، اما از مصرف دارو، خسته می‌شوند و مصرف دارو را قطع می‌کنند.

افرادی هم داریم که مبتلا به پرفشاری خون هستند و دارو مصرف و بیماری خود را کنترل می‌کنند بنابراین عوارض فشارخون بالا برای این دسته از افراد در مقایسه با افراد بی اطلاع و یا افرادی که مصرف دارو را قطع می‌کنند، خیلی کمتر است و عمر طولانی‌تر و با کیفیت تری دارند.

وی تاکید کرد: بهترین کار این است که افراد بالاتر از ۴۰ سال فشارخون خود را به طور مرتب اندازه گیری و افراد بیشتر از ۵۰ سال هم حتماً نسبت به کنترل فشارخون بالا به صورت دوره‌ای و هر یک یا دو ماه یکبار اقدام کنند. اگر افرادی سابقه ارثی ابتلاء به فشارخون دارند، باید زودتر نسبت به کنترل بیماری خود اقدام کنند.

این متخصص قلب و عروق افزود: افراد با علائمی مانند خستگی‌های بی دلیل و سردرد‌های مبهم که به پرفشاری خون نزدیک است، زودتر برای کنترل فشارخون بالا مراجعه کنند و حساسیت داشته باشند، چون خیلی از سردرد‌های مبهم به ویژه در پس سر می‌تواند به دلیل فشارخون بالا باشد.

به گفته وی، خونریزی و سکته مغزی، سکته قلبی، از کار افتادن کلیه، اختلالات در عروق، گشاد شدن سرخرگ‌های اساسی مانند آئورت، اختلال در دریچه‌های قلب و مسدود شدن رگ‌ها از عوارض جدی پرفشاری خون است.

شبستری توصیه کرد: همیشه بیماری نباید دلیل مراجعه ما به پزشک باشد بلکه برای بررسی سلامت خودمان هم باید به پزشک مراجعه کنیم و برای پیشگیری از پرفشاری خون حتماً به عوامل خطر مانند تحرک کافی، وزن مناسب و کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و به ویژه استفاده از سبزیجات و میوه و پرهیز از مصرف غذا‌های پرچرب و پرنمک توجه ویژه داشته باشیم.

 همشهری آنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید