گل گهر سیرجان و ابهام در قراردادی که با ترک تشریفات مصوب نمود/ کدام شایستگی شرکت «گهر همکار» را موفق به اخذ قرارداد چند هزار میلیاردی کرد؟

    کد خبر :808761

داستان واگذاری استخراج از معادن گل گهر به شرکت های پیمانکاری و تخلفاتی که در این حوزه رخ می دهد، همواره یکی از چالش های بزرگ در حوزه مدیریت معادن بوده است؛ چالشی که از قرار معلوم همچنان استمرار دارد و این بار به شکلی ویژه تر در معدن گل گهر سیرجان تکرار شده است.

بررسی ها نشان می دهد که در اسفندماه سال گذشته و چند روز مانده به عید نوروز، مصوبه ای به پیشنهاد مدیریت شرکت صنعتی و معدنی گلگهر سیرجان به تصویب هیات مدیره می رسد که بر اساس آن پیمانکاری استخراج بیش از 30 میلیون تن مواد معدنی موجود در این معدن به شرکت گهر همکار واگذار شده است.

مستند به اطلاعاتی که یک منبع آگاه در اختیار «بازتاب»، قرار داده است، ارزش این قرارداد بیش از 3 هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود و نکته مهم و شائبه بر انگیز آن، انجام این توافقنامه بدون رعایت تشریفات معمول و انجام مناقصه است؛ وضعیتی که در عرف از آن به عنوان ترک تشریفات یاد می شود.

موضوع این واگذاری زمانی قابل تأمل تر می شود که بدانیم سهامداران شرکت گهر همکار را برخی کارکنان و بازنشستگان معدن گل گهر تشکیل می دهند و این حقیقت ابهام ها را در مورد چرایی عدم رعایت تشریفات در این قرارداد افزایش می دهد.

از این گذشته مسئله مهم تر آن است که بدانیم قرارداد استخراج بیش از 30 میلیون تن مواد خام از معدن گل گهر به شرکت مذکور در حالی رقم خورده است که این شرکت پیمانکاری اساساً در زمره شرکت های پیمانکاری درجه یک در حوزه بهره برداری از معادن دسته بندی نمی شود و رزومه قابل تاملی در این حوزه ندارد؛ واقعیتی که اثبات می کند در صورت رعایت تشریفات این شرکت به احتمال زیاد برنده چنین مناقصه ای نمی شد.

مستند به موارد ذکر شده، این انتظار می رود تا نهادهای نظارتی و فرادولتی حتماً به این مسئله ورود کنند و از وقوع هرگونه تخلف بزرگ در این حوزه جلوگیری کنند.

گفتنی است رسانه «بازتاب»، این آمادگی را دارد که در صورت وجود هر گونه توضیحی از سوی مسئولان وزارت صمت یا شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، توضیحات آنها را  عیناً منتشر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید