چند راهکار طلایی برای رهایی از سرماخوردگی های مکرر

    کد خبر :1039642
سرماخوردگی

از آغاز فصل پاییزمعلوم نیست آب‌وهوا به کدام سمت چرخش دارد، یک زمانی دلش گرمای تابستان را می‌خواهد و زمانی دیگر سوز سرما را! با این تغییرات ما هم پشت ‌سرهم سرما می‌خوریم، اما توجه به چند راهکار طلایی می‌تواند ما را از سرماخوردگی مصون سازد.

به گزارش بهداشت نیوز، این روزها انگار آب و هوا هم سر جنگ دارد، ول‌کن ماجرا نیست، از یک طرف آن قدر هوا گرم می‌شود که ضخامت لباس‌هایت را کم می‌کنی و هنوز لحظه‌ای نگذشته که سوز سرما با وجود پوشیدن سویشرت همچنان برقرار است، شاید شما هم جز نفراتی هستید که آمار سرماخوردگی‌تان در این یک ماه اخیر به بیش از سه بار رسیده است، خب! در این شرایط چه کار کنیم که دچار سرماخوردگی‌های مکرر نشویم؟

برای رسیدن به یک راه‌حل جامع که ضمانت اجرایی بالا هم داشته باشد، به سراغ طب سنتی می‌رویم تا ببینیم چه نسخه‌ای را فراروی ما قرار می‌دهد؟

امان از سرماخوردگی این روزها

حواستان به کلاهتان باشد!

اولین پیشنهاد جالب طب سنتی این است که برای پیشگیری و کنترل سرماخوردگی سر و پای خود را در زمان خوابیدن با کلاه و جوراب بپوشانید. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید در طول روز و بعد از غذا و حمام هم یک وقت به سرتان نزند که بخوابید. همچنین از قرار گرفتن در معرض هوای سرد به‌ خصوص پس از حمام، ورزش، فعالیت بدنی، تعریق و مقاربت جنسی خودداری کنید.

حال اگر سرماخورده هم باشید، در سه روز اول بیماری از مصرف غذاهای سنگین و غلیظ مانند مصرف ماست پر چرب، خامه، نان باگت، غذاهای خمیری و غلیظ نظیر لازانیا، پاستا، ماکارونی، آش رشته، سرخ کردنی و پنیر پیتزا به شدت خودداری کنید،‌ زیرا ترشحات ناشی از سینوس‌ها را غلیظ‌تر می‌کند و به تبع آن دوره بیماریتان طولانی‌تر می‌شود.

هوس حمام کردن در روز اول سرماخوردگی ممنوع است

این نکته را هم به یاد داشته باشید در ابتدای بیماری هوس حمام رفتن نکنید، بلکه این مورد را به انتهای بیماریتان موکول کنید، چون باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود. با این وجود در صورت وجود تب حمام رفتن را به تأخیر بیندازید تا کمی بیماری بهبود یابد.

آن کسانی هم که علاقه به روغن مالی کف سر و یا استفاده از ژل موی سر دارند، بدانند در مدت سرماخوردگی  این کارشان جز موارد ممنوع است.

برخی دمنوش‌ها در سرماخوردگی معجزه می‌کنند

یک باور غلط درباره خوردن مرکبات در سرماخوردگی!

حال اگر جزو افرادی هستید که نزله یا خلط پشت حلق دارید، سعی کنید حتی‌الامکان شب‌ها مرکبات نخورید، چون باعث تشدید خلط پشت حلق صبحگاهی می‌شود. در این اثنا این باور غلط وجود دارد که در زمان سرماخوردگی باید مرکبات بخورند تا ویتامین C به بدن برسد و بر عفونت غلبه کنند، اما رطوبت و سردی حاصل از خوردن مرکبات در برخی مواردی موجب تشدید و طولانی شدن زمان سرماخوردگی می‌شود.

حال راهکارهای درمانی و پیشگیرانه برای اینکه زود به زود دچار سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی نشوید را در ادامه می‌خوانیم:

هر شب هنگام خواب و صبح‌ها بعد از بیدار شدن آب‌نمک غرغره کنید. برای این کار یک لیوان کوچک آب جوشیده را کنار بگذارید تا ولرم شود، سپس یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در آب ریخته و حل کنید و با سرنگ یا به وسیله دست خودتان آب را از راه بینی به داخل کشیده و سپس مجدد از راه بینی یا حلق این آب را بیرون بریزید.

دمنوش‌هایی که معجزه می‌کنند

توصیه بعدی، استفاده از جوشانده بابونه است، یک قاشق غذاخوری بابونه را با ۱/۵ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از محلول باقی بماند، سپس آن را استفاده کرده و هفته‌ای چند شب همانند آب نمک، آن را غرغره کرده و مجرای تنفسی بینی را با آن شستشو دهید. همچنین استفاده از دمنوش بابونه و یا بخور بابونه هم بسیار کمک‌کننده است، البته به شرطی که زیاده‌روی نشود.
دود کردن «اسپند» را در دوران سرماخوردگی هم تجربه کنید

اگر از آن دسته‌ای هستید که در دوران سرماخوردگی علاقه به دود کردن «عنبر نسا»، «خاکشیر» یا «اسپند» هستید، بدانید که کار درستی می‌کنید، منتها یادتان باشد به مدت یک هفته روزانه ۲ تا سه بار هر بار به مدت پنچ دقیقه این دود را از بینی استنشاق کنید.

«عناب» میوه کوچک با رنگ قرمزش هم در این روزها حسابی دلبری می‌کند و دمنوش این میوه در این فصل مناسب است، چون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. باز هم باید حواستان به این موضوع باشد روزی یک فنجان در ۲ هفته مصرف شود و ۲ هفته بعد هم از دمنوش عناب استفاده نکنید.

امیدواریم با استفاده از این راهکارها فصل زیبای پاییز را بدون سرماخوردگی به خوبی سپری کنید و آماده روزهای سفیدپوش در زمستان شوید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید