چرت زدن مکرر هشداری برای سلامت

    کد خبر :927342
چرت زدن مکرر هشداری برای سلامت

دانشمندان می‌گویند چرت زدن مکرر می‌تواند نشانه‌ای هشدارآمیز در زمینه سلامت بدنتان باشد.

شاید برای شما هم چیزی لذت بخش‌تر از خواب در یک بعداز ظهر نباشد و شاید هم تسلیم شدن در برابر این لذت، ارزش آن را داشته باشد؛ اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد چرت زدن مکرر می‌تواند با خطر بالای فشار خون و سکته مغزی مرتبط باشد.

تحلیل و بررسی که بر روی داده‌های ۳۵۸ هزار و ۴۵۱ نفر از «بانک اطلاعات پزشکی انگلیس» به انجام رسید، نشان می‌دهد ارتباط این بیماری‌ها با چرت زدن می‌تواند چیزی بیش از یک امر تصادفی باشد. طبق این گزارش، کاملا امکان دارد الگو‌های ضعیف خواب، مشکل ماجرا باشند و لحظات کوتاه استراحت در طول روز ممکن است برای حفاظت سلامتی ما کافی نباشند.

ای وانگ، (E Wang) متخصص بیهوشی از بیمارستان «Xiangya» وابسته به دانشگاه مرکزی جنوبی چین گفت: از آن جایی که میلیون‌ها نفر ممکن است از یک چرت روزانه و یا چرت منظم لذت ببرند، این نتایج فوق العاده جالب به نظر می‌رسند.

مطالعات قبلی در این زمینه از ارتباط بالقوه میان چرت زدن در طول روز و فشار خون بالا و نیز یکی از عوارض اصلی آن یعنی سکته مغزی سخن گفته بود. در حقیقت، خواب نیمروزی (قیلوله) می‌تواند با افزایش خطر فشارخون و سکته مغزی همراه باشد.

این پایگاه داده، اطلاعات بیش از ۵۰۰ هزار ساکن انگلیس را که در فاصله سال‌های ۲۰۰ و ۲۰۱۰ سنینی مابین ۴۰ تا ۶۹ سال داشته اند و به شکل منظم نمونه‌ها و آپدیت‌هایی در زمینه سلامتشان ارائه می‌دادند، در خود جای داده بود. یک نظرسنجی در زمینه چرت زدن در طول روز از سوی شرکت کنندگان در این بانک اطلاعات پزشکی به انجام رسیده بود. این نظرسنجی چهار بار بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ به انجام رسید.

از داده‌های موجود در «بانک اطلاعات پزشکی» محققان هر فردی را که پیشتر به فشارخون بالا مبتلا بود و یا سابقه سکته مغزی داشت، پیش از شروع پژوهش حذف کردند و در نتیجه، اطلاعات ۳۵۸ هزار و ۴۵۱ نفر باقی مانده در این تحقیقات، مورد استفاده قرار گرفت. محققان در این پژوهش به یافته‌های جالبی رسیدند و نمونه‌های گسترده در این پژوهش اطلاعات جالبی را فاش کرد. به طور نمونه بیشتر افرادی که چرت می‌زدند، از مردان، افرادی سیگاری، افرادی که روزانه اهل مصرف الکل هستند و سطح تحصیلات و درآمد پایینی هستند، بودند؛ همچنان که این افراد بی خوابی و خروپف را نیز گزارش کردند.

چرت زدن مردان

این تحقیقات نشان دادند چرت زدن مکرر و زیاد به شکلی مثبت با استعداد ژنتیکی فشارخون بالا ارتباط دارد.

افرادی که به طور منظم چرت می‌زنند، ۱۲ درصد با خطر بیشتر فشارخون بالا در مقایسه با افراد که به ندرت چرت می‌زنند و یا هرگز چرت نمی‌زنند، روبه رو هستند؛ همچنان که این افراد با ۲۴ درصد خطر بیشتر سکته مغزی نیز روبه رو هستند. این خطر برای شرکت کنندگان جوانتر زیر سن ۶۰ سال بالاتر نیز بود؛ به طوری که خطر فشارخون بالا برای این دسته از افراد ۲۰ درصد بود. این در حالی است که خطر فشار خون برای افراد بالای ۶۰ سال ۱۰ درصد گزارش شده بود.

میشل گرندر، روانشناس بالینی و و متخصص خواب از دانشگاه آریزونا که البته در این پژوهش شرکت نداشته، گفت: اگرچه چرت زدن به خودی خود مضر نیست، اما بسیاری از افرادی که چرت می‌زنند ممکن است به دلیل کم خوابی در شب این کار را انجام دهند. کم خوابی در شب با سلامت ضعیف‌تر همراه است و چرت زدن برای جبران آن کافی نیست.

منبع: ساینس آلرت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید