چرا نخست وزیری ریشی سوناک در بریتانیا پایانی بهتر از سقوط نخواهد داشت؟

    کد خبر :949012
ریشی سوناک

“ریشی سوناک” در مقام نخست وزیر جدید بریتانیا، تا حد زیادی با همان چالش هایی رو به رو است که لیز تراس نیز با آن ها دست و پنجه نرم می کرد و در نهایت هم به سقوط وی و دولتش ختم شد. در این شرایط ریشی سوناک زمام دولتی را به دست می گیرد که بحران های آن انباشته تر و چالش های پیشِ رویش نیز گسترده تر شده اند. از این رو، شانس موفقیت ریشی سوناک را با توجه به وضعیت کنونی حزب محافظه کار و دیگر چالش های بیرونی که برای دولت بریتانیا وجود دارد، چندان نمی‌توان زیاد دانست.

بازتاب– پس از سقوط سریع و عجیب دولت “لیز تراس” که حتی شوکه شدن ناظران و تحلیلگران مسائل بریتانیا را هم به دنبال داشت (وی اندکی بیش از یک ماه، نخست وزیر بریتانیا بود)، به تازگی “ریشی سوناک” سیاستمدار شناخته شده حزب محافظه کار از سوی حزب مذکور به عنوان نخست وزیر دولت جدید بریتانیا انتخاب شد.

وی نخستین شخصیت هندی تباری است که توانسته کرسی نخست وزیری بریتانیا را در کنترل خود گیرد. در عین حال، وی یکی از ثروتمندترین نخست وزیران تاریخ بریتانیا نیز به حساب می آید که اکنون باید کشورش را در بحبوحه چالش ها و بحران های اقتصادی عدیده داخلی، رهبری کند.

بسیاری از تحلیلگران و حتی افکار عمومی به طور خاص به طرح این سوال می پردازند که آیا ریشی سوناک، شانسی جهت موفقیت در کرسی نخست وزیری بریتانیا دارد؟ به بیان دیگر، آیا وی می تواند این کشور را از دل بحران های مختلف عبور دهد و به ساحل امن برساند؟

به نظر می رسد که به 3 دلیل عمده و محوری، بریتانیایی ها نباید انتظار چندانی از نخست وزیری وی داشته باشند و به احتمال زیاد، این دولت نیز کارنامه چندان موفقی را از خود برجا نخواهد گذاشت.

 

1- ریشی سوناک و چالش باج دهی به گروه های فشار

یکی از اصلی ترین چالش هایی که ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر بریتانیا با آن دست به گریبان خواهد بود این است که او نیز همچون لیز تراس، به دلیل اینکه با رای مردمی قدرت را به دست نگرفته، مجبور به در پیش گرفتن سیاست هایی است که بیش از همه در خدمت اهداف و منافع اعضای ثروتمند حزب محافظه کار و نهادها و لابی های اقتصادی حامیِ آن ها است.

در کنار همه این ها باید توجه داشت که خودِ ریشی سوناک نیز جز طبقه ثروتمندان و مرفهین بریتانیا است و مجموع این مسائل موجب می شوند که تصور این موضوع که دولت جدید بریتانیا بتواند با فراغ بال، سیاست هایی را در پیش گیرد که تا حد زیادی در خدمت اهداف و منافع مردم بریتانیا در بحبوحه بحران های اقتصادی این کشور باشد، عملا غیر واقعی به نظر برسد.

از این رو، ریشی سوناک با چالشی به اسم “گروه های فشار” که نقشی قابل توجه در به قدرت رسیدن وی داشته‌اند رو به رو است و همین موضوع میدان بازِ مانور و کنشگری را از او می گیرد. موضوعی که در مورد لیز تراس نیز صادق بود و عملا وی را به بازیچه اعضای متنفذ حزب محافظه کار و نهادها و لابی های ثروتمند حامی آن ها تبدیل کرده بود. از این رو، به احتمال فراوان در دولت جدید بریتانیا نیز همچون دولت تراس، شاهد این چالشِ مهم خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

لیز تراس؛ سیاستمداری که نیامده سقوط خواهد کرد؟

2: ریشی سوناک و بحران تکراری شدن نسخه های حکمروایی حزب محافظه کار بریتانیا

یکی دیگر از مسائلی که تا حد زیادی موجب می شود تا دولت ریشی سوناک نیز از شانس چندانی جهت نشان‌دادنِ عملکردی موفقیت آمیز برخوردار نباشد این مساله است که دولت او، در امتداد 12 سال حضور متداوم حزب محافظه کار در عرصه قدرت سیاسی بریتانیا قرار دارد.

روندی که در عرصه میدانی و در قالب حضور دولت های مختلف در صحنه قدرت سیاسی بریتانیا نتوانسته مشکلات و بحران های جامعه این کشور در حوزه های گوناگون را به نحو موثری مخاطب قرار دهد و شاهدیم که اکنون این بحران ها به قدری جدی شده اند که حتی بر عمر دولت های بریتانیا نیز تاثیرگذار بوده اند و مثلا دولت لیز تراس تنها ظرف یک ماه و نیم سقوط می کند.

از این منظر، مشکل کنونی جامعه بریتانیا صرفا روی کار آمدن نخست وزیران و یا دولت های کارآمد نیست بلکه چالش اصلی این است که مردم این کشور از ادامه حکمروایی حزب محافظه و کارآمدی این حزب در حل مشکلات و بحران هایی که با آن ها رو به رو هستند، به شدت ناامید و سرخورده شده اند.

در این فضا، ریشی سوناک نیز به عنوان عضوی از حزب محافظه کار بعید است که بتواند عملکرد متفاوتی را از خود نشان دهد و عملا باید وی را تداوم جریان حکمروایی محافظه کاران دانست. از این رو، سرخوردگی مردم از جنسِ حکمروایی حزب مذکور، در نوع خود یک بحران مهم و قابل توجه برای ریشی سوناک و دولت وی به حساب می آید.

 

3: ریشی سوناک و مشکل چندپارگیِ حزب محافظه کار بریتانیا

یکی دیگر از چالش ها و مشکلات جدی که ریشی سوناک و دولت وی در روند فعالیت های خود با آن رو به رو خواهند بود، مساله چندپاره بودنِ حزب محافظه کار است. موضوعی که به طور خاص در قالب استعفای دولت لیز تراس از قدرت نیز به وضوح خود را نشان داد و شاهد بودیم که اعضای حزب محافظه کار شدیدا در این رابطه دچار انشقاق و اختلاف دیدگاه بودند.

در این چهارچوب، این روند در مورد دولت ریشی سوناک نیز برقرار است و جدای از مولفه های بیرونی که تضمین‌کننده نوعی بی ثباتی برای ریشی سوناک و دولت وی هستند، باید توجه داشت که او حتی در داخل حزب محافظه کار نیز جایگاه و جایِ پای ثابت و مستحکمی ندارد و هر آن امکان دارد که با یک عملکرد اشتباه، جریان‌های مخالف با او در حزب محافظه کار به نحو گسترده ای شروع به فعالیت کنند و در دوره زمانی بسیار محدودی او را نیز وادار به استعفا و خروج از قدرت کنند. مساله ای که عملا نمود عینی خود را در قالب استعفای لیز تراس به نمایش گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید