لیز تراس؛ سیاستمداری که نیامده سقوط خواهد کرد؟

    کد خبر :947660
سقوط لیز تراس

پایه های سست دولت “لیز تراس” از همان نخستین روزهای حضور وی در قدرت که بخش از آن ناشی از سیاست های شکست خورده و ناموفق او، و بخشی دیگر ناشی از خستگی مردم بریتانیا از سیاست های حزب محافظه کار این کشور است (حزبی که قریب به 12 سال است قدرت را در این کشور در قبضه خود گرفته)، تا حد زیادی دلایل ضعف مفرط دولت لیز تراس و طرح گمانه زنی های مختلف در مورد سقوط احتمالی زودهنگام دولت او را توضیح می دهند.

بازتابلیز تراس” نخست وزیر کنونی بریتانیا در تاریخ ششم سپتامبرِ ماه گذشته میلادی، قدرت را در این کشور به دست گرفت و اکنون چیزی بیش از یک ماه است که در قدرت حضور دارد. با این حال در تحولی عجیب، اینطور به نظر می رسد که احتمال سقوط ناگهانی و زودرس دولت وی کاملا وجود دارد. در این راستا، شماری از هم‌حزبی‌های وی در حزب محافظه کار، علیه او و سیاست های دولتش انتقاداتی جدی را مطرح کرده اند و وی را سیاستمداری می دانند که با سیاست های خود در مدت کوتاه حضورش در قدرت، عملا بریتانیا را به لبه پرتگاه کشانده است.

اشاره خاص این طیف به طور خاص به این نکته است که دولت لیز تراس در همان ابتدای کار خود، در اقدامی جنجالی، سطح مالیات ها را در این کشور به نحو قابل توجهی کاهش داده که این موضوع با توجه به درآمدهای دولت بریتانیا در شرایطی که این کشور با کسری بودجه و درآمد رو به رو است، به نحو فزاینده ای بریتانیا را تحت فشار قرار داده است. مساله ای که تاثیرات مخربی نظیر سقوط قابل توجه ارزش پوند در ماه های اخیر را نیز به همراه داشته و بازارهای مالی بریتانیا را هم به شدت بی ثبات کرده است.

در این راستا، وزیر دارایی دولت لیز تراس نیز تنها اندکی پس از منصوب شدن، از سمت خود مجبور به استعفا شده است و اکنون “جرمی هانت” جایگزین وی شده است. فردی که اشتباه دولت لیز تراس در کاهش میزان مالیات ها را پذیرفته و از تعهد دولت تراس به افزایش نرخ رشد اقتصادی بریتانیا خبر داده است. البته که او به این نکته نیز اشاره کرده که سطح مالیات ها در این کشور بار دیگر رشد خواهند کرد.

در این چهارچوب، بسیاری از منتقدان دولت لیز تراس به طور خاص نخست وزیر بریتانیا را به بی تجربگی و خامی متهم کرده اند. مساله ای که هزینه های گزافی را برای این کشور و مردم آن به همراه داشته و مهمتر از همه اینکه حزب محافظه کار برتیانیا را که لیز تراس به آن تعلق دارد، به حزبی دوپاره از موافقان و مخالفان وی تبدیل کرده است.

اگرچه عملکرد لیز تراس در ابتدای روی کار آمدنش چندان مثبت نبوده با این حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل بریتانیا بر این باورند که دو دلیل اصلی و محوری دیگر را بایستی در مورد وضعیت نامساعد کنونی که پیرامون حزب محافظه کار و سیاستمدارن آن و به ویژه لیز تراس وجود دارد، مد نظر قرار دارد. به عنوان نکته اول، منتقدان به این نکته اشاره دارند که حزب محافظه کار بریتانیا بیش از 12 سال است که قدرت را در این کشور در کنترل خود گرفته و سیاستمداران مختلفی از این حزب قدرت را یکی پس از دیگری در دست داشته اند.

در این شرایط، این سیاستمداران عملا هر آنچه حزب محافظه کار بریتانیا می توانست به مردم این کشور ارائه کند را عرضه کرده اند و دیگر مردم بریتانیا به صورت میدانی شاهد تحولاتی جدید در کشورشان نیستند. همین موضوع موجب شده تا مردم این کشور به نوعی از تداوم حضور حزب محافظه کار در قدرت خسته شوند و عدم شکیبایی آن ها در مورد فرصت دادن به لیز تراس نیز نمود عینی این مساله را به نمایش می گذارد.

در عین حال، باید توجه داشت که لیز تراس، منتخب مردم بریتانیا نبوده، بلکه اعضای حزب محافظه کار که چیزی در حدود 200 هزار نفر هستند و به اقصی نقاط بریتانیا تعلق دارند، با رایی شکننده (چیزی بیش از 80 هزار رای)، او را به کرسی نخست وزیری بریتانیا برگزیده اند. نکته قابل تامل در این میان این است که اعضای این حزب عموما افرادی مرفه هستند و لیز تراس حضور خود در عرصه قدرت سیاسی بریتانیا را بیش از آنکه مدیونِ مردم کشورش باشد، مدیون این قبیل افراد است.

از این رو، هر آنچه در توان دارد انجام می دهد تا رضایت آن ها را جلب کند. موضوعی که یکی از نمودهای آشکار خود را در قالب سیاست های وی جهت کاهش مالیات در بریتانیا نشان داده که به طور خاص مزایا و منافع قابل توجهی را متوجه میلیاردرهای انگلیسی کرده است. از این رو، اساسا موقعیت لیز تراس از همان ابتدای حضور در قدرت، سست بوده و این مساله تنها اندکی پس از روی کار آمدن او در قدرت خود را نشان داده است.

کما اینکه شاهدیم لیز تراس حتی صدای طیف هایی از درون حزب محافظه کار را نیز درآورده است و آن ها هم علیه او موضع گیری کرده و می کنند. موضوعی که نشان می دهد حتی اگر لیز تراس بحران های جاری را نیز پشت سر بگذارد، به دلیل ضعیف بودن ارکان دولت خود، شانس چندانی جهت پیشبرد موفقیت‌آمیز سیاست هایش ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید