چالش بزرگ ایران خودرو در سال 1402 چیست؟

    کد خبر :996603
چالش ایران خودرو

ایران خودرو در دور دوم طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو شرکت نکرد و دلیل آن را استقبال بالای مشتریان برای تغییر زمان تحویل تعهدات سال ۱۴۰۳ به سال جاری و اضافه شدن حدود ۵۳ هزار دستگاه به تعهدات امسال و پر شدن ظرفیت تولید سال جاری اعلام کرده و همچنین در پاسخ به برخی حواشی در رسانه ها تاکیده کرده که فروش حدود ۸۰۰ هزار خودرو در مرحله نخست طرح فروش سامانه یکپارچه و متعهد شدن ایران خودرو به تحویل به موقع تعهدات، خودرویی را برای عرضه در سال جاری و در قالب مرحله دوم فروش یکپارچه باقی نگذاشته است.

این شرکت در سال 1401 حدود 550 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرد و به ادعای علیمردان عظیمی، قرار است این میزان تولید در سال 1402 بیش از 50 درصد افزایش یابد که در صورت تحقق آن به رقم تولید 825 هزار دستگاه خواهد رسید.

با این آمار رسمی که شخص آقای مدیر عامل آن را رسانه ای کرده است، مشخص نیست آبی پوشان جاده مخصوص علی رغم پیش بینی افزایش تولید چند صد هزار دستگاهی، چرا برای عرضه در نوبت دوم سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (لااقل برای تحویل در سال 1403) جانب احتیاط را در پیش گرفته اند.

بازتاب– طبق اطلاعات کدال؛ بیشترین آمار تولید ایران خودرو با عدد 63005 هزار دستگاه در بهمن ماه سال 1401 رقم خورده است که طی آن بالاترین نرخ تولید این شرکت مربوط به خانواده پژو با عدد تقریبی 36561 دستگاه بوده و در مقام های بعدی خانواده سمند با 6266 دستگاه، دنا با 10006 دستگاه، رانا با 3296 دستگاه، هایما با 1711 دستگاه و تارا  با 4469 دستگاه و سایر مدل ها با 696 دستگاه قرار گرفته اند و کمترین آمار تولید هم مربوط به فروردین سال گذشته و امسال به ترتیب با مجموع تولید 25041 و 28779 دستگاه بوده است.

این آمار تولید ثابت می کند که  ایران خودرو حتی اگر با شرایط و دست فرمان بهمن ماه هم تولید کند باز هم به رقم پیش بینی افزایش 50 درصدی در سال 1402 نخواهد رسید.

از سوی دیگر نقل قول های یکی از مدیران اجرایی این شرکت حاکی از این است که چالش اصلی تولید خودرو های سواری در سال جاری، تامین قطعه است به طوریکه گفته می شود درصد بسیار بالایی از تامین کنندگان قطعات، حاضر به فروش و تامین قطعه با قیمت های قبلی نبوده و مدعی هستند با توجه به نرخ بالای تورم در سه ماه اخیر، قیمت تمام شده قطعات بسیار بیشتر از قیمت های پارسال می شود و در صورت عدم تمکین ایران خودرو از قیمت های جدید، به این شرکت قطعه نخواهند داد.

به گفته وی،در این شرایط ایران خودرو دو راه بیشتر ندارد؛ یکی اینکه به خواسته تامین کنندگان تن بدهد که در این صورت با مشکل جدی تر کمبود نقدینگی و زیان روبه رو خواهد شد و یا اینکه قیمت های خود را مجددا افزایش دهد.

ایران خودرو غالبا مشکل نقدینگی و کمبود تخصیص ارز داشته و دارد و در هر صورت اگر برای رفع این چالش، مدیریت و چاره اندیشی اساسی نداشته باشد، احتمالا کمبود قطعه در شش ماه آینده به یکی از موانع و بحران های اصلی در چرخه تولید این شرکت تبدیل خواهد شد و انجام تعهدات این خودروسازی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

دپوی خودرو در بینالود

تصویر چند روز اخیر خبرگزاری فارس از دپوی خودروهای پارس و هایما در بینالود خراسان رضوی به بهانه نبود قطعه

البته تجربه سال های گذشته هم ثابت کرده است که ایران خودرویی ها در مواجهه با شرایط اینچینی، سیاست کاهش تولید و دپوی محصولات ناقص را در پیش می گیرند تا برای جبران مافات، بازار و دستگاه های متولی را برای افزایش قیمت ها تحت فشار قرار دهند ولیکن مورد مهم تر این است که به ادعای روابط عمومی این شرکت، بخش اعظمی از تعهدات این شرکت در سامانه یکپارچه عرضه شده و در این طرح برای کنترل بازار و راضی نگه داشتن مردم، تمام تلاش دولت این است که قیمت ها افزایش پیدا نکند که در این صورت تیر افزایش قیمت به سنگ خواهد خورد.

با همه این تفاسیر به عقیده کارشناسان، بروز مشکل احتمالی در تولید این قطب بزرگ خودرو سازی در نهایت بازار خودروی کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و در صورت ادامه این چالش، بعید نیست در چند ماه آینده بار دیگر شاهد افزایش مجدد قیمت ها باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید