پیام های تمدید دوره رهبری شی جین پینگ از سوی حزب کمونیست چین چیست؟

به طور کلی در دوره حضور “شی جین پینگ” در قدرت، این نکته به وضوح آشکار شده که چینِ شی، به هیچ عنوان به دنبال سازش با قدرت هایی غربی نیست و او برخلاف بسیاری از رهبران پیشین چین که منافع اقتصادی را بر دیگر دستورکارها ترجیح می دانند، در عین نگاه به منافع اقتصادی چین، از منافع و دستورکارهای سیاسی پکن در برابر قدرت های غربی نیز کوتاه نمی آید.

بازتابجدیدترین کنگره حزب کمونیست چین به تازگی به پایان رسید و مهمترین تصمیم و بروندادِ آن نیز، تمدیدِ رهبری “شی جین پینگ” در حزب مذکور و تداوم حضور او برای یک دوره 5 ساله دیگر در کرسی ریاست جمهوری کشورش بوده است. مساله ای که حداقل از زمان “مائو” رهبر انقلاب چین رویدادی بی سابقه به شمار می رود.

تاکنون روسای جمهور چین که از سوی حزب کمونیست به قدرت رسیده اند، دو دوره 5 ساله حضور در مقام ریاست جمهوری کشورشان را تجربه کرده اند. قاعده ای که نقض آن در مورد شی جین پینگ، حامل پیام ها و پیامدهای قابل توجهی است و باید هدفِ توجه ویژه قرار گیرد. به طور کلی در این رابطه به نظر می رسد که سه پیام محوری و عمده را می توان شناسایی کرد.

 

1: رضایت گسترده اعضای حزب کمونیست چین از مدل رهبری “شی جین پینگ”

یکی از نخستین پیام های تمدید دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ برای سومین مرتبه متوالی از سوی حزب کمونیست چین، رضایت گسترده اعضای این حزب از مدلِ رهبری وی می باشد. در واقع، اعضای حزب کمونیست چین به طور خاص از دستورکارهای داخلی و خارجی شی جین پینگ راضی هستند و معتقدند که وی به عنوان فردی که از او به عنوان رهبری با اراده و مصمم یاد می شود(در میان اعضای حزب کمونیست چین)، به بهترین نحو می تواند چینِ کنونی را از گذرگاه های حساس و چالش های قابل توجه عبور دهد و به ساحل امن برساند.

در این چهارچوب، نکته اساسی و مهم این است که عملکرد شی جین پینگ به عنوان رئیس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست این کشور به قدری قانع کننده بوده و وی به قدری توانسته نفوذ خود را در درون حزب کمونیست توسعه بخشد که در شرایط فعلی، بخش قابل توجهی از اعضای حزب کمونیست چین حاضر شده اند به خاطر او، یک عرف قدیمی در مورد محدود بودن دوره رهبری حزب کمونیست و ریاست جمهوری چین به دو دوره 5 ساله را نقض کنند و پس از دهه ها، بدعتی قابل توجه را در عرصه حکمروایی حزب کمونیست ایجاد کنند.

مساله و رویکردی که حتی در نوع خود می تواند مقدمه ای جهت مادام العمر کردنِ دوره رهبری و ریاست جمهوری شی جین پینگ نیز در نظر گرفته شود.

 

2: تشدید شکاف ها میان چین و جهان غرب

یکی دیگر از پیام ها و البته پیامدهای تمدید دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ از سوی اعضای حزب کمونیست چین این بوده که به زعم کادرهای حزب مذکور، شی جین پینگ توانسته به بهترین نحو کشورش را در رقابت با قدرت های غربی به پیش براند و توطئه های آن ها را علیه چین و حزب کمونیستِ این کشور خنثی کند.

از این رو، حزب کمونیست چین با انتخاب مجدد شی جین پینگ، عملا به نوعی به تداوم سیاست های خاص شی جین پینگ در مقابله با غرب به عنوان اصلی ترین چالش خارجی چین، رای مثبت داده است. از این منظر، انتظار می رود که وی نیز در سال های آتی، شکاف ها و انشقاقات چین با قدرت های غربی را بیش از پیش تشدید کند و حتی در ادامه راه، در حوزه های مختلف، شاهد اوج گیری تنش ها میان چین و غرب باشیم.

به طور کلی در دوره حضور شی جین پینگ در قدرت این نکته به وضوح آشکار شده که چینِ شی، به هیچ عنوان به دنبال سازش با قدرت های غربی نیست و او برخلاف بسیاری از رهبران پیشین چین (مخصوصا پس از اتخاذ سیاست های درهای باز از سوی پکن) که منافع اقتصادی را بر دیگر دستورکارها ترجیح می دانند، در عین نگاه به منافع اقتصادی چین، از منافع و دستورکارهای سیاسی پکن در برابر قدرت های غربی نیز کوتاه نمی آید.

 

3: تشدید روند تصفیه های درون حزبی در حزب کمونیست چین

از جمله پیام های دیگری که انتخاب شی جین پینگ برای یک دوره 5 ساله دیگر به عنوان رهبر حزب کمونیست و رئیس جمهوری چین حامل آن است، می توان به تشدید روند تصفیه های درون حزبی به نفع آن دسته از اعضا و جریان های سیاسی در حزب کمونیست این کشور اشاره کرد که قویا حامی و پیرو شی جین پینگ هستند.

روندی که البته به زعم برخی ناظران و تحلیلگران مسائل چین از مدت ها قبل نیز آغاز شده و برخی معتقدند که خارج کردن تحقیر آمیز “هو جین تائو” رئیس جمهور سابق چین از جلسه کنگره حزب کمونیست چین هم نمودی عینی از این مساله بوده است. در این شرایط، شی جین پینگ در دوره جدیدِ حضور خود در قدرت سعی خواهد کرد تا جای ممکن ماهیت حزب کمونیست را در راستای منافع و دستورکارهای خود یکدست تر کند و بدون تردید در این رابطه، متحدان سیاسی شی جین پینگ، فعال تر از هر زمان دیگری اقدام به کنشگری خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید