ماجرای ناپدید شدن وزیر دفاع چین چیست؟

    کد خبر :1022448
گم شدن وزیر دفاع چین

نشریه گاردین در گزارشی می نویسد:

هنوز یک سال از حضور “لی شانگ فو” در کرسی وزارت دفاع چین نگذشته که او نیز نظیر کین گانگ، وزیر خارجه سابق چین که اندکی قبل به سرنوشتی مشابه دچار شد، ناپدید و ظاهرا از موقعیت کاری خود کنار گذاشته شده است. وی و کین گانگ با کمک های شی جین پینگ رئیس جمهور چین به رده های بالای قدرت در چین صعودکرده بودند.

بازتاب– وزیر دفاع چین “لی شانگ فو”، سه هفته است که از انظار عمومی غایب شده و کسی از سرنوشت وی اطلاعی ندارد. به نظر می رسد که او را باید جدیدترین قربانی تصفیه های سیاسی  در چین دانست. خبرگزاری رویترز اخیرا در موضع گیری که همسو با داده های جامعه اطلاعاتی آمریکا است، از بازداشت لی شانگ فو به همراه 8 تن دیگر از مقام های چینی به اتهام سواستفاده های احتمالی آن ها و فسادشان در سازوکارهای نظامی و صنعت تسلیحاتی چین خبر داده است.

با این حال، دولت چین تمامی این گمانه زنی ها را رد می کند و حتی سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در پاسخ به خبرنگاری که از سرنوشت لی شانگ فو پرسید، اعلام کرد که “این سوال در حوزه دیپلماسی نیست”. در چند روز اخیر شمار قابل توجهی از دیدارهای برنامه‌ریزی شده وزیر دفاع چین لغو شده اند و در مورد دیدارهای آتی وی نیز تصویر روشنی وجود ندارد.

هنوز یک سال از حضور لی شانگ فو در کرسی وزارت دفاع چین نگذشته که او نیز نظیر کین گانگ، وزیر خارجه سابق چین که اندکی قبل به سرنوشتی مشابه دچار شد، از موقعیت کاری خود کنار گذاشته شده است. وی و کین گانگ با کمک های شی جین پینگ رئیس جمهور چین به رده های بالای قدرت در چین صعودکرده بودند.

ناپدید شدن وزیر دفاع چین

شی جین پینگ رئیس جمهور چین که در سال 2012 قدرت را در این کشور به دست گرفته، مبارزه با فساد را به یکی از اصلی ترین سیاست های دوره حضور خودش در قدرت تبدیل کرده است. با این حال، تداوم قابل توجه حضور شی جین پینگ در قدرت سبب شده تا وی بتواند نفوذ بالایی را در سازوکارهای حکمرانی چین کسب کند و تصفیه های مختلفی را در چهارچوب ملاحظات خاص خود به پیش برد.

در این میان برخی تحلیلگران به طرح این سوال می پردازند که چطور ممکن است پس از یک دهه حضور شی جین پینگ در قدرت و تاکیداتش بر مبارزه با فساد، این پدیده در بالاترین سطوح مقام های نظامی چین رخ داده باشد؟ در این رابطه برخی به این نکته اشاره می کنند که مساله فقط مبارزه با فساد نیست و اصلاحات و تصفیه های حزبی نیز مطرح است. مساله ای که نشان می دهد هیچکس در حزب کمونیست چین حاشیه امن ندارد.

از این رو، ناپدید شدن و بازداشت مقام های چینی برای حزب کمونیست این کشور پدیده مطلوبی نیست با این حال، چندان هم غیرمنتظره نیست. در این راستا، مقام های چینی این دیدگاه را دارند که وارد آمدن آسیب های مقطعی به حزب مذکور ولو دردناک باشد، اهمیت کمتری در قیاس با حراست از یکپارچگی و انسجام حزب کمونیست چین دارد.

چند ماه قبل، دو تن از ژنرال های ارشد چینی در صنعت موشکی این کشور، به دلیل احتمالی فساد در پروژه‌های موشکی چین، از سِمت خود برکنار شدند. در آن دوره، این گمانه زنی مطرح شد که احتمالا این افراد در قالب یک شبکه پیچیده اقدام به فعالیت می کرده اند. با این حال، دولت آمریکا در دوره حضور لی شانگ فو در صنایع تسلیحاتی چین، تحریم هایی را علیه وی وضع کرد که به نظر می رسد این مساله، جایگاه و موقعیت وی را در سلسله مراتب قدرت در چین تقویت کرد. درست به همین دلیل او اندکی بعد به کرسی وزارت دفاع چین رسید و دولت چین نیز اعلام کرد که اگر آمریکایی ها می خواهند وزیر دفاع این کشور با همتای آمریکایی خود دیدار کند، باید از تحریم ها علیه وی و صنعت تسلیحاتی چین عقب نشینی کنند.

با این حال، برخی نیز به این مساله اشاره می کنند که احتمالا انتقادات و مخالفت های لی شانگ فو با شی جین پینگ سبب شده تا او هدف یک تصفیه سیاسی قرار بگیرد. در این راستا، بسیاری انتظار دارند که در آینده نزدیک، شاهد انتصاب وزیر دفاع جدید چین نظیر آنچه در مورد پرونده “کین گانگ” وزیر خارجه سابق این کشور مشاهده کردیم، باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید