پشت پای آتلانتیکی‌ها به پروشنکو، اوکراین از ناتو دور می‌شود؟

    کد خبر :449057

پترو پروشنکو نیز وضعیت خوبی در نظرسنجی های عمومی در اوکراین ندارد و نظرسنجی ها نشان می دهد در صورت برگزاری انتخابات، پروشنکو در برابر همه نامزدهای بالقوه انتخاباتی بازنده خواهد بود.

پرونده عضویت اوکراین در ناتو همچنان مفتوح است! مقامات آمریکایی و دیگر اعضای پیمان تلانتیک شمالی همچنان اصرار دارند که شرایط عضویت اوکراین در این پیمان نظامی و دفاعی جمعی فراهم نیست.

این در حالی بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی، زمانی که مداخله مستقیم واشنگتن و کشورهای اروپایی، منجر به بروز بحران مزمن امنیتی در کی یف و دیگر شهرهای اوکراین شد، بسیاری از معترضین تصور می کردند که وعده های واشنگتن و ناتو در خصوص عضویت اوکراین در این مجموعه محقق می شود.

امروز اوکراین به کشوری از اتحادیه اروپا رانده و از ناتو مانده تبدیل شده است. اوکراین از سال ۲۰۱۶ میلادی درخواستی مبنی بر عضویت در ناتو را مطرح کرده بود که همزمان با موافقت پارلمان آن کشور روبرو شد. با این حال، برخلاف آنچه بسیاری از طرفداران غرب در اوکراین تصور می کردند، ناتو فرش قرمزی در برابر کی یف در این خصوص پهن نکرده است.

ترس از افزایش تنشهای ناتو و روسیه (در صورت عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی) ریسک پذیری سران ناتو را در این مورد افزایش داده است. چنین قاعده ای در خصوص گرجستان نیز صدق می کند.

صورت مسئله در قبال آنچه در اوکراین می گذرد چندان پیچیده نیست. فرستاده ویژه آمریکا در اوکراین در گفتگو با یک روزنامه اوکراینی تاکید کرده است که کی یف از آمادگی لازم برای عضویت در ناتو برخوردار نیست.

این اظهارات، به شدت برای «پترو پروشنکو» رئیس جمهور اوکراین و همراهانش گران تمام شده است. طی ماههای اخیر و با تشدید منازعات روسیه و اوکراین، پروشنکو خواستار حمایت تمام عیار اعضای ناتو از کی یف شده بود. همچنین پروشنکو نسبت به وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین هشدار داده بود.

در چنین شرایطی کی یف بار دیگر به درهای بسته ای برخورده است که آتلانتیکی ها از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در برابر اوکراین ایجاد کرده اند.

نماینده آمریکا در این خصوص عنوان کرده است: «اوکراین هنوز نتوانسته شرایط مورد درخواست ناتو برای عضویت در این سازمان را به دست آورد، به همین منظور باید تا زمان تحقق درخواست ها در صف انتظار پیوستن در ناتو باقی بماند.»

در هر حال به نظر می رسد ماجرای عضویت اوکراین در ناتو، تا سالیانی دراز به دغدغه جدی در حوزه سیاست امنیتی و سیاست خارجی این کشور تبدیل شود. اظهارت مقامات آمریکایی نشان می دهد که چراغ سبز برخی مقامات ناتو به کی یف در خصوص پیوستن به این مجموعه نیز حالتی صوری داشته است.

به گزارش مهر ،چندی پیش ناتو در وبگاه خود جایگاه اوکراین را به رتبه «کشور متقاضی» ارتقاء داد؛ اقدامی که به عنوان اولین گام در آغاز فرایند رسمی عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به شمار می رود. علاوه بر اوکراین، نام گرجستان، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه نیز در این فهرست قرار داده شده بود.

فراتر از آن، پترو پروشنکو نیز وضعیت خوبی در نظرسنجی های عمومی در اوکراین ندارد. نظرسنجی های صورت گرفته در این کشور نشان می دهد که در صورت برگزاری انتخابات، پروشنکو در برابر همه نامزدهای بالقوه انتخاباتی بازنده خواهد بود.

در این میان پروشنکو بر روی ارسال سیگنالهای مثبت (در خصوص پیوستن اوکراین به ناتو) از سوی کشورهای غربی حساب ویژه باز کرده بود. از این رو مواضع اخیر نماینده آمریکا در امور اوکراین، نوعی پشت پا به پروشنکو نیز محسوب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید