سلاح مرگبار آمریکا در راه اوکراین

    کد خبر :1020820
سلاح مرگبار آمریکا اوکراین

دولت بایدن در آستانه تأیید ارسال موشک‌های دوربرد مملو از بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است که می‌تواند معادلات جنگ را به نفع کیف تغییر دهد.

به گفته چهار مقام آمریکایی، دولت بایدن در آستانه تأیید ارسال موشک‌های دوربرد مملو از بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است که به کیف این امکان را می‌دهد تا به عمق سرزمین‌های تحت اشغال روسیه حمله کند.

به نوشته اکوایران به نقل از رویترز، پس از مشاهده موفقیت مهمات خوشه‌ای گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری در ماه‌های اخیر، ایالات متحده می‌خواهد ارسال یک یا هر دو سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) با برد ۳۰۶ یا سامانه موشکی چندپرتابی هدایت‌شونده (GMLRS) را بررسی کند. سه مقام آمریکایی گفتند که موشک‌های GMLRS برد ۴۵ مایلی داشته و مملو از بمب‌های خوشه‌ای است. در صورت تأیید، هر یک از گزینه‌ها برای ارسال سریع به کیف در دسترس خواهد بود.

در حال حاضر، اوکراین به توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری با حداکثر برد ۱۸ مایل با حمل ۴۸ بمب مجهز است. ATACMS توانایی شلیک حدود ۳۰۰ بمب یا بیشتر را دارد. سامانه راکتی GMLRS که ماه‌هاست اوکراین آن را در زرادخانه خود دارد، می‌تواند تا ۴۰۴ مهمات خوشه‌ای را پرتاب کند. دو تن از منابع گفتند که با فشار اوکراین علیه نیروهای روس که نشان‌دهنده پیشرفت است، دولت آمریکا مایل است ارتش اوکراین را در این لحظه حیاتی تقویت کند.

به گفته این چهار منبع، تصمیم برای ارسال ATACMS، GMLRS یا هر دو نهایی نیست و همچنان ممکن است ملغی شود. ماه‌هاست که دولت بایدن با تصمیم‌گیری در مورد ارسال ATACMS دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، زیرا می‌ترسد که محموله آن‌ها به عنوان اقدامی بیش از حد تهاجمی علیه روسیه تلقی شود. یک وب‌سایت ارتش ایالات متحده می‌گوید که ATACMS برای «حمله عمیق به نیروهای درجه دوم دشمن» طراحی شده و می‌تواند برای حمله به مراکز فرماندهی و کنترل، دفاع هوایی و سایت‌های لجستیکی پشت خط مقدم استفاده شود.

کیف بارها از دولت بایدن خواسته که ATACMS را برای کمک به حمله و اختلال در خطوط تدارکاتی، پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی سرزمین‌های تحت اشغال روسیه ارسال کند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در هفته گذشته گفت که او و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مورد ارائه موشک‌های دوربرد آمریکایی گفتگو کرده و او امیدوار است که تصمیم مثبتی گرفته شود.

در حالی که نیروهای اوکراین در تلاش برای تقسیم نیروهای دشمن و تحت فشار قراردادن خطوط اصلی تدارکات جهت شکستن خطوط روسیه در جنوب شهر اوریخیف هستند، یکی از مقامات آمریکایی گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است. ATACMS یا GMLRS با این قابلیت نه تنها روحیه اوکراین را تقویت می‌کند، بلکه ضربه تاکتیکی مورد نیاز را به میدان می‌آورد».

به گفته این چهار مقام آمریکایی، ایالات متحده می‌خواهد که تسلیحات پر از نارنجک را در ارسال آتی از انبارهای مهمات ایالات متحده بگنجانند. در حال حاضر اوکراین تنها یک سامانه خوشه‌ای آمریکایی دارد که همان گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری هستند که در ماه جولای اعلام شده بود.

سامانه‌های جدید GMLRS می‌توانند تسلیحات با برد ۴۵ مایلی فعلی اوکراین را تقویت کنند. این سامانه در هنگام انفجار بیش از ۱۰۰ هزار قطعه تنگستن تیز را به اطراف پخش می‌کند اما فاقد بمب‌های کوچک و خوشه‌ای هستند.

این سامانه که توسط شرکت خصوصی لاکهید مارتین ساخته شده است، در چندین نسخه عرضه شده که برخی از آن‌ها می‌توانند چهار برابر برد GMLRS پرواز کرده و استفاده از آن‌ها می‌تواند محاسبات میدان جنگ را تغییر دهد.

قانون استفاده اضطراری ریاست‌جمهوری آمریکا (PDA) که به دولت اجازه می‌دهد از انبارهای ایالات متحده برداشت کرده و به اوکراین ارسال کند، سریع‌ترین راه برای رساندن تسلیحات به اوکراین است.

دو تن از این مقامات گفتند که قبل از ورود ATACMS ارتقاهای نرم‌افزاری لازم را می‌توان بر روی پرتابگرها از جمله M270 و سیستم‌های HIMARS که کیف در میدان جنگ از آنها استفاده می‌کند، انجام داد. اما چون تصمیم نهایی گرفته نشده بود، مشخص نبود که آیا این سامانه‌ها در محموله بعدی آمریکا گنجانده می‌شوند یا خیر. این تسلیحات می‌توانند به زودی در حوالی نشست ۱۹ سپتامبر گروه رامشتاین در آلمان تحویل داده شوند. البته ممکن است جو بایدن در نهایت تصمیم به لغو یا عقب‌انداختن ارسال این محموله بگیرد.

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. Ebi گفت:

    این سلاح مثل بقیه به آهن قراضه تبدیل میشود…زنده باد پوتین

دیدگاهتان را بنویسید