آمریکا: ایران و روسیه را به دلیل استفاده از پهپادها علیه اوکراین پاسخگو می‌کنیم

    کد خبر :1015689
ایران و روسیه پهپادعلیه اوکراین

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره گفت‌وگوی‌ تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و روسیه گفت: هنوز اخبار مربوط به این تماس را ندیده‌ام. بخش اصلی هم‌بستگی‌ ایران با روسیه، عرضه پهپادها به فدراسیون روسیه برای استفاده در اوکراین است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، به گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور ایران و روسیه واکنش نشان داد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این که چه نظری درباره گفت‌وگوی‌ تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و روسیه که موضوع عضویت ایران در ائتلاف بریکس نیز بخشی از آن بود، دارد؟ گفت: هنوز اخبار مربوط به این تماس را ندیده‌ام. صحبت کردن درباره تعاملات این دو کشور را به خودشان وامی‌گذارم.

وی با بیان این که مسلما، آمریکا عضو بریکس نیست، ادعا کرد: آنچه قبلا هم تکرار کرده‌ام، این است که ایران همچنان در برخی فعالیت‌های مخرب و ثبات‌زدا نقش دارد. بخش اصلی هم‌بستگی‌شان با روسیه، عرضه پهپادها به فدراسیون روسیه برای استفاده در اوکراین است.

پاتل ادامه داد: این مسلما موضوعی است که آمریکا آن را جدی می‌گیرد. ما با متحدان و شرکایمان نیز ایران و روسیه را به دلیل استفاده از این پهپادها علیه شریکمان، اوکراین پاسخگو می‌کنیم.

اشاره به تماس تلفنی سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در پی این مطرح می‌شود که آن‌ها روز گذشته، درباره همکاری‌ها در امور بین‌الملل پیرو تمایل ایران برای عضویت در بریکس به گفت‌وگو پرداختند.

پوتین و رئیسی در این تماس بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه در حوزه‌های تجاری، حمل‌ونقل، لجستیک و انرژی تاکید کردند.

ادعای «نقض حقوق بشر» در ایران

در ادامه نشست خبری معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا، او در پاسخ به سوالی با تکرار ادعای «نقض حقوق بشر» در ایران، آن را یک «تهدید» تلقی کرده و گفت که آمریکا با شرکا و متحدانش به تلاش برای متوقف کردن و به چالش کشیدن آن ادامه خواهد داد.

ادعای نقض حقوق بشر از سوی آمریکا علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که این کشور خود سابقه اقدامات ناقض حقوق بشر همچون جنگ عراق، بمباران اتمی هیروشیما، مشارکت در جنگ‌ ویتنام، جنگ افغانستان و دهه‌ها سکوت در برابر اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را در کارنامه خود دارد.

ایران، اظهارات مداخله‌جویانه مقامات کشورهای غربی را به دلیل پیشینه بد این کشورها در زمینه حقوق بشر، فاقد اعتبار دانسته است.

 ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید