هوآوی پردازنده اختصاصی Pangu را معرفی کرد

    کد خبر :868435

ظاهراً هواوی هم به‌دنبال ساخت پردازنده‌های اختصاصی برای محصولات خود بوده و قرار است کامپیوترهای خود را به پردازنده اختصاصی موسوم به Pangu مجهز کرده است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_برخلاف گوشی‌های هوشمند هواوی که با تراشه‌های اختصاصی سری Kirin راهی بازار شده‌اند، معمولاً کامپیوترهای ساخت این شرکت از پردازنده‌های اینتل یا AMD بهره می‌برند. اما حالا شایعه شده که هواوی قصد دارد رایانه‌های خود را همراه با پردازنده‌ اختصاصی موسوم به Pangu به دست کاربران برساند.

ظاهراً قرار است تراشه Pangu به زودی معرفی شود و به عنوان جایگزین پردازنده‌های اینتل و AMD مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه این گزارش آمده پردازنده‌ موردنظر حوالی ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ماه) رسماً معرفی می‌شود. البته تاکنون اطلاعات دیگری از مشخصات این پردازنده منتشر نشده است.

اما با این حال به نظر می‌رسد این پردازنده برای کاربران معمولی نبوده و لپ‌تاپ‌های سری میت‌بوک همراه با این پردازنده راهی بازار نخواهند شد. این بدان معناست که پردازنده مورد اشاره برای سیستم‌های حرفه‌ای سری MateStation مورد استفاده قرار می‌گیرد یا شاهد بکارگیری این پردازنده برای سرورهای اختصاصی هواوی هستیم.

احتمال دارد پردازنده‌ Pangu مبتنی بر معماری Arm باشد ولی هنوز نمی‌توان با قطعیت در این زمینه نظر داد. البته تقریبا تمام تراشه‌های گوشی‌های هوشمند مبتنی بر معماری Arm هستند و به تازگی اپل تراشه‌های سری M1 را با بهره‌گیری از این معماری راهی بازار کرده است. کوالکام هم برخی از پردازنده‌‌های ساخته شده با این معماری را برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی عرضه کرده که نسبت به تراشه‌های سری M1 حرف زیادی برای گفتن ندارند.

هواوی یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌های گوشی هوشمند به حساب می‌آید که به دلیل تحریم‌های آمریکا در این زمینه با چالش‌های متعددی روبرو شده است. در واقع شرکت تایوانی TSMC همکاری خود با هواوی را قطع کرده و شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم حاضر به همکاری با هواوی نیستند. بنابراین هواوی باید از شرکت چینی SMIC برای تولید تراشه‌های خود استفاده کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید