ماجرای سرویس مدارس بعد از سهمیه‌بندی بنزین

هزینه سرویس‌ مدارس چالش جدید خانواده‌ها می‌شود؟

    کد خبر :647323
هزینه سرویس‌ مدارس چالش جدید خانواده‌ها می‌شود؟

شنبه گذشته، برخی سرویس‌ مدارس برای بردن دانش‌آموزان حرکت نکردند. دلیل‌شان واضح بود، با بنزین ۳ هزار تومانی نمی‌صرفد بچه‌مدرسه‌ای‌ها را جابجا کنیم. بلافاصله وزارت آموزش و پرورش برای چانه‌زنی با دولت به میدان آمد تا سوخت سرویس مدارس تامین شود.

 

یکی از بخش های کمتر پرداخته شده در طرح سهمیه بندی جدید بنزین، مربوط به دانش آموزان مدارس است که با سرویس فاصله بین خانه تا مدرسه را جابجا می شوند. این بخش از جامعه، در شنبه اولین روز پس از سهمیه بندی جدید بنزین، برای رفتن به مدرسه کمی با دردسر مواجه بودند. دلیل رانندگان سرویس مدارس واضح بود، بنزین ۳ هزار تومانی صرفه ندارد برای جابجایی بچه مدرسه ای ها صرف شود. اینطور بود که وزارت آموزش و پرورش قدم به میدان چانه زنی با دولت گذاشت تا برای نیازهای سوختی بخش دیده نشده جامعه یعنی دانش آموزانی که با سرویس به مدرسه می روند، فکری شود.

 

هر چند در اولین روزهای اجرای طرح جدید افزایش نرخ سوخت مقامات وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند افزایش نرخ سرویس مدرسه، منتفی است، ولی چون جزییات اختصاص سهمیه بنزین به رانندگان سرویس مدارس مشخص نبود، برخی سرویس‌ها روشن نشدند و بچه ها در خانه ماندند.

 

این طور بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش وپرورش از تعیین مذاکره با وزارت نفت، وزارت کشور و ستاد سوخت برای تعیین سهمیه ویژه بنزین به سرویس مدارس خبر داد. به گفته او چانه زنی برای گرفتن سوخت ویژه سرویس های مدرسه با نرخ لیتری ۱۵۰۰ تومان آغاز شده است. ولی با این حال باز هم ساز و کار اختصاص این سهمیه مشخص نبود.

 

حصاری، مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور در ارتباط تلفنی با یک برنامه تلویزیونی گفت: برای سهمیه سرویس‌ مدارس نیز ۱۲۰ لیتر برای خودروهای تکسوز و بر اساس تعداد سفر از کلانشهرها تا شهرهای کوچک و ۶۰ لیتر برای دوگانه سوزها در نظر گرفته شده است که بعد از ثبت در سامانه سپند اعمال می‌شود.

 

البته به فاصله چند ساعت، این رقم از منبع دیگری هم اعلام شد. پوریا محمدیان ددبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در خصوص سهمیه سرویس مدارس نیز گفت: سرویس‌ مدارس در قالب سامانه سپند(ناوگان پایش حمل و نقل دانش‌آموزی) ساماندهی می‌شود و جابجایی مسافر که دانش‌آموز است، انجام می‌دهد و در نتیجه مشمول سهمیه سوخت قرار می‌گیرد.

 

محمدیان با بیان اینکه در گذشته سرویس مدارس جزو سهیه‌بگیرهای بنزین نبود، تصریح کرد: بر این اساس برای سرویس‌ مدارس ۱۲۰ لیتر در ماه سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است. پس از این اعلام هم اولین گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی آغاز شد تا اینکه مسئولان مربوطه به مردم اطمینان خاطر دادند که قرار نیست در هیچ حوزه‌ای و به خصوص حمل‌ونقل افزایش قیمتی در کار باشد، چرا که سهمیه بنزین برای تاکسی‌ها، وانت‌بار، موتورسیکلت‌های حمل بار، آمبولانس، سرویس‌ مدارس و تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده است.

 

۱۲۰ لیتر سهمیه از کجا تعیین شد؟

 

ولی این رقم ۱۲۰ لیتری از کجا آمده است؟ ظاهرا محاسبات مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ شهری کشور منشا تعیین این رقم بود که پیشنهاد۱۲۰لیتری برای سرویس مدارس را خواستار شده و گفته بود: «به طور میانگین پیمایش هر سرویس مدرسه در طول روز بین ۱۰ تا ۲۰کیلومتر است و پیشنهاد داده‌ایم که ماهی ۱۲۰ لیتر سهمیه بنزین خودروهای سرویس مدارس باشد.» در پی این پیشنهاد با سهمیه ۱۲۰ لیتری ماهانه برای سرویس مدارس موافقت و این سهمیه برای آن ها درنظر گرفته شد.

 

در این رابطه نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از لحاظ اجرایی، رانندگان باید در سامانه سپند ثبت نام کنند و واجد شرایط باشند، گفت: کسانی که مجوز دارند و پیمانکارانی که آنها را معرفی کرده‌اند مشمول دریافت سهمیه خواهند بود. وی با بیان اینکه برای سرویس مدارس با پیشنهاد سهمیه ماهانه ۱۲۰ لیتر موافقت شده است گفت: به محض تکمیل اطلاعات، مابه‌التفاوت قیمت بنزین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی به صورت یارانه به حساب رانندگان واریز می‌شود که البته رقم مذکور صرفا برای خرید بنزین قابل استفاده است.

 

بخش دیگری از نیازمندان به سهمیه خاص هم معلمان عشایری آموزش و پرورش بودند که اعلام نیاز به بنزین یارانه ای داشتند. در این رابطه محمدرضا سیفی، مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره تأثیر افزایش قیمت بنزین در وضعیت معلمان مناطق عشایری اظهارکرد:‌ هم‌اکنون سه هزار راهبر آموزشی داریم که نقش آنها بسیار مهم است و باید برای آنها هم سهمیه بنزین ویژه در نظر گرفته شود.

 

ماجرای چانه زنی وزارت آموزش و پرورش با دولت بر سر سهمیه بندی بنزین سرویس مدارس حتی تا جلسات سخنگوی دولت هم رسید و ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: حتی به سرویس مدارس هم سهمیه دادیم و برای صنعت حمل‌ونقل سهمیه بنزین پیش‌بینی شد،با گشاده‌ نظری‌ها صحبت‌ها و نقدها را می‌پذیریم.

 

او همچنین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد طبق اعلام وزارت نفت و بر اساس پنج اطلاعیه صادرشده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در قالب طرح مدیریت مصرف سوخت برای انواع سواری شخصی، موتورسیکلت، وانت، تاکسی‌ها (شهری، بین‌شهری، ون، تلفنی و اینترنتی)، آمبولانس‌ها و سرویس مدارس سهمیه‌ سوخت ماهانه (بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است که در این مطلب به شرح جزئیات این سهمیه شامل میزان و نحوه اختصاص سوخت پرداخته‌ایم.

 

اینفوگراف منتشر شده در سایت وزارت نفت هم نشان می دهد برای انواع سواری شخصی، موتورسیکلت، وانت، تاکسی‌ها (شهری، بین‌شهری، ون، تلفنی و اینترنتی)، آمبولانس‌ها و سرویس مدارس سهمیه‌ سوخت ماهانه (بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است.

 

نکته اینجاست با وجود این سخنان و اعلام نظرها و قوت قلب دادن ها، اخبار قطعی حکایت از افزایش نرخ سرویس مدارس در برخی مناطق کشور دارد. ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به افزایش نرخ سرویس مدارس اعلام کرد: ما قیمت گازوئیل را تغییر ندادیم تا در حمل و نقل اثر نگذارد، اما حمل و نقل درون شهری تاثیر نخست خود را از بنزین می‌گیرد و به همین علت سهمیه آژانس‌ها و سرویس مدارس را پیش بینی کردیم و اخیرا برخی سرویس‌ها افزایش قیمت دادند از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستیم سریع بررسی کند.

 

به گزارش خبرآنلاین،محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم خطاب به رانندگان سرویس مدارس که بعضا نرخ خدمات خود را افزایش داده اند، گفت: رانندگان سرویس مدارس، نگران تامین سوخت نباشند چون سهمیه سوخت سرویس‌ مدارس پس از ثبت‌نام متقاضیان در سامانه «سپند» تا سقف ۱۲۰ لیتر در ماه تامین می‌شود و رانندگان سرویس‌ها به صورت ریالی بهای میزان پیمایش خود را پس از بررسی‌هایی که انجام می‌شود دریافت می‌کنند.

 

به نظر می رسد چون هنوز بسیاری از رانندگان سرویس های مدارس نتوانسته یا نخواسته اند در سامانه سپند ثبت نام کنند و اصولا هنوز مبلغ مابه تفاوت نرخ بنزین سهمیه ای و آزاد (۱۵۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان) برای ۱۲۰ لیتر در ماه به حساب آنها واریز نشده است، نرخ سرویس مدارس رو به افزایش است و مشخص نیست در این بین، تکلیف اولیای دانش آموزان چه می شود؟ به افزایش نرخ خدمات گردن بگذارند یا راه شکایت و اعتراض به گرانی نرخ سرویس مدارس را دنبال کنند که مشخص نیست به کدام ترکستان منتهی می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید