نگاهی عمیق به ولوو S60 T5

  • خودرو
  • یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵
    کد خبر :536628

ولوو S60 محصول سدان ولوو است که با رقبایی همچون آئودی A4، بی‌ام‌و سری ۳ و مرسدس بنز کلاس C رقابت می‌کند.

مدل جدید ولوو S60 اولین محصولی است که در آمریکا تولید می‌شود. محصول جدید ولوو نیز براساس طراحی جدید این خودروساز شکل گرفته است و شباهت زیادی با دیگر ولووها دارد. این خودرو تا امروز عملکرد موفقی در بازار داشته است و از نظر طراحی یکی از زیبا‌ترین خودروهای این کلاس محسوب می‌شود. ولوو S60 یک خودروی خانوادگی خوش‌ساخت است و بااینکه شباهت‌هایی با ولووهای دیگر دارد اما می‌توان گفت طراحی ولوو از محصولات جدید بی‌ام‌و بهتر است.

ولوو S60 با طول ۴.۷ متر، ازنظر معیارهای این کلاس خودرویی ابعاد خوبی دارد و می‌تواند با هر خودرویی در این کلاس، از فورد موندئو گرفته تا بی‌ام‌و سری ۳ رقابت کند. ولوو S60 از نظر طول تقریبا در بیشترین حالت این کلاس قرار دارد و همین باعث می‌شود باوجود قیمت یکسان ۳۸ هزار پوند (حدود ۵۰,۰۰۰ دلار) این خودرو با فورد موندئو، ولوو دست برتر را داشته باشد. البته همچنان افرادی که به‌دنبال خودرویی خاص هستند، به‌سمت فورد خواهند رفت؛ چون بی‌ام‌و سری ۳ این روزها انتخاب کلیشه‌ای است. ولوو نیز ازنظر خاص‌بودن در وضعیت خوبی قرار دارد.

از آنجایی که خودروهای شاسی‌بلند، امروزه فروش زیادی دارند، بیشتر محصولات ولوو را نیز کراس‌اورها تشکیل می‌دهند اما ولوو همچنان به بازار سدان‌ها نگاه ویژه‌ای دارد و به‌همین‌خاطر، S60 را باقدرت روانه‌ی این بازار کرده است. ولوو S60 جدید فعلا تنها در یک مدل به بازار عرضه شده که R-Design نام دارد و به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز است. در آینده، مدل‌های دیگری از این سدان به بازار معرفی خواهد شد اما خبری از نسخه‌ی دیزلی نخواهد بود و قوی‌ترین موتور S60 نیز همین موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر است و این یعنی مدل‌های بعدی ضعیف‌تر و شاید هیبریدی باشند.

ولوو S60 پیش‌روی ما، با کد T5 شناخته می‌شود. حرف T در کد این خودرو نشان‌دهنده‌ی موتور بنزینی و عدد کنار آن نیز نشان‌دهنده‌ی قدرت است. پیشرانه این مدل می‌تواند ۲۴۷ اسب‌بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۳۵۳ نیوتون‌متر گشتاور در ۱۸۰۰ تا ۴۸۰۰ دوربردقیقه تولید کند که به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد اما در بازار آمریکا، امکان سفارش نسخه‌ی T8 نیز با موتور ۳۹۴ اسب بخاری و سیستم چهارچرخ محرک وجود دارد و همان‌طور که گفتیم، تنوع موتورهای این مدل در آینده افزایش پیدا خواهند کرد.

ولوو S60 T5 روی پلتفرم جدید ولوو با نام SPA ساخته شده و در بخش انتقال قدرت از جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار بهره‌مند است. شاسی مونوکوک (یکپارچه با بدنه) در این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که موتور و جعبه‌دنده به‌صورت عرضی روی آن نصب شوند. در سایر مدل‌های ولوو این پلتفرم قابلیت نصب موتور برقی برای محور جلو و عقب را نیز دارد و این پیشرانه‌ها جایگزین موتور دیزلی در این خودرو شده‌اند.

با شروع حرکت، S60 T5 به‌لطف موتور قدرتمند خود در ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا می‌کند که برای یک خودروی ۱۶۸۶ کیلوگرمی با موتور ۴ سیلندر، عدد خوبی است. حداکثر سرعت این خودرو ۲۳۳ کیلومتربرساعت است. در مورد مصرف سوخت نیز ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

شباهت بین ولوو‌ها، در درون کابین بسیار بیشتر از بیرون آن‌ها است. صندلی‌ها وضعیت خوبی دارند و میزان تنظیمات آن‌ها نیز آن‌قدر زیاد است که هر راننده‌ای می‌تواند موقعیت مناسب خود را درون آن‌ها تنظیم کند. غربیلک فرمان طراحی و کیفیت خوبی دارد و ولوو با استفاده از یک نمایشگر بزرگ لمسی از نوع عمودی توانسته است بسیاری از کلیدهای فیزیکی را حذف کند. تنظیمات بسیاری را از درون این نمایشگر می‌توان انجام داد و کارکردن با آن نیز آسان است. سرعت پاسخگویی این نمایشگر به فرامین دست بالا است و نکته‌ی جالب، به‌خاطرسپاری آخرین صفحه‌ای است که قبل از خاموش کردن خودرو در آن بوده‌اید؛ با روشن کردن دوباره‌ی خودرو در همان صفحه آغاز می‌شود.

S60 ازنظر فضای داخلی، فضای پا و سر خوبی دارد و افراد بزرگسال، هم در جلو و هم در عقب، به‌راحتی می‌توانند بنشینند. ولوو، سدان متوسط خود را به کمک فنرهای فعال مجهز کرده است و با استفاده از یک کلید که در کنسول مرکزی قرار دارد، می‌توان حالت‌های مختلف رانندگی را انتخاب کرد. پیشرانه‌های جدید ولوو هم عملکرد بسیار خوبی دارند. موتور ۲ لیتری به‌خوبی دور می‌گیرد و قدرت خوبی دارد و کارکرد آن نیز نرم است. دیگر نکته‌ی مثبت S60 T5، هماهنگی بسیار خوب جعبه‌دنده و پیشرانه در این خودرو است؛ به‌طوری‌که همیشه جعبه‌دنده بهترین واکنش را به وضعیت موتور و رانندگی نشان می‌دهد.

ولوو S60 به‌صورت استاندارد به رینگ‌های ۱۸ اینچی مجهز است که روی آن‌ها لاستیک‌های ۲۳۵/۴۵ سوار شده‌اند؛ ولی به‌صورت آپشن امکان سفارش رینگ‌های ۱۹ اینچی با لاستیک‌های ۲۳۵/۴۰ هم برای این مدل وجود دارد. رینگ‌های ۱۹ اینچی بااینکه ظاهری اسپرت‌تر دارند اما اثر منفی روی سواری خودرو می‌گذارند و خودرو در مواجهه با دست‌اندازها خشک‌تر عمل می‌کند.

ازنظر فرمان‌پذیری، S60 خودرویی پایدار و مطمئن است. فرمان خودرو راحتی خوبی دارد و حس رانندگی را هم به‌خوبی منتقل می‌کند و مانند بسیاری از خودروهای امروزی بیش از حد سبک و بی‌احساس نیست.
نتیجه‌گیری

ولوو S60 دربرابر مرسدس بنز سی کلاس یا یک آئودی A4، خودرویی خانوادگی‌تر و راحت‌تر است. اما وضعیت برای بی‌ام‌و سری ۳ متفاوت است؛ چون هم از نظر توانایی‌های حرکتی بسیار بالا است و هم سواری فوق‌العاده‌ای دارد. البته در هنگامی‌که صحبت از فرمان‌پذیری باشد، نام‌های دیگری چون کیا استینگر، جگوار XE و آلفارومئو جولیا نیز به‌میان می‌آید و این باعث می‌شود تا برخی مزایای ولوو، نظیر راحتی بالای آن، نادیده گرفته شوند.

در این کلاس خودرو شاید بیش از ۲۰ مدل متفاوت وجود دارد که هریک، قابلیت‌ها و نقاط‌ضعف خود را دارند. ولوو S60 در بین این خودروها، قطعا یکی از بهترین‌ها است؛ به‌طور خلاصه، ولوو S60 T5 خودرویی خانوادگی، راحت و باکیفیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید