نگاهی به عملکرد مرسدس بنز GLS 580 در مسیرهای آفرود

  • خودرو
  • سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۲۲
    کد خبر :550853

مرسدس بنز با برگزاری برنامه‌ای در لاس‌وگاس، توانایی‌های حرکتی و قابلیت‌های آفرودی جدیدترین شاسی‌بلند لوکس خود، یعنی مدل GLS580 را به نمایش گذاشته است.

چند هفته بیشتر از رونمایی مرسدس بنز GLS جدید در نیویورک نمی‌گذرد. مرسدس بنز این خودرو را به‌عنوان لوکس‌ترین خودروی شاسی‌بلند خود رونمایی کرده است. در برنامه‌ای که اخیرا در جاده‌های خاکی در حدود ۱۶۰ کیلومتری غرب لاس‌وگاس برگزار شد، مرسدس بنز توانایی‌های خارج جاده‌ای این شاسی‌بلند لوکس را به نمایش گذاشت. در این برنامه، دکتر آندرس زیگان، مدیر بخش توسعه و مهندسی خودروهای شاسی‌بلند مرسدس بنز و استفانی اشمیتزر، مدیر پروژه نیز حضور داشتند.

اصلی‌ترین هدف مرسدس بنز از برگزاری چنین برنامه‌ای، نشان دادن توانایی‌های GLS در خارج از جاده بود. همچنین مرسدس بنز قصد داشت تا عملکرد سیستم تعلیق بادی جدید خود با نام E-Active Body Control و سیستم چهارچرخ محرک را نیز به رخ بکشد. سیستم E-Active Body Control یک فناوری کاملا جدید محسوب می‌شود و اولین‌بار در مرسدس بنز GLE مدل ۲۰۱۹ رونمایی شده است. زیگان و اشمیتز طی این برنامه عنوان کردند که هدف اصلی تیم آن‌ها، تولید خودرویی بود که هم راحتی مرسدس بنز اس کلاس و هم قابلیت آفرود بالایی داشته باشد. سیستم چهارچرخ محرک و سیستم تعلیق جدید در این خودرو باعث می‌شوند که GLS تقریبا در هر شرایطی، عملکردی عالی داشته باشد. مرسدس بنز می‌داند بسیاری از خریداران این مدل مانند خریداران جی کلاس و رنجرور خیلی با خودروی خود به آفرود در بیابان نمی‌روند اما تلاش می‌کند به مشتریان ثابت کند که این خودرو توانایی انجام کارهای ذکرشده را دارد.

همانند نسل قبلی GLS، این مدل نیز در کارخانه‌ی مرسدس بنز در آلاباما ساخته می‌شود، یعنی همان کارخانه‌ای که GLE جدید و مرسدس بنز سی کلاس کد W نیز در آنجا مونتاژ می‌شوند. مرسدس بنز GLS از اواخر سال جاری میلادی در دو تیپ با نام‌های GLS 450 و GLS580 به بازار خواهد آمد. پس از مدتی هم نسخه‌ی AMG این خودرو معرفی خواهد شد اما فعلا اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. مدل GLS450 در بخش فنی خود از یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی توربوشارژر استفاده می‌کند که توانایی تولید ۳۶۲ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. مدل GLS580 از یک پیشرانه‌ی V8 تویین توربو با حجم موتور ۴ لیتر استفاده می‌کند که ۴۸۳ اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. هر دو مدل GLS به سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی از نوع EQ Boost مجهز هستند. این اولین باری است که مرسدس بنز سیستم EQ Boost را روی یک خودروی ۸ سیلندر عرضه می‌کند. با استفاده از این سیستم هیبریدی، مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا می‌کند. مصرف سوخت مدل جدید در مقایسه با مدل قبلی که به پیشرانه‌ی ۴.۷ لیتری V8 مجهز بود، کم‌تر است. همه‌ی مدل‌های GLS نیز به‌صورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک و جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار مجهز هستند.

سیستم چهارچرخ محرک در نسل قبلی GLS به‌صورت ثابت ۵۰ درصد نیروی پیشرانه را به محور جلو و ۵۰ درصد آن را نیز به محور عقب ارسال می‌کرد اما در مدل جدید، صددرصد نیرو به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود و در صورت نیاز سیستم می‌تواند ۵۰ درصد نیرو را به محور جلو نیز انتقال دهد. گرچه GLS به سیستم توزیع گشتاور مجهز نیست ولی این توانایی را دارد که نیروی پیشرانه را بین چرخ‌های چپ و راست تقسیم کند. از نظر تئوری، GLS جدید باید چسبندگی بسیار بالایی داشته باشد و در عمل نیز این خودرو توانایی‌های خود را به‌خوبی نشان داده است.

مرسدس بنز، پکیج آفرود را نیز برای GLS به‌صورت آپشن عرضه می‌کند. جالب است که این پکیج برای مدل کوچک‌تر GLE وجود ندارد. این پکیج شامل دنده‌ی کمکی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، تنظیمات جدید برای ترمز ABS و دو حالت رانندگی اضافی با نام‌های آفرود و آفرود پلاس است. در مدل‌های دارای این پکیج در زیر خودرو نیز یک سینی فلزی وجود دارد تا از زیر خودرو در آفرود محافظت شود. در صورتی که با مرسدس GLS جدید در جایی گیر کنید، می‌توانید از حالت Free Driving Assist استفاده کنید. در این حالت، خودرو از توانایی‌های خارق‌العاده‌ی سیستم تعلیق خود کمک می‌گیرد تا خود را از مهلکه نجات دهد. در طول این تست فشار، باد تمامی خودروها به psi 17 کاهش پیدا کرده بود.

سیستم تعلیق GLS واقعا ویژه است. این سیستم تعلیق برق مورد نیاز خود را از همان سیستم ۴۸ ولتی EQ Boost تأمین می‌کند. این سیستم از دوربین‌هایی برای اسکن کردن سطح مسیر استفاده می‌کند و تا حدود چند صد متری جلوی خودرو را اسکن می‌کند. سپس با رسیدن به پستی بلندی‌ها از خود واکنش نشان داده و بدنه را تقریبا بدون حرکت حفظ می‌کند.

از دیگر آپشن‌های مرسدس بنز GLS باید به امکان سفارش نسخه‌ی دارای فاصله‌ی محوری بیشتر و نسخه‌ی VIP شش نفره اشاره کرد. در نسخه‌ی ۶ نفره در ردیف دوم صندلی‌ها، به‌جای ۳ صندلی ۲ صندلی لوکس از نوع اصطلاحا خلبانی نصب شده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX، گرمکن صندلی‌ها، درگاه USB برای ردیف سوم و سیستم تهویه مطبوع خودکار پنج‌گانه نیز از دیگر آپشن‌های GLS هستند. همچنین مرسدس بنز آخرین فناوری‌های کمکی رانندگی خود را نیز در این خودرو عرضه می‌کند.

هنوز در مورد GLS جدید نمی‌توان نظر قطعی داد اما باید دید آیا این خودرو واقعا آن‌طور که مرسدس بنز ادعا می‌کند، اس کلاس شاسی‌بلندها است یا نه.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید