نکات مهم در شستشوی لباس نوزاد و کودک

    کد خبر :997109
نکات مهم در شستشوی لباس نوزاد و کودک

برای شستشوی لباس نوزادان نباید از روش‌های معمول شستن لباس‌های افراد بزرگسال استفاده کرد؛ زیرا ممکن است به سلامت نوزادن آسیب برساند.

پرورش نوزاد همیشه برای والدین حساسیت بسیار بالایی دارد و یکی از دغدغه‌ها در این زمینه شستشوی لباس‌های نوزادان است که به طور معمول بیش از بزرگ‌ترها لباس کثیف می‌کنند و نیاز به شستشو دارند. شاید در نگاه اول شستن لباس نوزادان امری ساده و به مانند دیگر لباس‌ها فرض شود؛ اما چنین نیست. اگر لباس نوزاد را همچون لباس افراد بزرگسال بشوییم، ممکن است به نوزادان آسیب برسانیم.

برای شستن لباس نوزادان باید چه اصولی را رعایت کنیم و چگونه می‌توانیم لکه‌های مختلف را از روی لباس نوزادان پاک کنیم؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید در این مطلب بیابید؛ پس با ما همراه شوید تا اطلاعات جامعی را در خصوص چگونگی شستشوی لباس نوزادان در اختیار شما قرار بدهیم.

چرا شستن لباس نوزادان مهم است؟

شاید با خود بگویید نوزاد هم مانند سایر انسان‌هاست و روال شستشوی معمولی برای لباس او کفایت می‌کند. این موضوع را فراموش کنید. یک نوزاد پوست بسیار حساسی دارد و فقط آلودگی سبب حساسیت او نمی‌شود، گاه یک ماده شیمیایی و یا یک ماده معطر نیز در بروز مشکلات پوستی برای فرزند شما دخالت دارد. در شستن لباس نوزاد باید اصول اولیه را رعایت کنید. موضوع بسیار مهمی که پزشکان به آن اشاره می‌کنند، شستشوی لباس نوزاد قبل از استفاده و به محض خرید است. لباس نو لزوماً تمیز نیست! دقت کنید که به محض خرید لباس نوزاد آن را بشویید و به بهانه نو بودن لباس در انجام این کار سهل‌انگاری نکنید.

۱. پیش از اولین استفاده لباس نوزاد را بشورید

در ابتدا لازم است به عنوان یک مادر به خاطر داشته باشید که بهتر است هر لباس جدیدی را که برای فرزند خود خریداری می‌کنید، قبل از استفاده با آب خالی بشویید؛ زیرا برخی از نوزادان ممکن است به برخی مواد موجود در لباس‌های جدید حساسیت داشته باشند. والدین نوزادان کوچک باید سعی کنند تا حداقل یک‌بار قبل از پوشاندن لباس‌های تازه به تن کودک خود آن‌ها را آب‌کشی کنند. هیچ‌کس نمی‌داند که لباس‌های جدید چه مدت در ویترین فروشگاه‌ها نمایش داده شده‌اند و آیا واقعا محل قرار دادن آن‌ها تمیز بوده است یا خیر. همچنین برخی از لباس‌ها ممکن است برای بسته‌بندی شدن به صورت جمعی در جعبه‌های بزرگ قرار بگیرند و سپس انبار شوند که این امر می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر آلوده شدن به بیماری‌های مرتبط با جوندگان قرار بدهد.

به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که استفاده از این نوع لباس‌ها برای نوزادان ممکن است آن‌ها را در معرض آلوده شدن به باکتری‌ها قرار بدهد و با تحریک پوست کودکان انواع مشکلات پوستی و حساسیت را برای آن‌ها به وجود بیاورد. علاوه‌بر این موارد لازم است به عنوان والدین یک نوزاد کوچک بدانید که در بسیاری از موارد لباس‌های جدید را با محلول فرمالدئید اسپری می‌کنند تا همیشه تازه و نو به نظر برسند. این محلول هم از جمله مواد شیمیایی خشنی است که می‌تواند برای پوست حساس کودکان بیش از حد مضر باشد؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که بهترین کار برای جلوگیری از بروز حساسیت‌ها و عفونت‌های پوستی در کودکان شستن لباس‌های تازه آن‌ها قبل از استفاده است.

۲. لباس نوزاد را جدا بشویید

نکته قابل توجه در شستشوی لباس نوزاد این است که هنگام شتسشوی لباس نوزاد باید آن را از لباس افراد بزرگسال جدا کنید؛ زیرا ممکن است لباس افراد بزرگسال آلوده به غبار، لکه یا هر آلودگی دیگری باشد و لباس کودک دلبندتان را آلوده و کثیف کند. همچنین جنس لباس نوزاد ظریف است و ممکن است بر اثر ساییش با لباس افراد بزرگسال دچار پارگی یا آسیب شود؛ درنتیجه نه‌تنها لباس تمیز نمی‌شود، ممکن است دچار پارگی یا آسیب شود. با این کار از بسیاری از حساسیت‌های پوستی نوزاد نیز جلوگیری می‌کنید.

۳. شستن لباس‌های پشمی و نخی نوزاد

ساده‌ترین راه شست و شوی لباس‌های نخی با ماشین لباسشویی است. برای شست و شوی با دست از صابون‌های قالبی استفاده کنید و خوب آن‌ها را آبکشی نمایید. اگر از مایع سفید کننده استفاده کردید، باید لباس‌ها را بیشتر آب بکشید. سعی کنید از مواد شوینده بسیار قوی که ممکن است باعث التهاب پوست نوزاد شود، بپرهیزید. استفاده از مواد نرم کننده هم به همین دلیل توصیه نمی‌شود. اغلب لباس‌های پشمی را هم می‌توانید در ماشین لباسشویی و البته با درجه حرارت کم بشویید.

برخی از مادران برای این‌که مطمئن باشند نسوج پشم به هم نمی‌رود و لباس تنگ نمی‌شود، ترجیح می‌دهند لباس‌های پشمی را با دست بشویند. لباس‌های پشمی را با آب ولرم بشویید و برای آبکشی آن‌ها را با دست فشار بدهید؛ ولی نچلانید. لباس‌ها را دو یا سه بار در آب ولرم آب بکشید؛ سپس آن‌ها را در حوله بپیچید (یا داخل ماشین لباسشویی بگذارید) و آبشان را بگیرید و روی سطحی صاف پهن کنید تا خشک شوند. سرانجام اگر لازم بود، لباس نم‌دار را با اتوی بخار اتو کنید.

۴. مواد شوینده مناسب برای شستن لباس نوزاد

همان‌گونه که پیش از این گفتیم، پوست نوزاد لطیف و حساس است و ممکن است در ارتباط با مواد شیمیایی نامناسب دچار حساسیت، سوزش یا خارش شود و کودک دلبندتان را کلافه و ناراحت کند. در این صورت پیش از شستشوی لباس نوزاد حتما از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا به پوست نوزاد آسیب نرسد. این روزها بسیاری از برندهای محصولات بهداشتی ماده شوینده یا صابون مخصوص لباس نوزاد را تولید می‌کنند که معمولا مناسب کودکتان هستند. در صورتی که از کیفیت و استاندارد آن اطمینان حاصل کردید، می‌توانید با خیال راحت لباس نوزاد را با آن بشویید. این روزها خشکشویی‌های معتبر نیز دارای مواد شوینده مخصوص لباس نوزاد هستند.

۵. لباس نوزاد را لکه‌گیری کنید

در صورتی که روی لباس نوزاد لکه‌ای همچون لکه ادرار، لکه مدفوع، لکه شیر یا لکه مواد بهداشتی ایجاد شد، باید پیش از شستشوی لباس آن را پاک کنید؛ زیرا ممکن است لکه پس از شستشوی لباس ثابت باقی بماند و دیگر پاک نشود. به منظور انجام این کار می‌توانید لکه لباس را داخل آب ولرم قرار بدهید. به یاد داشته باشید که استفاده از آب سرد ممکن است باعث تثبیت لکه شود؛ همچنین ممکن است آب داغ به کیفیت و ریز بافت پارچه لباس آسیب برساند. سپس صابون مخصوص شستشوی لباس بچه را بردارید و روی لکه بزنید تا پاک شود. در صورتی که لکه همچنان ثابت باقی ماند، می‌توانید از فرچه مخصوص شستشوی لباس نوزاد نیز کمک بگیرید. پس از پاک شدن لکه می‌توانید لباس را با دست یا داخل ماشین لباسشویی بشویید تا لباس نوزاد کاملا تمیز شود.

۶. لباس نوزاد را داخل کیسه توری قرار بدهید

لباس نوزاد ازجمله جوراب‌های کوچک که به اندازه دو تا سه بند انگشت هستند، لباس سرهمی، شلوار، بلوز و… اندازه بسیار کوچک و ظریفی دارند که ممکن است در گردش ماشین لباسشویی گم یا دچار آسیب شوند. از این جهت بهترین روش شستشوی لباس نوزاد در ماشین لباسشویی این است که آن‌ها را داخل یک کیسه توری قرار بدهید. این کیسه توری را می‌توانید خودتان درست کنید یا آن را با نام کیسه توری مخصوص شستشو تهیه کنید. در این صورت لباس نوزاد داخل ماشین لباسشویی سالم باقی می‌ماند و به‌خوبی شسته می‌شود.

۷. برای شستن لباس نوزاد ماشین لباسشویی را روی درجه ملایم تنظیم کنید

بسیاری از خانم‌ها و آقایان ترجیح می‌دهند که لباس نوزاد را به روش سنتی یا با دست بشویند؛ زیرا لباس نوزاد بافت و ریزبافت بسیار ظریفی دارد که ممکن است در چرخش سریع ماشین لباسشویی دچار پارگی یا آسیب شود. از این جهت توصیه می‌کنیم پیش از شستشوی لباس نوزاد لباسشویی را روی درجه ملایم یا Gentle تنظیم کنید تا لباس نوزاد نه‌تنها به‌خوبی شسته شود، سالم نیز باقی بماند.

۸. دیگر نکات مهم در خصوص شستن لباس نوزاد

درکنار نکات مهمی که گفته شد، موارد کوچک دیگری نیز هست که باید در خصوص شستشوی لباس نوزاد مد نظر قرار بدهید. این موارد عبارت‌اند از:

ــ لباس نوزاد را در اولین فرصت بعد از کثیف شدن بشویید.

ــ شست‌وشوی لباس‌های بدون لکه با آب گرم مناسب‌تر است.

ــ برای پاک کردن لکه از روی لباس نوزاد معمولاً باید ابتدا آن‌ها را با آب سرد بشویید.

ــ بعضی از لکه‌ها مثل لکهٔ شیر اگر زود شسته شود، راحت با آب پاک می‌شود.

ــ برخی لکه‌ها ممکن است با خیساندن طولانی در آب ثابت شود و از بین نرود.

ــ قبل از گذاشتن لباس داخل ماشین لباس‌شویی به دستور شستشوی آن روی برچسب دقت کنید.

ــ دمای مناسب شستن هر لباسی را از روی برچسب آن در نظر بگیرید.

ــ قبل از خرید یا استفاده از محصولات شوینده روش مصرف روی محصول را بخوانید.

ــ از وایتکس و سفیدکننده‌ها برای شستن لباس نوزاد جداً بپرهیزید.

ــ از نرم‌کننده‌های لباس برای شست‌وشوی لباس نوزاد استفاده نکنید.

ــ اگر لباس‌ها را با دست می‌شویید، لازم است خیلی خوب آبکشی کنید.

ــ لباس‌های نوزاد را در فضای آزاد خشک کنید.

از بین بردن لکه‌های مختلف از روی لباس نوزاد

برای پاک کردن لکه از روی لباس نوزاد باید ابتدا آن‌ها را با آب سرد بشویید. بسیاری از لکه‌ها مخصوصا لکه شیر اگر زود شسته شوند، به راحتی با آب از بین می‌روند. حتی لکه‌هایی که مدتی روی لباس مانده‌اند، اگر در آب خیسانده شوند تا حد زیادی پاک می‌شوند. برای پاک کردن اثر لکه روی لباس نوزاد می‌توان از یک فرچه نرم و مقدار کمی صابون استفاده کرد. این کار باید به آرامی انجام شود، در غیر این صورت ممکن است به پارچه آسیب برسد. قبل از خشک شدن لباس نوزاد مطمئن شوید که لکه به طور کامل از بین رفته است. اگر مقداری از لکه باقی مانده بود، از شوینده قوی‌تری استفاده کنید. برای از بین بردن لکه لباس‌های کهنه و لباس‌های زیر که به طور مستقیم با پوست بچه تماس دارند، از شوینده قوی استفاده نکنید. با این حال برای از بردن انواع لکه‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد.

۱. لکه‌های چرب و روغنی

درصورت ریختن روغن بچه، کرم و پماد روی لباس نوزاد ابتدا مقدار اضافی آن را بردارید؛ سپس برای جذب روغن، روی لکه را با نشاسته ذرت یا پودر تالک بپوشانید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را پاک کنید. در صورت باقی ماندن لکه از پاک کننده‌ها و محلول‌های چند منظوره استفاده کنید و سپس لباس‌ها را بشویید.

۲. لکه‌های پروتئینی

برای پاک کردن لکه‌های ناشی از ریختن شیر مادر، شیرخشک، لکه‌های غذا و آب دهان روی لباس نوزاد ابتدا لباس نوزاد را در آب خیس کنید؛ سپس مقداری پاک کننده آنزیمی به آن اضافه کنید. آنزیم‌های موجود در شوینده‌ها به لکه حمله و پروتئین‌ها را هضم می‌کنند. اگر اثری از لکه باقی ماند، محلول‌های لکه‌بر و پاک کننده‌های چند منظوره را به کار ببرید. بعد از ازبین رفتن لکه‌ها لباس‌ها را به روش معمول بشویید.

۳. لکه میوه، آبمیوه و مربا

در این موارد لباس را با آب سرد بشویید و در مخلوط آب و الکل مساوی بخیسانید. اگر لکه از بین نرفت، از محلول‌های لکه‌بر استفاده کنید. برای پاک کردن لکه‌های سمج لباس را در محلولی که با نسبت مساوی آب و سرکه سفید تهیه کرده‌اید، خیس کنید.

۴. لکه ادرار و مدفوع روی لباس نوزاد

برای پاک کردن لک ناشی از اسهال مانند آنچه درباره لکه‌های پروتئینی گفته شد، عمل کنید. برای پاک کردن لکه ادرار ترکیبی از یک قاشق غذاخوری پاک کننده آمونیاکی و یک فنجان آب مناسب است. اگر پارچه رنگ می‌دهد، ابتدا مقداری از محلول را روی قسمتی از پارچه امتحان کنید. در صورت باقی ماندن اثر لکه می‌توانید محلول لکه‌بر به کار ببرید و سپس لباس را بشویید.

استفاده از مینی واش یا کهنه شور

لباس‌های نوزادان خیلی کوچک و کم وزن هستند و به همین خاطر باید منتظر بمانیم تا حجم بیشتری از لباس‌ها جمع شود و شستشوی‌شان با ماشین لباسشویی به صرفه باشد. برای رفع این مشکل می‌توان از ماشین لباسشویی‌های کوچک یا همان مینی واش (کهنه شور) استفاده کرد. مینی واش نوعی ماشین لباس شویی کوچک است که نسبت به ماشین‌های لباس شویی عادی هم فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند و هم مصرف انرژی بسیار کم‌تری دارند. در استفاده از ماشین لباسشویی برای شست و شوی انواع لباس‌ها از مواد شوینده مختلفی استفاده می‌شود که بسته به نوع لباس متفاوت است. این موضوع در استفاده از مینی واش یا کهنه شور از حساسیت بیش‌تری برخوردار است؛ زیرا در استفاده از مواد شوینده برای شستشوی لباس نوزاد با مینی واش باید دقت داشت که مواد شوینده‌ای که استفاده می‌شود، برای پوست لطیف نوزاد حساسیت‌زا نباشد و برای لباس کودک و نوزاد مناسب باشد. استفاده از مینی واش در این مورد می‌تواند باعث صرفه‌جویی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید