نظر یک کارشناس تغذیه درباره رژیم‌ لاغری کتوژنیک

    کد خبر :868590
نظر یک کارشناس تغذیه درباره رژیم‌ لاغری کتوژنیک

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: حدود ۴۰ نوع رژیم شایع و مهم مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد که هر سال توسط متخصصان تغذیه بررسی و رتبه‌بندی می‌شود. بر اساس رتبه‌بندی مذکور رژیم کتوژنیک که این روزها بسیار مد شده‌، رتبه ۳۷ این لیست را کسب کرده که رتبه پایینی به حساب می‌آید.

سمیه اسبقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شاخص‌های مربوط به رتبه‌بندی رژیم‌های غذایی گفت: رژیم‌ها از نظر اینکه چه میزان در کاهش وزن موثرند یا موادی که در رژیم غذایی تجویز می‌شود، چقدر برای سلامتی مفید است و همچنین از نظر قابلیت اجرا در طولانی‌مدت که تا چه میزان قابلیت ادامه دارد، قابل دسته‌بندی است.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی برای کاهش وزن مانند پیراهنی است که باید برای هر فرد با توجه به مشخصات فردی و با انجام آزمایشات و آنالیز شاخص‌های مختلف تنظیم ‌شود، گفت: لازم است برای هر فرد رژیم خاصی متفاوت با دیگران در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه رژیم درمانی برای فردی که بیماری کلیوی دارد، کاملا متفاوت با کسی است که کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، دیابت و … دارد. در واقع هر کدام از این افراد رژیم غذایی متفاوت و مخصوص به خود را دارند و بایستی از نظر تداخلات غذایی و دارویی یکسری ملاحظات را برای آنان در نظر گرفت. به‌ طور مثال غالبا به همه افراد توصیه می‌شود از نان‌های سبوس‌دار برای صبحانه استفاده کنند اما کسی که کم‌کاری تیروئید دارد، باید تا سه الی چهار ساعت پس از مصرف داروی خود از خوردن نان‌های سبوس‌دار اجتناب کند.

اسبقی افزود: احتمالا همه با نمونه‌هایی از رژیم‌های غذایی در فضای مجازی و اینستاگرام مواجه شده‌اند و صدها نفر هم از آن برنامه استفاده می‌کنند. باید توجه داشت این روش که یک نوع دستور غذایی را به چندین نفر توصیه می‌کند، بسیار اشتباه است.

این متخصص تغدیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام رژیم لاغری بهتر و مناسب‌تر است، گفت: در حال‌ حاضر برخی از رژیم‌ها مانند رژیم کتوژنیک مد شده‌ اما همین رژیم یک رژیم بیمارستانی است؛ یعنی در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود و فرد برای استفاده از آن باید تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه قرار بگیرد.

در این رژیم ابتدا سه روز به افراد گرسنگی داده می‌شود؛ سپس کتون‌های ادرار و خون‌ او اندازه‌گیری شده و نهایتا رژیم کتو برای وی در نظر گرفته خواهد شد. اصلا اینگونه نیست یک روزه کسی تصمیم بگیرد که نان، برنج، سیب زمینی و… استفاده نکند و فقط گوشت و چربی و… مصرف کند. تمام این موارد بایستی تحت نظر پزشک باشد. در مجموع به این دلیل که رژیم کتوژنیک کاهش وزن خوبی را در هفته‌های اول در پی دارد، یکی از رژیم‌های پرطرفدار برای کاهش وزن است.

وی گفت: باید توجه داشت زمانی‌ که کسی از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کند، فقط چند ماه کوتاه می‌تواند این رژیم را ادامه دهد چون استفاده از این شیوه تغذیه بسیار گران است. همچنین بسیاری از غذاهای مورد استفاده در این رژیم تکراری است و فرد نمی‌تواند به صورت طولانی مدت آن را ادامه دهد؛ بنابراین یکی از مواردی که در این رژیم باید در نظر گرفته شود، این است که فرد بتواند به صورت طولانی رژیم را ادامه دهد.

اسبقی افزود: در حال‌حاضر رژیم مدیترانه‌ای رتبه اول را بین رژیم‌های لاغری کسب کرده است. در رژیم مدیترانه‌ای تکیه بر مصرف ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و چربی‌های مفید مانند روغن زیتون و آووکادو است. در این رژیم لازم است لبنیات و تخم مرغ به مقدار متوسط استفاده شود و بر اساس دستورالعمل آن مصرف غذاهای فرآوری شده مانند گوشت قرمز، شکر و غلات تصفیه شده مثل نان سفید محدود و ممنوع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید