ملکه الیزابت که بود و در انگلیس چه جایگاهی داشت؟

    کد خبر :938216
ملکه الیزابت

ملکه الیزابت، شخص اول سلطنت انگلیس درگذشت و بدین ترتیب طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ پادشاهی بریتانیا به پایان رسید.

بازتاب  ملکه الیزابت، تنها ملکه انگلیس نبود بلکه او ملکه استرالیا، کانادا، نیوزیلند، جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت کیتس، سنت وینسنت، گرنادین‌ها، آنتیگوا و باربودا نیز بود و هم چنین رئیس کل کشورهای مشترک‌المنافع و مستعمرات سابق انگلیس نیز به شمار می‌رفت؛ در نتیجه مرگ وی بسیار مهم است. در این مطلب سعی شده است به معرفی و جایگاه ملکه الیزابت پرداخته شود.

معرفی

الیزابت الکساندرا مری در۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در متولد شد. وی در ژوئن 1953 تاجگذاری کرد و ملکه انگلستان شد. مراسم تاج گذاری الیزابت که در کلیسای وست مینستر برگزار شد، اولین مراسمی بود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.

کودکی-ملکه الیزابت

در سال ۱۹۴۷، ملکه الیزابت با شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو، شاهزاده سابق یونان و دانمارک ازدواج کرد که حاصل ازدواجشان چهار فرزند بود: چارلز سوم، شاهدخت آن، شاهزاده اندرو، دوک یورک و شاهزاده ادوارد، ارل وسکس.

ملکه انگلستان در آوریل ۲۰۲۱، همسرش شاهزاده فیلیپ را که در آن سال ۹۹ سال سن داشت از دست داد. وی در فوریه ۲۰۲۲ هم به ویروس کرونا مبتلا شد که بعدا در مورد آن گفت در نتیجه بیماری «بسیار خسته و فرسوده» شده است.

ملکه الیزابت که به مدت 71 سال به عنوان ملکه انگلیس حکمرانی کرد، در 96 سالگی بر اساس اعلام کاخ باکینگهام در سکونتگاه تابستانی‌اش در قلعه بالمورال در اسکاتلند درگذشت.

بیشتر بخوانید:

سلطنت

الیزابت دوم، دختر پسر دوم پادشاه جورج پنجم بود و انتظار چندانی برای جانشینی تاج و تخت نداشت تا اینکه عمویش، پادشاه ادوارد هشتم، در سال ۱۹۳۶ از سلطنت کناره‌گیری کرد تا با «والیس سیمپسون»، زن مطلقه آمریکایی ازدواج کند. در نتیجه پدر او به سلطنت رسید و با پادشاهی او، الیزابت به وارث مقدر امپراتوری بریتانیا تبدیل گردید. او به صورت خصوصی در خانه تحصیل کرد و از آغاز جنگ جهانی دوم چندی از وظایف عمومی خانواده سلطنتی را برعهده گرفت و در طول جنگ در نیروی کمکی خدمت قلمرویی خدمت کرد. 

الیزابت با درگذشت پدرش در فوریهٔ ۱۹۵۲ رئیس اتحادیه کشورهای همسود و ملکه سلطنتی هفت کشور مستقل مشترک‌المنافع شد و بدین ترتیب سلطنتی را آغاز کرد که بعدا طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ پادشاهی بریتانیا شد.

تاجگذاری ملکه الیزابت

جشن تولد ملکه

مراسم بزرگ جشن تولد ملکه یا پادشاه انگلیس به نوعی اقدامی تبلیغی، فرهنگی و دیپلماتیک برای دولت این کشور محسوب می‌شود که با در نظر گرفتن توجه ویژه انگلیسی‌ها برای تبلیغ خود در تمام دنیا و جایگاه خانواده سلطنتی به عنوان اصلی‌ترین نماد معرفی این کشور، از اهمیت فوق‌العاده بالایی به لحاظ فرهنگی و حتی استفاده‌های سیاسی برای انگلیسی‌ها برخوردار است.

جشن تولد ملکه الیزابت

قدرت ملکه انگلیس

سلطنت پادشاهی متحده که سلطنت بریتانیا نیز خوانده می‌شود، از نوع حکومت پادشاهی مشروطه بوده و ملکه الیزابت دوم از سال ۱۹۵۲ میلادی رئیس حکومت این کشور بود. او طولانی‌ترین زمان حضور و طول عمر در رأس یک حکومت سلطنتی را در تاریخ جهان در اختیار داشت. شخص ملکه و بستگان درجه یک او سمت‌های مختلف رسمی، تشریفاتی، دیپلماتیک و نمایندگی را برعهده داشتند.

به دلیل مشروطه بودن سلطنت بریتانیا، رئیس حکومت محدود به فعالیت‌های غیرحزبی مانند اعطای افتخارات و تنفیذ قدرت به نخست‌وزیر است. همچنین توانایی تدوین و تصویب قوانین بیشتر در اختیار پارلمان انگلیس است تا ملکه. طبق توضیحات وبسایت رسمی سلطنت بریتانیا، وظیفه اصلی ملکه پادشاه انگلیس ایفای نقش به‌عنوان «هویت ملی، نماد اتحاد و غرور» بریتانیا است.

تصمیمات برای اعمال قدرت سلطنت از سوی پادشاه انگلیس اتخاذ شده و می‌تواند تاثیر مستقیمی در جهت‌گیری دولت داشته باشد. علی‌رغم اینکه این قدرت‌ها شاید فقط طبق قوانین مصوب در پارلمان بریتانیا استفاده شوند اما اختیار اجرایی نهایی و تسلط بر دولت هنوز هم به‌صورت رسمی ذیل «حق امتیاز ویژه سلطنتی» طبقه‌بندی می‌شود.

با اینکه توازن قدرت طی چند دهه از شخص اول سلطنت بریتانیا به دولت منتقل شده اما هنوز هم مواردی هست که فقط در حوزه اختیارات ملکه یا پادشاه است. 

از جمله این قدرت ها می توان قدرت های سیاسی مثل آغاز به کار یا تعطیلی جلسات پارلمان، عزل و نصب وزرا، اعلان جنگ، تنفیذ نخست‌وزیر، توشیح ملوکانه، مصونیت از پیگرد (تحت قوانین بریتانیا، ملکه بالاتر از قانون قرار داشته و نمی‌تواند تحت پیگرد قرار بگیرد)، قدرت‌های قضایی مثل عفو سلطنتی، نیروهای مسلح مثل فرماندهی کل، اعطای درجه افسری، سازماندهی و استقرار نیروهای مسلح و اختیارات متفرقه ای مثل کنترل گذرنامه‌ها )صدور یا ابطال گذرنامه برای مردم انگلیس، ذیل حق ویژه سلطنتی ملکه قرار دارد)، مصادره کشتی‌ها را نام برد.

علاوه بر این ها، بنابر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ملکه الیزابت دوم اختیارات بی‌شمار دیگری نیز داشت که برخی از آنها شگفت‌انگیز و برخی دیگر کاملاً عجیب هستند؛ مالکیت مرغابی‌های رودخانه تیمز، مالکیت دلفین‌های شناور در آبهای انگلیس، امکان رانندگی بدون گواهینامه، نیاز نداشتن به گذرنامه، اختیار برکناری دولت استرالیا، اعطای القاب سلطنتی، امضای قوانین کشور از جمله این اختیارات بودند.

قدرت ملکه انگلیس

ثروت شخصی ملکه انگلیس

ثروت شخصی و خصوصی ملکه انگلیس بین ۳۶۰ تا ۴۸۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که شامل مجموعه‌های هنری خصوصی، جواهرات، تمبر و تابلوهای نقاشی هم است.

حجم زیادی از اموال تاریخی انگلیس در اختیار ملکه الیزابت دوم قرار دارد که به وسیله دفتر املاک سلطنتی انگلیس اداره می‌شوند. این دفتر در ماه ژوئن اعلام کرد ارزش مجموع املاک تحت اختیار ملکه الیزابت 13 میلیارد و 100 میلیون پوند است که در سال 2016 حدود 328 میلیون و 800 هزار پوند درآمد داشته است.

مهمترین دارایی های سلطنتی ملکه انگلیس شامل ساختمانهای معروف، هتل های بزرگ، قلعه های تاریخی، برگزاری برخی مسابقات نمادین و … است.

ثروت ملکه الیزابت

بیماری و مرگ ملکه انگلستان

به گزارش همشهری  هنوز علت مرگ الیزابت دوم اعلام نشده است، اما رشته‌ای از مشکلات پزشکی را در سال‌های پیش داشته است. او در طول سال‌ها دچار کمردرد بود و در دهه ۲۰۰۰ زانویش را جراحی کرد.

او همچنین برای یک شب در اکتبر سال پیش برای آنچه کاخ باکینگهام «بررسی مقدماتی» نامیده بود، در بیمارستان بستری شد.

الیزابت مشکلات حرکتی هم پیدا کرده بود و از اکتبر ۲۰۲۱ با استفاده از عصای فیلیپ، شوهر مرحومش حرکت می‌کرد.

ملکه بریتانیا به علت رگ‌به‌رگ شدن کمرش در مراسم یادبود کهنه‌سربازان در ماه نوامبر شرکت نکرد و یک شب را برای انجام آزمایش‌های پزشکی در بیمارستان ماند.

الیزابت پس از آن در چند ماه اخیر با بدتر شدن وضعیت سلامتش در بسیاری از مراسم رسمی شرکت نمی‌کرد ونسبت به سال پیش به طور واضحی نحیف‌تر شده بود.

او در روز سه‌شنبه با بوریس جانسون، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری و لیز تراس، نخستوزیر آینده بریتانیا دیدار کرد و این دیدار هم به علت وضعیت بد سلامتی الیزابت بر خلاف رسم معمول برای نخستین بار در طول سلطنت ۷۰ ساله‌اش در لندن انجام نشد، بلکه این نخست‌وزیران در قلعه بالمورال اسکاتلند با او دیدار کردند. با این وجود او در این دیدار لبخند می‌زد و حالش خوب به نظر می‌رسید.

او پیش از این دیدار در اوائل ماه ژوئن (خرداد) در مراسم رسمی کلیسا در جشن‌های هفتادمین سالگرد سلطنتش به علت بیماری شرکت نکرد و در ماه فوریه (اسفند) نیز به علت دچار شدن علائم خفیف کروناویروس کارهای رسمی‌اش را لغو کرد.

الیزابت همچنین در مراسم افتتاح پارلمان در ماه مه (اردیبهشت) به علت مشکلات حرکتی شرکت نکرد و پسرش پرنس چارلز این وظیفه را به عهده گرفت. این نخستین بار در شش دهه گذشته بود که او در این رویداد شرکت نداشت و در عوض تاجش در کنار چارلز قرار داده شده بود.

مرگ الیزابت

ملکه الیزابت در 96 سالگی در سکونتگاه تابستانی‌اش در قلعه بالمورال در اسکاتلند درگذشت.  و به این ترتیب پسرش چارلز ۷۳ ساله بر تخت پادشاهی نشست.

مرگ ملکه الیزابت دوم چند ساعت پس از آن اعلام شد که کاخ باکینگهام صبح روز پنجشنبه اعلام کرده بود او به علت نگرانی پزشکان درباره سلامتش تحت نظارت پزشکی قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید