مالیات بر ارث سیم‌کارت چقدر است؟

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۲۵
    کد خبر :993710
مالیات بر ارث سیم‌کارت چقدر است؟

یک کارشناس امور مالیاتی توضیحاتی را درمورد میزان و نحوه محاسبه مالیات بر سیم‌کارت ارائه کرد.

محسن ابراهیمی، درمورد میزان مالیات بر ارث سیم‌کارت توضیح داد: طبق ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، حق الامتیاز سیم‌کارت ۱۰ درصد ارزش روز سیم‌کارت است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر همان روزی که فرد فوت کرده قیمت سیم‌کارت ۱۰ میلیون تومان باشد و ورثه قصد داشته باشند حق الامتیاز آن را همان روز واگذار کنند، باید یک میلیون تومان که درواقع ۱۰ درصد قیمت روز سیمکارت است را را بابت مالیات بر ارث پرداخت کرده و مالیات دیگری به آن تعلق نمی‌گیرد.

بر اساس این گزارش، پیش از سال ۱۳۹۵، بعد از اینکه فردی فوت می‌کرد، ورثه مجبور بودند ظرف شش ماه در اظهارنامه‌ای همه اموال متوفی را اعلام و مالیات بر ارث را به موجب این اظهارنامه پرداخت کنند. اما با توجه به شرایط اجتماعی کشور که معمولا بسیاری از وراث تمایل نداشتند بلافاصله ارث باقی مانده را تقسیم کنند، الزام به تعیین تکلیف و پرداخت مالیات نارضایتی هایی برای مردم ایجاد کرده بود. به همین دلیل قانون از سال ۱۳۹۵ تغییر کرد و پس از آن وراث می‌توانند هر زمانی که تمایل داشتند اموال متوفی را تعیین تکلیف کرده و در همان زمان مالیات پرداخت کنند. بنابراین وراث تا زمانی که نخواهند اموال متوفی را تعیین تکلیف کنند، نباید هیچ مالیاتی پرداخت کنند.

 ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید