غایبان بزرگ جشنواره فجر

    کد خبر :970340
جشنواره فجر

یکی از عناصری که به جشنواره فیلم فجر اعتبار می‌بخشد جدای از کیفیت فیلم‌ها چهره‌هایی هستند که در جشنواره حاضر می‌شوند، هنرمندان مطرح یا پیشکسوتی که جایگاه دو چندانی به جشنواره می‌بخشند.

این دوره از جشنواره شاید مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی را نداشته باشد اما کیومرث پور احمد به نمایندگی از نسل اولی‌های سینمای ایران، با فیلم «پرونده باز است»، یک ماجرای جنایی را روایت خواهد کرد. همان کسی که برای «خواهران غریب» سیمرغ بلورین جشنوراه فجر را دریافت کرد و از آخرین اثری که پیش از «پرونده باز است» ساخته، نزدیک پنج سال می‌گذرد.

در کنار کیومرث پوراحمد، یک کارگردان نسل دومی به نام «محمدعلی باشه‌آهنگر» هم حضور دارد، همان کسی که «سرو زیرآب» را برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ساخت که عنوان بهترین فیلم نگاه ملی را هم به خود اختصاص داد. این کارگردان امسال در جشنواره حاضر شده تا با «سینما متروپل» سراغ برش دیگری از وقایع جنگ تحمیلی برود. سینمای دفاع مقدس اساسا از دغدغه‌های این کارگردان است چون اصالتی خوزستانی دارد و برخی از مشکلات جنگ را با پوست و استخوانش حس کرده است.

موج نو سینمای ایران هم یک کارگردان به نام «تورج اصلانی» را به عنوان نماینده خود در جشنواره دارد. تورج اصلانی امسال با «وابل»در جشنواره حاضر شده تا زندگی اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند را روایت کند.

«ویلای ساحلی» به کارگردانی «کیانوش عیاری» که قرار بود فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کند، یکی از غایبان این دوره از جشنواره است. این فیلم با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ریما رامین‌فر و… مراحل فیلمبرداری خود را در یکی از شهرهای شمالی پشت سر گذاشتند اما به دلیل آماده نبودن به جشنواره نرسیدند.

«سوشون» به کارگردانی نرگس آبیار که در قالب فیلم- مجموعه تولید می‌شود یکی دیگر از غایبان این دوره از جشنواره است. نسخه سینمایی این اثر جایی در بین ۲۴ فیلم حاضر در جشنواره فجر ندارد. براساس شنیده‌ها نسخه سینمایی «سووشون» متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر نبوده است.

شاید این روزها پیگیر سریال «پوست شیر» از شبکه نمایش خانگی باشید، کارگردان این سریال جمشید محمودی است همان کسی که فیلم سینمایی «کابل پلاک ۱۰» را ساخته و انتظار می‌رفت در این دوره از جشنواره حاضر شود این فیلم حدود یکسال است که آماده پخش است اما اینکه چرا با حضور الناز شاکردوست و پدرام شریفی موفق به حضور در میان ۲۴ فیلم دیگر نشده، جای پرسش دارد.

محسن امیریوسفی با فیلم سینمایی «قیف» یکی از گزینه‌های اصلی حدس و گمان رسانه‌ای بود. این فیلم در ژانر کمدی و با بازی رضا عطاران اواسط بهار امسال فیلمبرداری خود را در تهران آغاز کرد. یکی از دلایلی که گفته شده که این فیلم در جشنواره حاضر نمی‌شود، وجود جلوه بصری بالا و نرسیدن به موقع است به همین دلیل هم سعید ملکان فرم شرکت در جشنواره را پر نکرده است.

دیگر فیلم مهم غایب جشنواره چهل و یکم ساخته جدید مجید رضا مصطفوی با نام «بی سر وصدا» است که پیمان معادی، مهران غفوریان، فرشته حسینی در آن بازی کردند. این فیلم فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را پر نکرد.

نگاهی به فیلم‌ها

نام فیلم

کارگردان

بازیگر چهره

خلاصه

آنها مرا دوست دارند محمدرضا رحمانی امیرحسن آرمان، نسیم ادبی یک زوج بدلیل مریضی کودک خود با چالشی می‌شوند.
آه سرد ناهید عزیزی صدیق علی باقری، ایمان صدیق فرزند در پی کینه شخصی خود به دنبال انتقام…
اتاقک گلی محمد عسگری تورج الوند، آناهیتا افشار در مردادماه سال ۱۳۶۷ عاشقانه‌های میان جنگ رخ می‌دهند و…
استاد سیدعماد حسینی حسن معجونی گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند…
بعد از رفتن رضا نجاتی صابر ابر، سارا بهرامی، پانته آ پناهی ها آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است…
پویانمایی بچه زرنگ هادی محمدیان، بهنود نکویی، محمدجواد جنتی _______ _______
پرونده باز است کیومرث پوراحمد نسیم ادبی، مه‌لقا باقری، پژمان بازغی و حسین پاکدل فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود…
جنگل پرتقال آرمان خوانساریان سارا بهرامی سهراب بهاریان نمایشنامه‌نویس ناموفقی است که به دبیری جدید معلم می‌پردازد. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد با هنگام آموزش ندارند. او در سفری با تصویری از گذشته خود می‌شود…
چرا گریه نمیکنی؟ علیرضا معتمدی فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی علیرضا بعد از، از دست دادن برادرش نمی‌تواند کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند که گریه کند.
در آغوش درخت بابک خواجه پاشا مارال بنی آدم، روح الله زمانی بحران زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد.
روایت ناتمام سیما علیرضا صمدی حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت دکتر آرشِ سیمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند.
سرهنگ ثریا لیلی عاج ژاله صامتی و وحیدآقاپور این راه با گریه باز نمی‌شه!
سینما متروپل محمدعلی باشه آهنگر رضا کیانیان، هومن برق نورد، مهتاب نصیرپور ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و حصر شهر.
شماره ۱۰ حمید زرگرنژاد مجید صالحی، حسام منظور، بهرنگ علوی مردی در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی به اسارت نیروهای عراقی در آمده و وارد اردوگاهی مخوف در نزدیکی‌های مرز می‌شود و…
عطرآلود هادی مقدم دوست مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی فهم و درک فرصت زندگی، علی را که استعداد کوتاهی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های موقعیت مواجه می‌کند.
غریب محمدحسین لطیفی بابک حمیدیان، مهران احمدی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، «غریب» شمایلی از وقایع کردستان در سال های ۵۸ و ۵۹ است. که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان است.
کت چرمی حسین میرزا محمدی جواد عزتی، صابر ابر، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی‌ها، رویا تیموریان، عیسی فرهمند، کارمند یک سازمان برای بررسی امور مالی یک مرکز کار می‌شود…
کاپیتان محمد حمزه‌ای پژمان بازغی، پانته‌آ پناهی‌ها در بخش کودکان سرطانی بیمارستان اطفال، دو پسر بچه به نام عیسی و علی که رؤیای فوتبالیست دارند…
گُلهای باواردِه مهرداد خوشبخت نادر سلیمانی و بانیپال شومون در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در جستجوی امکانات و تجهیزات هستند…
وابل تورج اصلانی نوید پورفرج، رامین راستاد اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند…
های‌پاور هادی محمدپور اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری.
هفت بهار نارنج فرشاد گل سفیدی علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، داستان عشق اساطیری شمس و طلعت…
هوک حسین ریگی امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علی اوسیوند شیروک پسر بچه‌ای که سودای قهرمانی دارد، به توصیه برادرش ورزش بوکس می‌شود.
یادگار جنوب پدرام پورامیری، حسین دوماری وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر باید عبور کرد…

بیشتر بخوانید:

کدام نهاد رکورددار بیشترین فیلم جشنواره فجر است

۵ بازیگر پرکار جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر را بشناسید

فیلم‌هایی که سیاه نمایی می‌کنند را در جشنواره فجر نداریم

 

چند بازیگر با چند فیلم؟

یکی از فیلم‌هایی که بازیگران چهره زیادی در آن حضور دارند، فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» ساخته علیرضا معتمدی است که شش بازیگر چهره در آن حضور دارند. فیلم «روایت ناتمام سیما» نیز از دیگر آثاریست که شش بازیگر چهره از جمله آزاده صمدی در آن حضور دارند. «یادگار جنوب» هم میزبان دست‌کم شش بازیگر شناخته شده سینما از جمله پژمان جمشیدی و سحر دولتشاهی است. «کت چرمی» با پنج بازیگر چهره از جمله جواد عزتی یکی دیگر از آثار حاضر در این جشنواره است، «هفت بهار نارنج» با بازی علی نصیریان نیز پنج بازیگر شناخته شده دارد.

فیلم سینمایی «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، تا آنجایی که نام عواملش را اعلام کردند بازیگر زنی میان آنها وجود ندارد. رضا کیانیان، امیر جعفری و پژمان بازغی، سارا بهرامی، نسیم ادبی، رویا تیموریان، مهران احمدی و مسعود کرامتی هر یک با ۲ فیلم در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور دارند.

صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها نیز با سه فیلم سینمایی در جشنواره حاضر شده‌اند. در این دوره از جشنواره جای رضا عطاران برای حضور در دو فیلم سینمایی خالی است. البته اگر فیلم «کابل پلاک ۱۰» آماده نمایش می‌شد امسال الناز شاکردوست به جز «یادگار جنوب» در دو فیلم حاضر می‌شد. همچنین اگر «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری هم در جشنواره حاضر می‌شد، چهره پژمان جمشیدی هم در دو اثر به نمایش در می‌آمد.

جشنواره امسال اما بازیگران چهره بسیاری دارد که یک فیلم را در بخش مسابقه دارند از جمله مهمترین این بازیگرها می توان به علی نصیریان، جواد عزتی بابک حمیدیان، باران کوثری، هانیه توسلی علی مصفا، مانی حقیقی، فرشته حسینی، مصطفی زمانی حسن معجونی و فرهاد آئیش اشاره کرد.

۵۷۲۴۵

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید