شکایت هوآوی از ترامپ در دادگاه آمریکا

    کد خبر :548119

شرکت چینی “هوآوی” شکایت خود علیه دولت آمریکا را در دادگاه آمریکا مطرح کرد. موضوع شکایت، تحریم ها و محدودیت های دولت آمریکا علیه ساخت و فروش تجهیزات مخابراتی هوآوی است.

به گزارش عصر ایران به نقل از “رویترز”، در این شکوائیه که در یکی از دادگاه‌های ایالتی در شرق تگزاس ارائه شده آمده که محدودیت های دولت آمریکا علیه هواوی برخلاف قانون اساسی آمریکاست.

دولت آمریکا به استناد به حفظ امنیت ملی، ممنوعیت گسترده‌ای را برای آژانس‌ها و پیمانکاران آمریکایی هوآوی در استفاده از تجهیزات این شرکت اعمال کرده است. در این تحریم ها، به روابط این شرکت با دولت چین اشاره شده است.

هواوی بارها کنترل این شرکت توسط دولت، ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی چین را انکار کرده است.

“گلن نیجر” مشاور خارجی هواوی و شریک این شرکت در کمپانی “جونز دی” در این خصوص به رویترز گفت: دادگاه آمریکایی موافقت خود را برای برگزاری جلسات دیگر در ماه سپتامبر و بررسی جوانب دیگر از شکایت اعلام کرده است.

هوآوی بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی جهان اخیرا با تحریم‌های بزرگتری از سوی دپارتمان بازرگانی آمریکا مواجه شده است. براساس تحریم‌های جدید، هواوی در “لیست سیاه” وزرات بازرگانی آمریکا قرار گرفته و شرکای فعال وی نیز در صورت ادامه همکاری با این شرکت به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، “سونگ لیپینگ” مدیر ارشد حقوق بین‌الملل هواوی در روز چهارشنبه گفت: شرکت هوآوی در حال بررسی لیست ممنوعه شرکت‌هایی که از تجارت با هوآوی منع شده‌اند. این فهرست بر روی کارکرد بیش از 1200 تولیدکننده آمریکایی تاثیر گذاشته و حقوق مادی بیش از 3 میلیارد مشتری در 170 کشور جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی همچنین گفته است که این تحریم باعث از دست رفتن تعداد زیادی شغل در آمریکا شده است.
“ممنوعیت تجارت” بخشی گسترده از جنگ تجاری بین آمریکا و هواوی است.

به گفته سونگ مدیر ارشدهواوی، واشنگتن با استفاده از دستورات دولتی و قوانین سخت‌گیرانه برای هر شرکت “سابقه‌ای خطرناک” تعریف می‌کند.

وی به خبرنگاران در شعبه اصلی هواوی در شنزن چین گفت: امروز نوبت “تله‌کام” و “هوای” است و فردا احتمالا نوبت شرکت، صنعت یا مشتریان شما خواهد بود.

تنش‌های محرک

این ممنوعیت از تنش‌های تجاری در حال رشد بین دو اقتصاد بزرگ جهان شکل گرفت و با اتهام‌هایی مانند “سرقت اسرار تجاری” و “فریب نظام بانکی” بدتر شد. آمریکا هواوی را به مشارکت در دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرد.

هواوی برای تحریم های وزارت بازرگانی آمریکا و ممنوعیت تجارتش مهلتی 90 روزه را گرفته است و بارها تهدیدآمیز بودن محصولات و تجارتش را رد کرده است.

مقامات شرکت هواوی همچنین به تلاش‌های واشگتن در خصوص محدود کردن تجارتشان اعتراض کرده‌اند.

“وینسنت پنگ” مشاور ارشد شرکت هواوی و مدیر کل بخش ارتباطات این شرکت در این خصوص گفت: دستورهای دولتی و لیست‌های ممنوعه پا را از مرز رقابت بازارهای معمول فراتر نهاده‌اند.

وی افزود: “نتیجه چنین حرکتی منجر به تجزیه اکو سیستم تکنولوژی جهانی و استانداردهای آن می‌شود”.

چه کشورهایی به هواوی تکیه می‌کنند؟

رنگ قرمز پرنگ کشورهایی هستند که با پیروی از تحریم آمریکا علیه هوآوی، همکاری با این شرکت را ممنوع کرده اند.

آمریکا، استرالیا، ژاپن و تایوان در این گروه قرار دارند.

کشورهایی با رنگ صورتی، احتمال محدودیت‌های هواوی زیاد است. تا کنون نام استرالیا و کانادا در این فهرست قرار دارد.

کشورهای خاکستری در این نقشه در محدودیت ارتباط با هواوی شک دارند.

بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، نروژ، لهستان، سوئد، هند و ویتنام در نیز با این رنگ دیده می‌شوند.

بعید است در کشورهایی که با رنگ آبی دیده می‌شود، فعالیت هواوی مممنوع شود.

فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئیس، اتریش، روسیه، آرژانتین، برزیل، سنگاپور، کره جنوبی، فیلیپین، تایلند نیز در این فهرست جای دارند.

در کشورهای آبی پر رنگ نیز هیچ محدودیتی برای هواوی ایجاد نخواهد شد.

عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، چین، اندونزی، ترکیه و امارات متحده عربی نیز در این رده قرار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید