سلامت مغز با این ادویه ژاپنی

    کد خبر :1039393
ادویه ژاپنی
 نتایج تحقیقات نشان دادند که چاشنی سبز خوش طعم ژاپنی ممکن است به سلامت مغز نیز کمک کند.

محققان دانشگاه توهوکو ژاپن دریافتند که واسابی حاوی ترکیب مفیدی به نام ۶-MSITC است. این ترکیب دارای مزایای سلامتی قابل توجهی است و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را بهبود می‌بخشد.

واسابی یا تُرُب ژاپنی گیاهی است از تیره شب‌بوها که ریشه آن مزه‌ای بسیار تند از نوع خردل دارد و سسی که از آن تهیه می‌شود با غذاهای ژاپنی سوشی و ساشی‌می (ماهی خام) خورده می‌شود. سس واسابی بخارهایی تولید می‌کند که برای درون بینی حالتی زننده دارند.

در تحقیقی با ۷۲ شرکت‌کننده ۶۰ تا ۸۰ ساله مزایای این ادویه مشخص شد. نیمی از افراد شرکت‌کننده ۱۰۰ میلی‌گرم عصاره واسابی را قبل از خواب مصرف و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند.

پس از ۱۲ هفته تحقیق مشخص شد، گروهی که عصاره را دریافت کردند، بهبود قابل توجهی در عملکرد حافظه کاری و اپیزودیک (حافظه رویدادی)، یعنی حافظه بهتر در جنبه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان دادند. این مورد از طریق آزمون‌های مهارت‌های زبانی، تمرکز و کارهای ساده اندازه‌گیری شد با این حال، هیچ بهبودی در موارد دیگر مانند متمرکز ماندن یا سرعت پردازش وجود نداشت.

روی نوچی، محقق ارشد این تحقیق و دکتر روی نوچی، روانشناس و دانشیار دانشگاه از موسسه توسعه، پیری و سرطان در دانشگاه توهوکو گفت: ما از مطالعات قبلی روی حیوانات می‌دانستیم که واسابی فواید سلامتی دارد اما چیزی که ما را واقعا شگفت‌زده کرد این تغییر چشمگیر بود؛ بهبود واقعا قابل توجه بود.

تنها مشکل یافته کنونی این است که واسبی واقعی در برخی کشورها بسیار نادر است و ۹۵ درصد از محصولات واسابی که در فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها خریداری می‌شوند، ترکیبی از ترب کوهی، خردل چینی و رنگ‌های خوراکی هستند به این دلیل که کشت این گیاه بسیار دشوار است و بالغ شدن آن تا سه سال طول می‌کشد.

اما اگر نتوانید به واسابی واقعی دست پیدا کنید، این مطالعه خاطرنشان کرد که واسابی تنها مورد مفید در این زمینه نیست زیرا نتایج تحقیقات دیگر نشان دادند که ادویه‌ها و گیاهان نیز فواید سلامتی دارند. به‌عنوان مثال، گنجاندن زنجبیل و سیر در رژیم غذایی می‌تواند عملکردهای شناختی را در افراد مسن افزایش دهد.

شایان‌ذکر است که اگر مقداری واسابی ژاپنی به دستتان رسید فورا آن را مصرف کنید زیرا در عرض چند دقیقه طعم خود را از دست می‌دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید